Gå til innhold

Mindre systemplass på ps3 etter service

SaltSild

Anbefalte innlegg

Leverte inn en ps3 på 40gb til reparasjon for 3 uker siden og fikk den tilbakei dag, men etter jeg skrudde den på så oppdaget jeg at det var bare 31 gb ledig av 37 gb lagringsplass.

All data har blitt fjernet fra maskinen, men likevel er 6gb brukt.

Dette blir jo ett dårligere produkt enn det jeg betalte for, så jeg lurer på om jeg har rett til å få tilbake en like god/bedre konsoll som jeg eller om jeg har rett til å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt elementært om enheten byte, samt komplikasjoner når man veksler mellom "binære enheter" og desimalenheter:

En kilobyte (kB) består av 1000 byte (103 byte), akkurat som en megabyte (MB) består av 1000 kB og en gigabyte består av 1000 MB. Normalt vil en harddiskprodusent bruke denne benevningen, og en 40 GB harddisk vil dermed bestå av 40 * 10003 = 40 * 109 = 40 000 000 000 byte

En "binær kilobyte"/kibibyte (kiB) består derimot av 1024 byte (210 byte, og følgelig har vi at 1 MiB = 1024 kiB og 1 GiB = 1024 MiB ( = 40 * 230 byte). Det er denne enheten et operativsystem vanligvis bruker. Også Windows, selv om enhetene feilaktig betegnes som kB, MB osv. i Windows. Trolig bruker også PS3 sitt operativsystem disse enhetene, og ut av en disk på 40 * 109 byte vil man da få totalt 40 * 109 / 230 = 37,25 GiB som operativsystemet/filsystemet kan bruke.

Derfor er det ikke usannsynlig at de ~3 GiB som "mangler" i utgangspunktet slett ikke hører til operativsystemet, men at de rett og slett ikke er der. Videre høres det logisk ut at den ytterligere plassen som brukes, brukes nettopp av operativsystemet til PS3, slik Loko foreslår.

Jeg skal ikke si dette for sikkert, men det er ikke usannsynlig at du vil kunne få et slikt svar dersom du forsøker å reklamere på dette.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Kva for firmware-versjon hadde du då den vart sendt inn, og kva for versjon ligg på den no? Har ikkje sett etter, men skulle ikkje forundre meg om nye oppdateringar har installert fleire funksjonar, eller reservert plass til enkelte formål.

Sidan du ikkje har noko viktig på disken, ta den ut og slett partisjonstabellen (bare koble den til ein PC, lag nye partisjonar i Windows, bare svar ja på alt du blir spurt om). Poenget er å gjere disken ugjenkjenneleg for PS3-en, sette den inn i PS3-en igjen slik at den vert formatert som ein heilt ny disk. Har du framleis 6 GB brukt plass kan du konkludere med at dette kjem av PS3-firmware, og er ikkje noko du kan klage på.

Derfor er det ikke usannsynlig at de ~3 GiB som "mangler" i utgangspunktet slett ikke hører til operativsystemet

Trådstartar har 31 GB ledig, av 37 GB tilgjengeleg lagringsplass, på ein 40 GB harddisk. Han seier sjølv at det manglar ~6 GB, så dette reknestykket er ikkje relevant.

Lenke til kommentar

Trådstartar har 31 GB ledig, av 37 GB tilgjengeleg lagringsplass, på ein 40 GB harddisk. Han seier sjølv at det manglar ~6 GB, så dette reknestykket er ikkje relevant.

I forhold til hvorfor total størrelse på disken vises som 37 GB og ikke 40, er det det. Hvis noen lurte, selvsagt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...