Gå til innhold

PC forbeholdt spilling. Maksimum 13.000 inkl. skjerm.

Anbefalte innlegg

Etter mange år med ulike PC'er fra Dell,(anskaffet gjennom firma for en meget gunstig penge) både stasjonære og bærbare, har jeg fått nok. (Kunne skrevet side opp og side ned, men jeg lar det ligge.)

I den anledning har jeg tatt utgangspunkt fra komplett.no's pakketilbud(i30). Som dere kommer til å se har jeg endret på en del etter å ha drevet litt research de siste par dager. Det skal sies at jeg hadde meget redusert kunnskap på forhånd. (Jeg tar ikke helt sjansen på å bygge selv ettersom jeg har svært liten til ingen erfaring på området.)

Jeg skal ikke bruke maskinen utelukkende til spilling, men det er der hovedfokuset ligger. Andre oppgaver som å se på HD-filmer, musikkavspilling og surfing er vel langt ifra like krevende. Utover ytelse til å kjøre kommende spill, ønsker jeg meg et stabilt og balansert system med god brukervennlighet og synergi mellom komponentene.

Liste over komponenter:

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Corsair TX V2 750W PSU

Intel® Core™ i5-2500K Processor

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, EFI

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit

MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II"

Crucial m4 SSD 2,5" 128GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/175MB/s read/write

Samsung Spinpoint F3 1TB

Sony Optiarc DVD±RW Writer

Microsoft SideWinder X4 Keyboard

QPAD 5K Pro Gaming Laser Mouse

Samsung 23" LED Syncmaster S23A700D

Samlet pris: 13.800 kroner.

Andre ting jeg stusser litt på er strømforsyning, skjermkort og hovedkort. Lest mye godt om Corsair TX V2 750W, men er det nødvendig med dette oppsettet? Hvilken vil gi mest stabilitet?

Angående skjermkort har jeg ikke så mye bedre å velge i. Jeg kan eventuelt punge ut 350 kroner ekstra for et Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX. Hvilket gir mest ytelse for pengene? Og vil det takle fremtidige spill som BF3, Diablo III og Skyrim?

Utover at jeg trenger 1155 socket til min valgte prosessor og P/Z67 til å kunne overklokke, så vet jeg ingenting om hovedkort.

Som et siste punkt, lurer jeg på om det er nødvendig med ekstra kjøling. Tenkte jeg skulle prøve meg på litt mild overklokking ettersom det visstnok er en enkel prosedyre (maksimum 4.00ghz).

Er dette et bra oppsett som utfyller mine kriterier? Noe jeg burde skifte ut, eventuelt kutte ned på (uten betydelig tap av ytelse)? Eller er det kanskje rett og slett bare et dårlig/for dyrt kjøp? Her er det mange spørsmål å svare på, og jeg forventer ikke svar på dem alle sammen.

All respons settes stor pris på!

Edit: Operativsystem er også inkludert i prisen. (Windows 7 Home Premium 64-bit)

Edit 2: Skjermkort og strømforsyning endret.

Edit 3: Skjerm lagt til og strømforsyning endret.

Endret av Dr. Feelgood_InnleggNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Bytt skjermkort, enten til GTX570 eller GTX560Ti. Jeg hadde gått for MSI GTX560Ti "Twin Frozr II". Svært bra kort til prisen, og du bør fint klare å få klemt ut noen ekstra MHz (ser ut til at de fleste får klokket opp til 1GHz på kjernen uten større problemer). Et GTX560Ti på 1GHz ligger faktisk tett opp mot GTX570 i ytelse.

PSU: 750W er overkill på det systemet du skisserer opp. Men jeg hadde gått for Corsair TX650W. Prisforskjellen er liten og med Corsair vet du at du får kvalitet.

HK: Tja, her er jeg litt usikker selv. Men Zabertooth får gode anmeldelser og støtter SLI, noe som er en fordel i kombinasjon med GTX560Ti fordi du da kan montere i et kort til senere ved behov for mer ytelse.

Ang. kjøling, så vet jeg ikke hvor langt man kommer med den medfølgende kjøleren på Core i5. 4GHz med boxed synes jeg høres mye ut, men jeg vet som sagt ikke.

Skjerm kan jeg ikke hjelpe deg med dessverre.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Bytt skjermkort, enten til GTX570 eller GTX560Ti. Jeg hadde gått for MSI GTX560Ti "Twin Frozr II". Svært bra kort til prisen, og du bør fint klare å få klemt ut noen ekstra MHz (ser ut til at de fleste får klokket opp til 1GHz på kjernen uten større problemer). Et GTX560Ti på 1GHz ligger faktisk tett opp mot GTX570 i ytelse.

PSU: 750W er overkill på det systemet du skisserer opp. Men jeg hadde gått for Corsair TX650W. Prisforskjellen er liten og med Corsair vet du at du får kvalitet.

HK: Tja, her er jeg litt usikker selv. Men Zabertooth får gode anmeldelser og støtter SLI, noe som er en fordel i kombinasjon med GTX560Ti fordi du da kan montere i et kort til senere ved behov for mer ytelse.

