Gå til innhold

Ø vises feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

På min nettside sliter jeg med at Ø vises feil i Safari og på mobiltelefonen min. I Chrome vises Ø perfekt. Noen som vet hvorfor?

bytt ut 'ø' med ASCII-koden for ø, det pleier å hjelpe, eller sett tegnsettet til UTF-8, (det kan være at siden ikkenoe er definert tar safari "system default" som ikke alltid er komaptibelt med Æ Ø og Å.

 

-frank

Lenke til kommentar

Ø vises so &oslash.

 

Skal prøve det frankhaugen.

 

EDIT.

tegnsettet er satt til utf-8 og jeg har skrevet &slash. forsatt vises det ikke rett i Safari eller på min mobiltelefon. Jeg har sikkert lest meg blind på koden nå. finner ikke ut av det.

Ikke glem semikolon - altså ø

 

Når det gjelder utf-8 så må du huske å lagre filen i utf8. Og da trenger du ikke skrive ø, da skal æ, ø og å fønke fint av seg selv.

 

Får å spesifisere character encoding i HTML-filen bruker du <meta charset="UTF-8"> (i HTML5) eller <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> (før HTML5).

Lenke til kommentar

I starten så loka jeg litt med at filene også måtte være encodet i formatet en bruker, men da brukte jeg denne kodebiten som jeg mener å huske fikset det. Kan dette overstyre filencodingen siden det er før output eller noe slikt? Virker litt merkelig.

 

header("Content-Type: text/html; charset=UTF-8")

 

 

Lenke til kommentar

I starten så loka jeg litt med at filene også måtte være encodet i formatet en bruker, men da brukte jeg denne kodebiten som jeg mener å huske fikset det. Kan dette overstyre filencodingen siden det er før output eller noe slikt? Virker litt merkelig.

 

header("Content-Type: text/html; charset=UTF-8")

Jeg vet ikke, men ja, det virker merkelig. Trodde den headeren bare informerte browseren hvilken encoding dataene var på, men at man måtte sørge for at dataene var i utf-8 på annen måte (når man lagrer filen).

 

Er ingen ekspert men har vært borti problemet - og løst det - et par (les: ørten) ganger.

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt å fikse slike problemer. Det er kun en ting man må passe på og det er at man bruker samme encoding overalt.

 

Hvis du bruker UTF-8:

 


  1.  
  2. Lagre filene dine i UTF-8.
    Editoren din har mest sannsynlig en innstillinghvor du kan sette encoding/tegnsett for filene dine. Sett den til utf-8 (uten BOM, hvis det er et av valgene)
     
  3. Fortell nettleseren hvilken encoding filene dine bruker.
    Det gjøres ved å sende headeren "Content-Type: text/html; charset=UTF-8", eller ved å bruke meta tags som vist tidligere i tråden.
     
  4. Lagre all data (database) i utf-8.
    Det varierer etter hva du bruker til å lagre data, men sørg for at tekst er lagret som UTF-8.

 

Hvis du følger disse punktene vil du aldri ha problemer med at tegnene vises feil. Det eneste jeg kommer på som kan gi deg problemer er hvis du tillater opplasting av tekstfiler gjenneom <input type="file">. Problemet da er at du ikke vet hvilken encoding filen er lagret i, og da kan det være vanskelig å få konvertert den til utf-8.

Den enkleste måten å unngå det på er å heller bruke textarea og la brukeren kopiere inn innholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikkje ei god løysing å bruke ø

Sjekk at fila di er laga i UTF-8! Det er faktisk slik at fila kan ha ei intern koding som er feil, medan charsettet er rett i koden. Gjer følgende:

Opne fila i Notepad, og vel Lagre som. Nederst i lagringsvindauget vil du sjå at det står ANSI eller noko. Skift til UTF-8 (Unicode 8).

 

Neste steg: Skriv UTF8 som charset inni HTML fila ved å putte følgende mellom <head> og </head> taggane:

<meta charset="UTF-8">

 

Køyrer du sida fra ein server? Hvis ja, sjekk .htaccess fila. som ligg på rota av serveren. Den bør óg ha UTF-8 charset, noko dei somregel har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...