Gå til innhold

Bærbar SUV - 15,6" stillegående - pris 4k-6k

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha pådratt meg et barn i løpet av de par siste årene så har jeg mistet litt oversikten over utviklingen på bærbarmarkedet. Derfor setter jeg stor pris på innspill. Vår gamle Toshiba Satellite har virkelig begynt å slite. Høyttalerne fungerer ikke, og vifta støyer mer enn den 25 år gamle geländewagenen min.

Jeg er derfor på utkikk etter ny "altmulig" bærbar. Jeg kjører Ubuntu, men må kanskje bite i det sure eplet og gå for dualboot på nye maskina. Jeg spiller ikke, så jeg har ikke noen voldsomme ytelseskrav.

Det jeg primært ser etter er:

*Solid og godt skrudd sammen maskin. Med barn i huset så går den i gulvet av og til. Det hender også at den brukes på kjøkkenet og da blir det jo potensielt litt klin. Den skal også tåle å kunne være med på reise. Som tittelen sier, så ser jeg ikke etter en ruggedized maskin, men kanskje datamskinenes svar på en SUV

*Den må være stillegående. Blir gal av viftestøy.

*Den må fungere godt med Ubuntu

*Grei batteritid skader ikke

*Jeg er i overkant glad i gjøre en god "deal". Så gjerne mye "smash for the cash"

Har sett på følgende alternativer:

http://www.dinside.no/878100/acer-aspire-5750

http://www.dinside.no/875313/asus-x53e-x53ta-og-x53sv

http://www.elkjop.no/product/VPCEH1S1EBEC1/VPCEH1S1EBEC1?scid=12142

Blir veldig glad for alle forslag og innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var strengt tatt ikke et forsøk på å være morsom. Jeg bare påpekte at du tydeligvis har et problem som ikke er relatert til data, og at det kanskje var en ide å starte der.

Jeg har unger selv og de rører ikke ting de vet de ikke får lov til å røre så så forbanna vanskelig er det ikke. :dontgetit:

Lenke til kommentar

nå er det vel egentlig ikke bare forsikring mot barn som er ønsket her. Det finnes mer robuste PCer på markedet, men jeg har generell liten peiling på bærbare PCer. En del av de billige PCene jeg har hatt har tålt en god del, løsningen her er muligens å gå for en laptop i 4-5000kr siktet. Vær obs på strøminngangen på Laptoper, dette er gjerne den skjøreste delen i en Laptop og er vanskelig å få reparert skikkelig(Har hatt to laptoper hvor denne har blitt ødelagt/delvis ødelagt og i ett av tilfellene gikk den i stykker få dager etter reparasjon). Sørg for at den er på siden av PCn og ikke bak.

Lenke til kommentar

Takk for innspillet ditt, Vidarkri. Du er åpenbart vel så opptatt av disiplin som av data, og kan sikkert finne mange som er setter pris på innspillene dine på forum som barnimagen.com eller familyvalues.org...

Til dere andre. Jeg setter svært stor pris på ev. råd eller erfaringer om PCer som både er godt skrudd sammen og stillegående....

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en "Suv" som tåler litt så er vel ingen av de du har linket til over i nærheten av dette? - Du kan på soliditetsgrunnlaget ditt utelukke det mest efra Acer, Sony, Asus, og resten av røkla.

Med mindre du skal over på rugged utstyr så vil nok den som passer best være en Thinkpad T serie. - Men den er jo ikke billig da.

https://prisguiden.no/produkt/lenovo-thinkpad-t520-i5-2410-149697

Lenke til kommentar

Vel. siden du ikke helt skjønner poenget så kan jeg jo gi deg et tips på en bærbar som tilfredstiller miljøet hjemme hos dere.

Nyhet! Latitude E6420 XFR helrobust bærbar PC, pris 21990kr eksl.mva.

Du er ikke den første som kommer her med krav til maskinvare som skal tåle og dette i bakken, få et glass saft i tastaturet annenhver dag osv.

Problemet ditt blir da at slike laptops koster flesk uansett hva vi kommer opp med så vil det ikke være billig nok for deg siden slike maskiner ikke eksisterer i de lavere prissjikt.

Lenke til kommentar

@Kjetilkl Takk for tips. Har hørt mye pent om lenovo og har en netbook fra dem som virkelig har levert varene. Har forøvrig også hørt at Acer har jevnt over dårlig byggekvalitet, med dertil mange garantireparasjoner.

@Vidarkri. I min opprinnelige post skriver jeg at jeg _ikke_ ser etter en "ruggedized" laptop. Hvorfor foreslår du da nettopp en slik maskin? Det virker som om du lar deg provosere over at jeg har en litt forskjellig kravspec fra deg....

Lenke til kommentar

Du ber spesifikt om en laptop som skal tåle å kastes i gulvet samtidig som den ikke skal være rugged?

Det finnes ikke laptopper som tåler slik behandling såfremt de ikke er lagd for formålet, derfor så er den smarteste løsningen å ofre 10 minutter av livet ditt å forklare barna at bærbare pc'er er forbudt område.