Ang. kjøling, så vet jeg ikke hvor langt man kommer med den medfølgende kjøleren på Core i5. 4GHz med boxed synes jeg høres mye ut, men jeg vet som sagt ikke.

Vil først si tusen takk for konstruktiv tilbakemelding!

Har da etter din oppfordring endret strømforsyning til Corsair TX650W og valgt vekk XFX HD6950 som skjermkort. (Selv om jeg savner en begrunnelse angående sistnevnte.)

Jeg står litt fast på valget mellom Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX og MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II". Virker helt klart som jeg får mer for pengene for sistnevnte (751 kroner billigere) og er fristet til å velge det (gode anmeldelser osv.), men trist hvis den lille forskjellen i ytelse blir en avgjørende faktor når fremtidige spill som BF3 og Skyrim skal testes.

Du nevner muligheten til å senere anskaffe et ekstra GTX 560Ti ved behov. Vil ikke dette kreve ytterligere oppgraderinger og/eller være en svært avansert prosess?

Vil det eventuelt lønne seg å velge et MSI Hovedkort ( f.eks. MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155) ved valg av MSI GeForce GTX 560Ti Twin Frozr II for bedre synergi mellom komponentene, eller er dette likegyldig?

(Jeg ønsker som sagt et meget stabilt oppsett, og er derfor ikke interessert i å overklokke hverken CPU eller GPU slik at det sliter på systemet.)

Fortsatt meget interessert i forslag og innvendinger på alle fronter!

Lenke til kommentar

750W er ikke overkill hvis han skal tenke fremtidsrettet. Du kommer nesten garantert til å få lyst på et til 560 Ti om ikke så altfor lenge, så en 750W psu kunne vært lurt.

Endret av eple65
Lenke til kommentar

Vil først si tusen takk for konstruktiv tilbakemelding!

Har da etter din oppfordring endret strømforsyning til Corsair TX650W og valgt vekk XFX HD6950 som skjermkort. (Selv om jeg savner en begrunnelse angående sistnevnte.)

Jeg står litt fast på valget mellom Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX og MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II". Virker helt klart som jeg får mer for pengene for sistnevnte (751 kroner billigere) og er fristet til å velge det (gode anmeldelser osv.), men trist hvis den lille forskjellen i ytelse blir en avgjørende faktor når fremtidige spill som BF3 og Skyrim skal testes.

Du nevner muligheten til å senere anskaffe et ekstra GTX 560Ti ved behov. Vil ikke dette kreve ytterligere oppgraderinger og/eller være en svært avansert prosess?

Vil det eventuelt lønne seg å velge et MSI Hovedkort ( f.eks. MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155) ved valg av MSI GeForce GTX 560Ti Twin Frozr II for bedre synergi mellom komponentene, eller er dette likegyldig?

(Jeg ønsker som sagt et meget stabilt oppsett, og er derfor ikke interessert i å overklokke hverken CPU eller GPU slik at det sliter på systemet.)

Fortsatt meget interessert i forslag og innvendinger på alle fronter!

Begrunnelsen for å velge GTX560Ti fremfor HD6950 er rett og slett at GTX560Ti yter bedre. Men valget mellom GTX560Ti og GTX570 er værre når du nå ikke skal klokke. GTX570 yter noe bedre ja, men det koster også. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok valgt MSI GTX560Ti, sett an ytelsen i spillene når de gis ut, og evt. anskaffet ett kort til dersom det var behov. En slik oppgradering er ikke vanskelig. Du monterer bare kortet, kobler til strømkablene fra PSUen, kobler en SLI-bro mellom GPUene, og det er det hele.

Ift. ytelse og stabilitet er det liten vits å velge samme produsent av HK og GPU. Du må velge det HK'et som passer best til dine preferanser.

750W er ikke overkill hvis han skal tenke fremtidsrettet. Du kommer nesten garantert til å få lyst på et til 560 Ti om ikke så altfor lenge, så en 850W psu kunne vært lurt.

Å joda, det er nok overkill du. En TX650W klarer å drifte TS sitt oppsett, inkl. 2 stk. GTX560Ti i SLI, med god margin :)

Lenke til kommentar

Takk igjen!

Har da bestemt meg for å satse på MSI 560Ti Twin Frozr II, og ettersom jeg da sparer en del kroner så har jeg valgt å legge dette i skjerm. Samsung 23" LED Syncmaster S23A700D virker som en solid monitor til mitt forbruk (spilling og videoavspilling). Fant lite informasjon ettersom den vissnok er nokså ny, noen innvendinger?

Valgte også å kjøre safe med tanke på strømforsyning, og endte da opp med Corsair TX V2 750W PSU (200 kroner forskjell fra 650W).

Har da redigert åpningsposten min i samsvar med hvordan oppsettet mitt ser ut i skrivende stund. Regner med å bestille hele pakka senere i kveld med mindre det har kommet noen innvendinger i mellomtiden (tenker først og fremst på skjermvalg).

Edit: Kjøpt og betalt.

Endret av Dr. Feelgood_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...