annegrethe Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Høst Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Greit høstlig motiv! Formidler forfall! Ble vel kanskje ikke så spennende, men, men... Den nederste delen av bildet kunne vært kuttet litt vil eg tru! 3'er herfra! Lenke til kommentar
Tjernshaugen Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Et fint og litt vedmodig motiv du har sett seg ut der. Jeg synes det er noen ting her som ikke fungerer helt. Komposisjon og utsnitt sitter ikke, det kan ha noe med at det så mange forskjellige elemter fra bunn til topp som gjør at blikket raser frem og tilbake uten å vite hva de egentlig skal se på. Om det i bunnen hvor stengelen kommer opp hadde vært et område som viste bare stengel før grener og blader kom til, altså luft i bunn, så ville det hjulpet betraktelig. Nå ser det ikke ut til at denne planten er utstyrt akkurat med dette området med uforstyrret stengel - da kan et tips være å f. eks. gå nærmere for heller å konsentrere seg om mindre deler av motivet. Om man ser bort i fra det med bladene i nedre bildekant, så kunne dette også fungert bedre med mindre blender/større dybdeskarphet, slik at mer av motivet ble skarpt - det krever i så fall stativ, og større omtenksomhet i forhold til bakgrunnen som da blir mer fremtredende. Personlig ville jeg justert ned lyset noen hakk i etterbehandlingen eller undereksponert litt under opptak (tatt hensyn til det hvite dunet). Det kan også roes litt ned på oppskarpingen, det siste har etterlatt lyse haloer/striper langs kantene på mange av plantedelene. Vet ikke om det er tilfelle her, men det kan se ut som om områder som ikke er dekket av den lille dybdeskarpheten er forsøkt kompensert med oppskarping. Hvis det er tilfelle så er det en mye bedre løsning å bruke en blenderverdi som gir deg større områder med skarphet. Det vil igjen gi lengre lukkertider, som igjen gjør det påkrevd med stativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg