Gå til innhold

dårlig kontakt mellom objektiv og kamera

Anbefalte innlegg

Har et tamron AF 70-300 mm tele-macro objektiv,hvor jeg nå bare får beskjed om at kommunikasjon mellom kamera og objetiv ikke fungerer, og at jeg bør rense objetivkontaktene. Dette har jeg gjort, gud vet hvor mange ganger,men den vil ikke.

Om jeg klikker objetivet av og på masse ganger etter hverandre kan den funke litt... Får jo tatt bilde, men må slå kameraet av og på for å se dette, og kvaliteten kan jo også diskuteres :( Har forsøk samme objetiv på et annet kamera og det samme er det samme.

Sende dette inn for reprasjon, vil det lønnes seg ? dette er jo for såvidt et billig objektiv.

Noen lure ideer, forslag ?

Solgunn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil neppe lønne seg å få reparert. Tipper noen har lure tips til hva kontaktene skal rengjøres med.

Hva slags hus har du objektivet på?

Har Canon Eos 60D, men har også forsøkt den på Canon Eos 550d.

Solgunn

Endret av Solgun
Lenke til kommentar

En god vend av meg hadde fått anbefaling om å bruke rødsprit. Denne anbefalingen fikk han i fra Canon reparasjons folk under Ski VM Holmenkollen. Da de så han trengte å gjøre det på 300mm f2.8 L IS snart.

Og det måtte han for ca 4 uker siden, skal vist ha fungert bra. Bare bittelitt og så gni på kontaktene på objektivet.

Lenke til kommentar

En god vend av meg hadde fått anbefaling om å bruke rødsprit. Denne anbefalingen fikk han i fra Canon reparasjons folk under Ski VM Holmenkollen. Da de så han trengte å gjøre det på 300mm f2.8 L IS snart.

Og det måtte han for ca 4 uker siden, skal vist ha fungert bra. Bare bittelitt og så gni på kontaktene på objektivet.

Skal forsøke det, takk for tips ;)

Lenke til kommentar

CRC hvis ikke rødsprit hjelper.

Fåes kjøpt på bensinstasjoner, jernvare mm.

Brukes forsiktig, spray på egnet lofritt papir og stryk over kontaktene. Gir økt kontakt mellom elektriske ledere.

Fungerer også på SIM-kort, chip'en på bankkortet ditt mm.

Tja... Det må i så vera elektrospray 2-26 og ikkje den tradisjonelle 5-56!

Lenke til kommentar

Brukes forsiktig, spray på egnet lofritt papir og stryk over kontaktene. Gir økt kontakt mellom elektriske ledere.

Det er klart, men jeg husket ikke tallene i hodet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er klart, men jeg husket ikke tallene i hodet

Må prøve dette da, for rødsprit funket ikke :)

Lenke til kommentar

Skal ikke så mye til før du får kontakt, hvis du ikke ser missfarging på kontaktene tror jeg det ike vil gjøre noe større forskjeller ved og bruke en kontaktspray.

Har noen spørsmål.

Objektivet sitter som det skal, ikke noe slark ?

Har du oppgradert firmvaren i kameraet innen perioden ?

Fungerer objektivet på tidligere kameramodeller ?

Får du noen feilmeldinger/error, og hvilken er de ?

Er objektivet en eldre utgave du har kjøpt brukt ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skal ikke så mye til før du får kontakt, hvis du ikke ser missfarging på kontaktene tror jeg det ike vil gjøre noe større forskjeller ved og bruke en kontaktspray.

Har noen spørsmål.

Objektivet sitter som det skal, ikke noe slark ?

Har du oppgradert firmvaren i kameraet innen perioden ?

Fungerer objektivet på tidligere kameramodeller ?

Får du noen feilmeldinger/error, og hvilken er de ?

Er objektivet en eldre utgave du har kjøpt brukt ?

Hei

Har ikke oppdatert kameraet, har også forsøkt objektivet på flere kamera, å det er akkurat det samme, alle andre objektiver jeg har fungerer helt fint.

Feilmeldingen som kommer opp er ERROR dårlig kontakt mellom objektiv og kamera.

Objektivet var kjøpt helt nytt for 2 år siden og har da fungert helt greit inntil i sommer.

