Catchy Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Hei Skal oppgradere min 3,5 år gammle spill pc til noe mer brukbart .. hovedsaklig til BF3 og Arma 2. På dette tidspunktet og etter endel research har jeg funnet ut at å ha muligheten til overklokking og eventuelt kjøpe nytt skjermkort om 1år, er det beste mtp BF3 og fremtidige spill som feks Arma 3. Hovedkort: ASUS MAXIMUS IV GENE-Z Z68 S-1155 M-ATX - 1 286 kr Bra på overklokking men M-ATX kan det by på problemer? Skjermkort: ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI - 2 490 kr Edit: Endret fra Superoverclocked. Prossesor: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 - 1 499 kr Sikker vinner til spilling pr dd Minne: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) - 586 kr Noen kommentarer eller erfaringer? CPU kjøling: CORSAIR H80 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1156/1366/AM2+/AM3 - 761 kr Kabinett: COOLER MASTER MIDITOWER 690 II ADVANCED LITE- 549 kr Kjekt med luftig kabinet når det blir 30 grader i rommet om sommeren... DVD-drive:SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA - 161 kr Total: 7332 kr Har fra før: Intel SSD disk 80GB (1 år gammel) E-Power Thunder 700W strømforsyning (3,5 år gammel) 2x2TB+1x500gb SATA 24" Skjerm m dvi (OFC ) Gammelt oppsett: XFX 5850 i5 dualcore klokket til 3,6 ghz (flaskehals i BFBC2) Alle tips mottas med takk! EDIT: Feil priset Endret 20. september 2011 av Catchy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Tror nok ikke CPUen du har idag er noe flaskehals i BFBC2, er nok heller skjermkortet. Går utifra at du har i5 650, vist du ser på det øverste bildet her så er det dødt løp mellom alle CPUene i testen: http://www.guru3d.com/article/core-i5-655k-and-core-i7-875k-processor-review/17 Riktignok er ikke i5 2500k representert, men den har ganske nøyaktig samme ytelse i BFBC2 som 980x. Det at det er dødt løp her viser at det er noe annet enn CPU som er flaskehals, og i 99% av tilfellene er det da skjermkortet som er utslagsgivende i spill. Nå er det riktignok snakk om et nytt spill, men det er basert på samme engine. Engine skal ikke være særlig revolusjonert, så dagens ytelse fra din CPU er forsatt en god pekepinne. Jeg ville oppgradert skjermkortet i første omgang, og eventuelt kabinetet og slikt om det er nødvendig. Lenke til kommentar
Catchy Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Fant igjen CPUen den er av typen: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 klokket til 3,6ghz Gammal holk av en CPU Uansett om jeg kjører noe mer en MSN eller Chrome og hvertfall ikke procon så merker jeg skikkelig drop i fps. Å holde på sånn i BF3 er ikke veldig aktuelt. Så CPU oppgradering er nesten nødvendig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Fant igjen CPUen den er av typen: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 klokket til 3,6ghz Gammal holk av en CPU Uansett om jeg kjører noe mer en MSN eller Chrome og hvertfall ikke procon så merker jeg skikkelig drop i fps. Å holde på sånn i BF3 er ikke veldig aktuelt. Så CPU oppgradering er nesten nødvendig. Ok, klandrer deg ikke mer da, har selv byttet ut min E8500 for godt over et halvt år siden! Ser nå at alt du har funnet frem er fra Dustin bedrift, dvs. uten mva. Så prisene er ikke korrekt for deg som privatperson. Ellers ser alt ok ut, med godt overklokkingspotensiale, selv om jeg personlig foretrekker en god vifte over disse "vannkjølingene": http://www.dustinhome.no/noctua-nh-u12p-se2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010332532 Hadde også kjøpt alt fra samme nettbutikk, skjermkortet finner du her: http://www.dustinhome.no/asus-geforce-gtx-570-directcu-ii-1280mb-pci-e-dvi-hdmi-batman-game/product/5010550662 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Sett bort fra størrelsen og noen færre utvidelsesplasser er mATX et helt vanlig hovedkort. Men jeg ser ikke poenget i å gå for et slikt hvis du likevel skal ha et kabinett som støtter ATX. Skjermkortet er såvidt jeg kan se av referansedesign så du bør derfor ikke leke så mye med økning av spenning da referanse GTX570 er kjent for å ryke rimelig kvikt pga. for få og dårlige spenningsregulatorer. Asus GTX570DCII, MSI GTX570 TwinFrozrIII eller Gainward GTX570 Phantom er mye bedre alternativer for overklokking. Dessuten har de oppgraderte kjøleløsninger som hjelper mye på støy ift. referansedesignet. i5 2500k er et sikkerstikk. Mer ytelse for prisen skal man lete lenge etter. Gode minnebrikker, men store luftkjølere kan kollidere med de digre kjøleribbene. Du kan sjekke ut de nye lowprofile-brikkene som har kommet, men med H80/lukkede vannkjølere vil uansett ikke ribbene by på problemer. Corsair H80 har jeg personlig ingen erfaring med, men den skal yte godt. Også en fordel med skjermkort som slipper mye varmluft ut i kabinettet da slike kjølere montert riktig ikke blir påvirket i den grad luftkjølere blir. Vanligvis er dog disse kjølerne overpriset ift. hva man får, men hvis det medfører riktighet at du kjøper gjennom bedrift og slipper MVA så er det da et greit kjøp. Kabinettet er greit nok, men personlig liker jeg ikke designet samt den ulakkerte innsiden. Du kan se på CoolerMaster 690II Advanced som også er svært luftig med mulighet for opptil ni vifter. Sikker på at PSU er på 700W? Jeg fant kun E- Power Thunder 650W. Denne er ihvertfall ifølge tester helt OK så den burde duge fint til dette oppsettet med mye rom for overklokking. Du behøver kanskje DVD-drev? Lenke til kommentar
Catchy Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 (endret) OK takker for svar ser jeg ikke tok med mvaen der ja. (er vel fortsatt noen bedrifts priser men totalt pris forskjellg på 50kr +\-) Justerte også på grafikk kort og kabinettet og la til dvd drive (takk for igjen). Fortsatt usikker på rammen og størrelsen på kjølerne som nevnt. Noen som har forslag til ram med mindre kjøleribber som passer med en stor CPU luftkjøler? Endret 20. september 2011 av Catchy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 OK takker for svar ser jeg ikke tok med mvaen der ja. (er vel fortsatt noen bedrifts priser men totalt pris forskjellg på 50kr +\-) Justerte også på grafikk kort og kabinettet og la til dvd drive (takk for igjen). Fortsatt usikker på rammen og størrelsen på kjølerne som nevnt. Noen som har forslag til ram med mindre kjøleribber som passer med en stor CPU luftkjøler? Du kan gange bedrifts prisen med 1.25 (25%), så på de "dyrere" tingene utgjør det langt mer enn 50 kroner ;-) Angående minne, så kan du se på dette settet f.eks.: http://www.dustinhome.no/kingston-hyperx-genesis-grey-8gb-1600mhz-ddr3-cl9-xmp-(2x4gb)/product/5010551734 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå