Gå til innhold

Hjelp til valg av Gaming-PC (7-9K)


Anbefalte innlegg

Hei, hei :D

Takk for at du kom en tur hit!

 

Ja, som du ser i overskriften, trenger jeg hjelp og tips til komponenter til en Gaming-PC jeg skal få meg...

Jeg prøver å holde prisen PÅ RUNDT 7-9k.

Jeg har prøvd meg rundt å "bygge" PCer på nettsider som Dustin.no og Komplett.no ved å legge komponenter i handlevognen, men jeg vet ikke om jeg har lagt til komponenter som er "for bra" for mitt behov eller som er for dårlig, så jeg ber om råd.

Jeg kommer til å bruke PCen til å spille spill som Minecraft, World of Warcraft, Runes of Magic, Call of Duty 4, Call of Duty Modern Warfare 3, Battelfield 3 og Crysis 2 (DirectX 11 Version) på full settings.

Crysis 2 har syk grafikk, så jeg frykter at det blir dyrere hvis jeg skal ha på max settings på den, eller om det ikke er vits å bruke mer penger på bedre komponenter for å kjøre det spillet på max settings, men jeg håper noen han furdere det :)

PCen vil også brukes til å konvertere tunge full HD (1080p) videoer og redigere bilder, videoer og sånt i Adobe After Effects CS5, Adobe Photoshop osv. :D

 

Takker og bukker for svar! :w00t:

 

Mvh Martin :)

Endret av Dinodude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag: (fra dustinhome.no)

 

Om du vil spare noen kroner, så gå ned til samme Asus grafikkortet i GTX 560ti. Om du går ned på grafikkortet bør det også være aktuelt å vurdere en SSD disk i tillegg til 1TB lagringsdisken.

 

Feks denne: http://www.dustinhome.no/corsair-force-series-3-25-60gb-ssd-mlc/product/5010599525. SSD disk gir ingen økt FPS i spill, men gjør at hele maskinen føles mer responsiv.

post-24279-0-83501400-1316556509_thumb.jpg

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Mitt forslag: (fra dustinhome.no)

 

Om du vil spare noen kroner, så gå ned til samme Asus grafikkortet i GTX 560ti. Om du går ned på grafikkortet bør det også være aktuelt å vurdere en SSD disk i tillegg til 1TB lagringsdisken.

 

Feks denne: http://www.dustinhome.no/corsair-force-series-3-25-60gb-ssd-mlc/product/5010599525. SSD disk gir ingen økt FPS i spill, men gjør at hele maskinen føles mer responsiv.

 

Nå har jeg lagt til dissse komponentene i handlekruven min på Dustinhome.no, for å ha det der.

Det ser veldig lovende ut :)

Jeg bare skiftet ut RAMen med: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB), for jeg trenger mer enn 4GB.

Er det noen andre som har noe mer å komme med? :)

Og tuuusen takk for svar! :thumbup:

Endret av Dinodude
Lenke til kommentar

Grei men ville gjordt noen endringer.

 

Du sier du skal bruke PCen til mye rendring o.l. Det kan være lurt å sjekke opp hvor mye du tjener på å gå opp til i7 2600k dersom du skal gjøre dette. Denne kommer mer HyperThreading, som gjør at prosessoren kan kjøre 8 tråder på 4 fysiske kjerner, mens i5 2500k kun kan kjøre en tråd pr. kjerne.

 

Hvor mye dette hjelper har jeg ingen tall på i hodet, men dette skal være den typen oppgaver der dette virkelig tar tak 2600k viser muskler, og rettferdiggjør den høyere prisen.

I andre applikasjoner der dette ikke taes i bruk er de to jevnt over identiske.

 

4GB minne er også veldig lavt mtp denne typen arbeid, spessielt mtp at du får 8GB til 400kr. Jeg ser virkelig ingen grunn, med mindre du skal bygge tidenes billigste oppsett i dag til ikke å gå for 8GB. Det er rett og slett latterlig billig, og selv om mange påstår at du ikke vil merke forskjelden på 4->8GB i spill o.l, så har dette mye med hvor mye du har kjørende i bakgrunnen å gjøre. Jeg måler 3.5GB brukt når jeg spiller BC2 med steam, Firefox, Spotify og lignende programmer kjørende i bakgrunnen. 8GB gir deg langt mer spillerom, for 150kr ekstra. Det er en no-brainer, rett og slett.

http://www.dustinhome.no/kingston-ddr3-hyperx-8gb-1600mhz-cl9-%282x4gb%29/product/5010485740

 

Så sist men ikke minst, strømforsyningen. Jeg har ikke noen erfaring med den, og har forsåvidt ikke hørt om den før, så den kan for all del være knallgod til prisen. XFX har vel livstids garanti på skjermkortene sine, uten at det nødvendigvis speiler over på PSUen de har laget. Personlig pleier jeg å peke blindt på Corsair når det kommer til PSUer. Dersom du kjøper en 650w Corsair TX eller HX, skal det mye til for at du blir missfornøyd. Disse kommer vel også med 5, muligens 7års garanti, og Corsair har også en vanvittig god kundeservice. Har hatt en del Corsair produkter opp igjennom tidene, og har aldri opplevd at jeg har fått noe annet enn det jeg har bestilt. Har hatt 1 RMA til dem med en 1GB DDR-1 XMS minnebrikke tilbake i 2005 (Dyr sak på den tiden), og det var ikke noe krøll med den.

Lenke til kommentar

Grei men ville gjordt noen endringer.

 

Du sier du skal bruke PCen til mye rendring o.l. Det kan være lurt å sjekke opp hvor mye du tjener på å gå opp til i7 2600k dersom du skal gjøre dette. Denne kommer mer HyperThreading, som gjør at prosessoren kan kjøre 8 tråder på 4 fysiske kjerner, mens i5 2500k kun kan kjøre en tråd pr. kjerne.

 

Hvor mye dette hjelper har jeg ingen tall på i hodet, men dette skal være den typen oppgaver der dette virkelig tar tak 2600k viser muskler, og rettferdiggjør den høyere prisen.

I andre applikasjoner der dette ikke taes i bruk er de to jevnt over identiske.

 

4GB minne er også veldig lavt mtp denne typen arbeid, spessielt mtp at du får 8GB til 400kr. Jeg ser virkelig ingen grunn, med mindre du skal bygge tidenes billigste oppsett i dag til ikke å gå for 8GB. Det er rett og slett latterlig billig, og selv om mange påstår at du ikke vil merke forskjelden på 4->8GB i spill o.l, så har dette mye med hvor mye du har kjørende i bakgrunnen å gjøre. Jeg måler 3.5GB brukt når jeg spiller BC2 med steam, Firefox, Spotify og lignende programmer kjørende i bakgrunnen. 8GB gir deg langt mer spillerom, for 150kr ekstra. Det er en no-brainer, rett og slett.

http://www.dustinhome.no/kingston-ddr3-hyperx-8gb-1600mhz-cl9-%282x4gb%29/product/5010485740

 

Så sist men ikke minst, strømforsyningen. Jeg har ikke noen erfaring med den, og har forsåvidt ikke hørt om den før, så den kan for all del være knallgod til prisen. XFX har vel livstids garanti på skjermkortene sine, uten at det nødvendigvis speiler over på PSUen de har laget. Personlig pleier jeg å peke blindt på Corsair når det kommer til PSUer. Dersom du kjøper en 650w Corsair TX eller HX, skal det mye til for at du blir missfornøyd. Disse kommer vel også med 5, muligens 7års garanti, og Corsair har også en vanvittig god kundeservice. Har hatt en del Corsair produkter opp igjennom tidene, og har aldri opplevd at jeg har fått noe annet enn det jeg har bestilt. Har hatt 1 RMA til dem med en 1GB DDR-1 XMS minnebrikke tilbake i 2005 (Dyr sak på den tiden), og det var ikke noe krøll med den.

Jeg skjønner...

Ja, jeg har hørt at Corsair har veldig god kvalitet på produktene og har veldig god kundeservice!

Vel, jeg får titte litt rundt og se hva jeg går for av komponenter :)

 

Takker for svar!

 

Martin

 

XFX Core bruker Seasonic som OEM for PSUene sine og er like gode som TX V2-serien.

 

i7-2600k gir deg 20-30% bedre ytelse om du er heldig, det er ikke verdt prisen så lenge du driver med det på hobbybasis.

 

Ellers er det gode valg her.

Vel, jeg driver det på hobbybasis...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...