Som sagt før det er fullt ut mulig å få til.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en "Suv" som tåler litt så er vel ingen av de du har linket til over i nærheten av dette? - Du kan på soliditetsgrunnlaget ditt utelukke det mest efra Acer, Sony, Asus, og resten av røkla.

Med mindre du skal over på rugged utstyr så vil nok den som passer best være en Thinkpad T serie. - Men den er jo ikke billig da.

https://prisguiden.no/produkt/lenovo-thinkpad-t520-i5-2410-149697

Kanskje greit å hvite hva man skriver før man skriver det.

Asus var i 2009 det merket med minst reklamasjon i USA. Tviler på de lager dårligere Europeiske modeller....

Lenke til kommentar

@vidarkri Nei - den skal ikke tåle å bli kastet i gulvet. Men det har dessverre skjedd en gang at ettåringen snublet i ledningen slik at maskinen falt ned fra sofabordet, (og en gang gjorde pappaen hennes det samme). Når jeg dessuten ofte har med makinen på reise og av og til bruker den ute så tenker jeg at det kan være fornuftig å understreke at god byggekvalitet antagligvis er viktigere for mitt bruk enn for mange andres. Spørsmålet mitt er fortsatt: Hvorfor lar du deg provosere over mitt ønske om en maskin som er godt skrudd sammen?

@Nasciboy Det var veldig interessant info. Asus trer plutselig frem som en aktuell kandidat...

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en "Suv" som tåler litt så er vel ingen av de du har linket til over i nærheten av dette? - Du kan på soliditetsgrunnlaget ditt utelukke det meste fra Acer, Sony, Asus, og resten av røkla.

Kanskje greit å hvite hva man skriver før man skriver det.

Asus var i 2009 det merket med minst reklamasjon i USA. Tviler på de lager dårligere Europeiske modeller....

å nei men hallo, ser du oss her nede fra den høye hesten der altså? ;) Det er jeg selfølgelig fullstening klar over, og jeg er veldig fornøyd med Asus bærbare selv. - Men de er ikke noe spesielt mer solide enn "røkla" og tåler ikke noe bedre å gå i gulvet enn en Acer eller Sony etc.

Derimot er en Thinkpad T bygget mye solidigere enn de fleste bærbare pc'er, med magnesium-chassi og design for å tåle å gå i gulvet - så hvis dette er ett viktig kriterie så vil den være rett verktøy til jobben.

Hvis du bare skal ha en "Vanlig" bærbar så ville jeg kjøpt en Asus.

Lenke til kommentar

Hva med en Macbook? Om noen snubler i ledningen på den nappes den bare ut. Har også sett en MB Pro bli mishandlet (den falt ned fra øverste hylle i et skap) uten å ta nevneverdig skade. Et lite hakk i aluminiumen ble det, men det var det eneste også. Jeg er fullstendig klar over at dette tipset kræsjer med to av kravene dine, men det er like fullt et forslag.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye å spille inn med her - utenom å si at om en maskin skal tåle noe som helst av fall så må du gå for SSD. En tradisjonell nurreharddisk er det første som går i stykker ved høy-G støt.

Utover dette så er resten av komponentene ikke egentlig særlig støt-ømfintlige, men chassiset må naturlgvis tåle en del. Jeg ville vurdert å sett på noe i alu om det skal tåle litt.

Å få noe som tåler søl er litt værre tror jeg - utenom ruggedized maskiner. Du finner gjerne en maskin som ikke kortslutter på det - men cola i tastaturet er fremdeles cola i tastaturet. Kort slutnng eller ikke så må alt demonteres og vaskes som minimum. Dette kommer du ikke unna uten veldig spesialiserte løsninger.

-Stigma

Lenke til kommentar

Resten av "røkla" som en annen her sa er vel først og fremst forbrukermaskiner. De som er beregnet på bedriftsmarkedet er stort sett skrudd bedre sammen, og har ofte innebygget drenering av feks tastatur. Dersom du ønsker å benytte Ubuntu kan du gjerne kjøpe en maskin som kommer preloaded med litt windows "crapware", dvs prøverprogrammer som gjør at maskinen blir billigere. Du vil dog ikke finne så mye av dette på bedriftsmaskiner.

Bedriftsmaskinene maskinene kommer også med skjermkort som er mer enn bra nok for alle andre enn kvisete femtenåringer som skal spille World of Warcraft. Skjermkort er det SISTE du trenger å beymkre deg om, til og me de svakeste Sandy Bridge integrerte Intel-chipene kan glatt kjøre store skjermer dersom du ikke spiller. Kraftigere skjermkort = større strømforbruk = mer viftestøy.

Vil også anbefale en SSD istedenfor HDD på det varmeste. Først og fremst kjører maskinen VESENTELIG raskere (en 5 år gammel maskin med ny SSD kan fint benyttes til ditt bruk), dessuten tåler de mer bank.

Se på bedriftsseriene til Dell og Lenovo, erfaringsmessig er ikke Acer noe bra, og Asus er jeg usikker på om kjører bedriftserie. Bedriftsmaskiner kommer også gjerne med mer "standard" maskinvare, som lettere støttes fullt ut i alternative operativsystemer. En Macbook Pro vil nok også oppfylle kravene dine, men prisen er muligens litt stiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...