Gå til innhold

6000kr - Bærbar PC eller bygge stasjonær selv?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Trenger noen råd/tips angående bærbar PC vs. bygge stasjonær PC.

Er forholdsvis noob når det gjelder tekniske begrep/valg av komponenter. Føler at jeg blir litt overveldet av all begrepene, hva som passer sammen, hva som er bra/ikke bra. Så jeg håper noen her har råd/tips å komme med.

Jeg er på jakt etter en PC som har best mulig ytelse/så hurtig som mulig på alle plan til denne prisen: 6000kr

Det store spørsmålet er om jeg kan få en bærbar PC som oppfyller mine krav til under 6000kr, eller om jeg klarer å bygge en selv for den prisen.

Pris: max 6000kr

Vil bli brukt til:

(Jeg vil kjøre alle disse programmene samtidig, helst med RAM ledig)

Firefox (flere addons i bruk, personas, samt flere faner, sider med mange bilder/grafikk)

Adobe Photoshop CS5 (mange store PSD filer åpne samtidig, skal i tillegg samtidig kunne åpne mapper med store filer/bilder).

Musikk, type itunes med ca 4 GB musikk.

KMPlayer/VLC med blu-ray film/tv serie.

Kjøre virus program/scanne.

Koble til kamera, åpne mappe med store uredigerte bilder.

Jeg er ikke gamer, men det hadde vært fint om jeg kunne kjørt Sims, for eksempel, (dette er ikke et must.)

Kabinett (på en eventuell selvbygd stasjonær) trenger ikke være det mest fancy som finnes, et enkelt og greit kabinett med nok plass og god kjølig, og enkelt å montere i er bra nok.

Trenger ikke ha den beste grafikken som finnes, skal drive med bilderedigering/web grafikk, men jeg klarer meg med et "normal" nivå, ikke for dårlig, men heller ikke super, super bra. (se lenger ned hvilken skjerm jeg har tenkt å kjøpe)

Maskinen skal ikke overklokkes.

AMD eller Intel? Har ikke peiling. Min første stasjonær PC way back when hadde AMD prosessor, den bråket som en flymotor, helt grusomt, så jeg har hatt litt imot AMD pga. det. AMD har sikkert forbedret seg på dette området siden da, får alt det jeg vet, men jeg har uansett liten peiling på likheter/forskjeller mellom de to, hvem er "best" osv.

Har mus, tastatur og skjerm ( Tror jeg kjøper Dell UltraSharp U2412M?)

Andre "krav" som jeg kommer på (har sikker glemt mye)

64bit.

Matt skjerm 15"-17" (hvis laptop).

Ville vært fint om den var fremtidsrettet mot Microsoft 8 osv. Må helst være mulig å oppdatere RAM ol. i fremtiden.

Minst 8 Gb RAM?.

Kraftig/hurtig CPU/prosessor.

Så stillegående som mulig.

ssd disk til operativ system/Photoshop cs5?.

Passe stor harddisk.

dvd/cd rom brenner.

Nettverkstilkobling.

Setter pris på alle råd, tips, linker og erfaringer.

Endret av catchaflame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...