Lenke til kommentar

Ta det med tilbake til butikken og be dem reparere det, henvis til garanti og eventuelt reklamasjonsretten (som er 5 år) dersom garantitiden er utgått. Ingen vits i å fikle mere med noe som åpenbart skal utbedres kostandsfritt innenfor garanti/reklamasjonstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Menne - har ikke Tamron 6 års garanti? Har du hørt med butikken hvor du kjøpte objektivet?

Hm - skal sjekke ut dette, takker :)

vel da har jeg snakket med buikk og Tamron, og dette ikke dekkes,Årsaken er at gjennom butikk så er den solgt fra frankrike , og da gjerlder ikke grantien så lenge, men han kunne fortelle meg at det var mest sannsynlig vis var blenderen som er gåen, så da må jeg lete etter en ny :) takk for all hjelp ;)

Lenke til kommentar

men han kunne fortelle meg at det var mest sannsynlig vis var blenderen som er gåen

Blenderen er gåen? :!: :!: Du kan ikke gi deg med dette.

Hvis blenderen er gåen får du ikke beskjed om at det er dårlig kontakt mellom objektiv og kamera. Hvis du først får litt kontakt i en liten stund ser man fort om blenderen er gåen. Og hvis den bare plutselig ikke funker skal jo det også dekkes av garanti.

Og det med dårlig kontakt kan fort skje etter lengre bruk, men jeg vil ikke si det er sliteskade.

Dette skal jo også dekkes av garanti da det ikke er noe som du har gjort. Og det er forsåvidt heller ikke en normal sliteskade.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Hvilken butikk? Er det Pixmania, så skal de såvidt jeg husker pent ta seg en bolle - de skal følge norske lover og regler.

Pixmania er den verste i klassen ja, du har 5 års forbrukerrettigheter, hvis ikke butikken klarer og reparere varen har du krav på en ny tilsvarende vare eller heve kjøpet.

Ikke gi deg, alle som selger varer i Norge som netthandel og bruker Norsk språk og setter priser som inkluderer moms/frakt, skal følge norske salgsbetingelser selv om de påstår at butikken er utenlandsk.

Sitat fra Ulric Jérome, direktør i Pixmania-gruppen, sakset fra denne reportasjen.

På spørsmål om Pixmania helt og fullt forholder seg til og følger norske lover, inklusive Forbrukerkjøpsloven og Angrerettloven, svarer Jeromé et uforbeholdent "ja".

Sitat fra Pixmania garantibetingelser:

10. REKLAMASJONSRETT OG ETTERSERVICE

Reklamasjonsretten avhenger av den franske loven, unntatt hvis forbrukerkjøpsloven er gunstigere.

Det første året har du en produsentgaranti som dekker reparasjonen av produktet. Du må i denne perioden kontakte produsentens etterserviceavdeling. Når det har gått mer enn ett år etter kjøpet skal du returnere varen til Pixmanias sin etterserviceavdeling på følgende adresse: Etterservice.

:rofl:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

men han kunne fortelle meg at det var mest sannsynlig vis var blenderen som er gåen

Blenderen er gåen? :!: :!: Du kan ikke gi deg med dette.

Hvis blenderen er gåen får du ikke beskjed om at det er dårlig kontakt mellom objektiv og kamera. Hvis du først får litt kontakt i en liten stund ser man fort om blenderen er gåen. Og hvis den bare plutselig ikke funker skal jo det også dekkes av garanti.

Og det med dårlig kontakt kan fort skje etter lengre bruk, men jeg vil ikke si det er sliteskade.

Dette skal jo også dekkes av garanti da det ikke er noe som du har gjort. Og det er forsåvidt heller ikke en normal sliteskade.

Nå er jo ikke jeg ekspert på disse tingene da, men når jeg fortalte at de få gangene den virker er det en lyd/ulyd, som om den plutselig "tar tak" i objektivet før den liksom begynner å zoome,og når det ikke er kontakt er bildet som jeg må slå kameraet av og på for å se helt grøtete, mente han at det kunne være dette.

Objektivet er kjøpt 21/5-09 men er ikke masse brukt, har da andre linser som er mye mer brukt en denne , så utslitt er den nå ikke.

Skal forøke å ringe pixmania igjen i dag jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...