Gå til innhold

Laptop, fjerne optisk drev for å fjerne vekt.

annannaljuba

Anbefalte innlegg

Om dette er dekket i en eldre tråd må jeg gjerne pekes dit.

Jeg tenker å plukke ut optisk drev på min neste laptop. Det er en god mengde videoer på nett som viser at dette er temmelig enkelt, men de putter alltid inn en ny. Jeg skal bare ta den helt ut. Jeg har brukt CD/DVD kanskje 5 ganger de siste 2 år, og om jeg noensinne skulle trenge å kjøre en CD kan jeg innstallere drevet igjen for annledningen. Jeg ønsker egentlig å kjøpe laptop uten optisk drev, men de er mye dyrere, selvfølgelig. For å fjerne kanskje 200 gram i vekt tenker jeg altså å plukke ut hele tingen.

Er det erfaringer på om det er en enkel sak og laptopen fortsetter som om ingenting har skjedd, eller går alt i stå og man får feilmeldinger?

Jeg regner egentlig med at drevet har "status" som en ekstern HD, så laptopen bryr seg ikke om den er der eller ei, men jeg kan jo fort ta feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikkje være noke problem å fjerne CD-rommen for å spare vekt. På dei fleste laptoper er det så enkelt at du berre drar til sides ein fjøyrbelasta låseknapp og deretter drar heile greia ut. Skal du ha den innigjen er det berre å smekke den inn.

Det største problemet er vel kanskje det med støv og slikt, enkelte laptoper har eit plastdeksel som du kan dekke til holet etter CD-rommen med, men dette gjeld ikkje alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo sette inn hard drive caddy og ekstra harddisk istedet for optisk drev. En grei måte hvis du vil kombinere SSD som systemdisk og HDD som ekstra lagringsdisk. Ikke sikkert at dette blir noe lettere, men det kan jo bidra til at man eliminerer behovet for ekstern harddisk.

Selv har jeg bestilt en slik:

http://www.ebay.com/itm/2ND-HDD-HARD-DRIVE-caddy-dell-E-series-E6400-E6500-/220813029805?pt=PCC_Drives_Storage_Internal&hash=item33697b71ad

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet er vel kanskje det med støv og slikt, enkelte laptoper har eit plastdeksel som du kan dekke til holet etter CD-rommen med, men dette gjeld ikkje alle.

Jeg så en video på tjuben hvor de viste hvordan man fikk fronten av cd-drevet (et par små tapper å dytte på), og så håper jeg å finne en grei måte å få den til å sitte i hullet. I verste tilfelle tyr jeg til gaffatape, det blir jo lekkert ;)

Endret av annannaljuba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...