Gå til innhold

Utdannet serviceelektroniker - hva kan jeg jobbe med?

Smash_MB

Anbefalte innlegg

Situasjonen er slik:

Gikk 3 år på videregående skole.

Fikk ikke lærlingsplass som serviceelektroniker, men fikk ta fagprøven.

Bestod fagprøven og har nå fagbrev som Serviceelektroniker.

Ettersom jeg har forstått det, er det veldig merkelig at jeg fikk ta fagprøven selv om jeg ikke har vært i lære. Mangen som jeg har fortalt denne situasjonen til har sett på meg som et spørsmålstegn for de skjønner ikke hvordan det er mulig.

Var også på den tiden innom NAV og snakket med en person om de kunne hjelpe meg med å finne en læreplass som serviceelektroniker til meg, men jeg fikk da spørsmålet: Hva kan du jobbe med da?

Etter dette har jeg selv blitt veldig usikker på ting. Jeg går hele tiden på tenker på det han på NAV sa, hva kan jeg faktisk jobbe med? Hva har jeg lov til å jobbe med ettersom jeg har fagbrevet innen Serviceelektroiker yrket? Tenker også tilbake til skolen, vi fikk jo aldri fortalt hva vi egentlig kunne jobbe med.

Håper noen kan gi meg et godt svar på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en fin liste over jobber du kan ha:

http://vilbli.no/4daction/WA_Yrke?ASP=326418&Ran=53395&Niva=V&Return=WA_kurstilbud&TP=20-09-11&Styrk=7242106

At du fikk ta fagprøven uten lærlingtid er ikke merkelig. Det er ganske normalt at man kan gjøre det (iallefall i dette faget), og det kan man fortsatt i Dataelektronikerfaget (som har tatt over for Serviceelektroniker).

Hvor lett det er å få jobb uten å hatt læretid er en annen sak.

Lenke til kommentar

Her har du en fin liste over jobber du kan ha:

http://vilbli.no/4daction/WA_Yrke?ASP=326418&Ran=53395&Niva=V&Return=WA_kurstilbud&TP=20-09-11&Styrk=7242106

At du fikk ta fagprøven uten lærlingtid er ikke merkelig. Det er ganske normalt at man kan gjøre det (iallefall i dette faget), og det kan man fortsatt i Dataelektronikerfaget (som har tatt over for Serviceelektroniker).

Hvor lett det er å få jobb uten å hatt læretid er en annen sak.

Takker for svar!

Lurer da på hvis jeg søker jobb, er det da mulig å søke som lærling selv om jeg har fagbrev? Tenker det hadde vell blitt lettere å fått seg jobb da hvis det er mulig.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at folk vil ta deg inn som lærling selv om du er ferdig utlært, men om det er lov vet jeg ikke.

Av jobb har du egentlig mye å velge mellom, serviceelektronikker er et ganske bredt begrep som omfavner alt som har med elektronikk å gjøre (dvs så og si alt!) Jeg har selv samme utdanning og driver på med lokal support for et større olje firma. Men en kan også jobbe som vaskemaskin reparatør, med kopimaskiner, eller montør av diverse. Det spørs veldig på interesse og erfaring/kunnskap.

Lenke til kommentar

Jeg har fagbrev som serviceelektroniker(SE), tok derimot læretiden. Men grunnen til at folk kan ta fagbrev uten å vært i lære er følgende:

Vanlig yrkeslinjer er 2 år på skolen, mens SE er 3 år. Hvor det siste året stort sett bare er praktiske ting. Derfor kan du ta en fagprøve på skolen, om det er så lurt med tanke på fremtiden er en annen sak.

Stort sett alle jeg kjenner med dette fagbrevet har endt opp i offentlig sektor(eller videre utdanning), hvor de fikk bli i jobben etter læretiden. Dette er typisk jobben som it-support på en skole av et slag.

De som fikk jobber i privat sektor er enten jenter eller sønnen til en sjef.

Dersom du ikke har kontakter eller er ei jente, må du fint belage deg ut på en høgskole som alle andre SE-ere som fant ut at du ikke kan konkurrere mot folk som har bachelor grader i akkurat det samme som du kan.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar feil, så er det 2 år læretid for dem som har gått tredje året på skolen. I utgangspunktet skulle serviceelektronikkere ha 3 år lære og 2 år skole (gikk ut etter elektronikk) Men det var ingen som ville ha en lærling i 3 år og derfor ble serviceelektronikker et skoleår og 2 læreår.

Lenke til kommentar

Nå i Datelektronikerfaget er det tre år skole, og 18mnd læretid.

Angående jobb, så var det kun en i klassen som tok læreplass i offentlig sektor. Alle andre jobber i privat sektor, og de fleste vil nok få tilbud om å fortsette der de er lærlinger. Ingen jenter, og ingen sønner av sjefer.

Det er nok enklere nå å få jobb som dataelektroniker enn det var som serviceelektroniker.

Lenke til kommentar

Uten tvil, men hvis du ser på stillings annonsene så, så ser du at det ofte søkes serviceteknikere/elektronikkere. I mine øre, så vil en serviceteknikker/elektronikker kunne reparere/drive service/drifte/vedlikeholde (listen er lang!) alt av elektroniske dippedutter. En datateknikker kan fikse en PC..

Lenke til kommentar

Nei, der tar du feil. Det skjønner du dersom du leser læreplanen. Merk at i dataelektronikerfaget, så står ikke data for datamaskin, men for data, som i informasjon. PC vil jeg si er en ganske liten del av det vi lærte om. Vi har hatt masse ren elektronikk, telefonsystemer, alarmsystemer, adgangssystemer, satelitt, GPS, UHF, VHF, antennesystemer, datanettverk og serverer +++ mye mer, akkurat som serviceelektronikk.

Endret av Hole
Lenke til kommentar

Joda, det er helt sant. Men nå snakker jeg om tittelen, ikke hva du egentlig skulle lære på skolen. Jeg har vært på intervju på flere forskjellige jobber pga mitt fagbrev som serviceelektronikker hvor de som tok meg inn trodde det betydde en helt annen kompetanse enn jeg faktisk har.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva vil du, hva kan du?

Hadde en periode jobb som montør hvor jeg reiste rundt til kundene og monterte parabolanlegg.

Det trivdes jeg ganske godt med. Da var hver dag noe nytt og se frem til.

Ettersom det nå er et par år siden jeg gikk på skole og ikke har brukt den kunskapen jeg lærte på skolen er det nok desverre lite som fortsatt huskes. Men jeg er en person som lærer ganske raskt og tør å prøve å feile. Har også vært borti en del programmer på pc og slikt.

Lenke til kommentar

Det er jo en flust av montørstillinger som ofte blir lagt ut som servicetekniker, de fleste av disse er hovedsaklig for de som gikk ut på vk1 (VG2?) og har fagbrev som telekommunikasjonsmontør. Men hvis du har arbeidet som parabolmontør, tviler jeg på at det er vanskelig å få jobben alikevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...