Gå til innhold

Videokomprimering. Best for multi core

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en 6 kjernes AMD Phenom 2 X6 og 8GB RAM for å konvertere videoer fra blueray til H.264 men god hastighet samt å konvertere H.264 videoer til et mindre format på min Android telefon.

Skuffelsen er stor da jeg ser at min software (Xilisoft 6.6.0 build-0623) ikke klarer å utnytte alle kjernene selv om det står i skryteannonsene deres at de klarer å bruke alle. jeg har prøvd både med og uten "graphics acceleration" på det innebygde skjermkortet (HD4290). Maskinen rusler avgårde med en CPU bruk på rundt 25%. Den klarer faktisk ikke å konvertere noe særlig raskere enn min 5 (fem!) år gamle Intel Core 2 Duo E6600 fra 2006!! På intelmaskinen (overklokket til 3,2GHz) går begge kjernene på 100% og en typisk video tar 70 minutt. På mitt nye "råskinn" av en maskin tar det ca. 50 minutter.

Finnes det det noe bedre der ute?

TAGS: multicore, encoding, encode, komprimering, flerkjerne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også god erfaring med at handbreak utnytter alle kjernene, men handbreak er bare et grensesnitt som kobler sammen masse andre programmer som surrer i bakgrunnen, så det kommer helt an på hvilke du kjører av disse.

Noen problemer kan rett og slett ikke parallelliseres. F.eks kan en frame være avhengig av den neste og da blir det kjedekoblet og vanskelig å dele opp i samtidig eksekvering, og når du jobber med avanserte codecer så er det en del slike problemer, selv om jeg i praksis har sett nærmere 100% utnyttelse på samtlige kjerner quadcore med h.264 encoding. Codecen har vel så mange tunge ulike deloppgaver pr. frame at det går greit å parallellisere mye av de tyngre matematiske oppgavene.

Mener den bruker x264 encoderen, så den er i såfall veldig optimalisert for multikjerne.

Med det programmet du kjører blir det blir vel litt som å gjøre 9 kvinner gravide og forvente å få en baby på 1 mnd :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

Nå kjører handbrake og alle 6 kjernene ligger på over 95% belastning. Jeg har også overklokket de til 3,5GHz. :cool:

Da har jeg et par prosent igjen og maskinen føles ikke treg å jobbe på med enkle ting. Og ikke minst: Nå tar samme konvertering 30 minutter i stedet for 50 :D

Jeg bruker er X264 codecen som er default.

Er det ikke flott at det er gratis software som er best? Med Handbrake har man mye bedre kontroll over hva som skjer uten at det er alt for komplisert også. Takk igjen.

Lenke til kommentar

Handbrake er et imponerende bra program, men det har sine begrensninger også.

Bruker også programmer som Super og Mediacoder for å dekke flere behov.

Når du encoder video på 6 kjerner overklokket så kan du vel justere ned oppvarmingen ellers :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et tips er å sette prioritering til lav i taskmanager på programet du bruker å encode med. Da kan det belaste cpu så mye det vil, uten at du vil merke det encodingstid. Det er utrolig hva man kan multitaske med en sliten cpu hvis man manuellstyrer prioritet på prosesser :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...