Gå til innhold

Noen som har testet belegget for å gjøre blanke skjermer matt?

Tommelom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo alltids mulig å bytte skjerm senere da.

Det gjorde jeg på min HP G7000. Nå har jeg matt skjerm med 1680x1050. Tidligere hadde jeg en blank 1200x800. Men det var ett sant helvete å finne ut hvilken skjerm som passet! Du bør også ha litt erfaring med el komponenter om du vil gjøre jobben selv.

:innocent:

Lenke til kommentar

Dell har definitivt et av de beste serviceapparatene av alle pc produsenter så hvor du har det fra må du opplyse oss om.

Kvaliteten på Dells maskiner ligger også godt over snittet. Vi har flere hundre Dell maskiner på jobben og har hatt det i masse år og det er ekstremt sjelden noen feiler, og når det skjer så står det en mann med ny del i ene handa og verktøykassa i andre senest neste virkedag.

Edit: Og Asus er ikke noe billigere enn Dell. Du får Vostro fra 2800kr og oppover. Dyrt?? :!:

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Nåja, nå er ikke akkurat den Vostroen til 2800 akkurat sammenlignbar med Asus U31SV. Men jeg hadde oversett Vostro 3350 som jeg klarte å konfigurere ned mot 6000 kr. Den ble en grei match, men tross alt over 1000 kr. dyrere. Men det er akseptabelt.

Den får også greie skussmål som du sier, bortsett fra stødigheten som er noe vaklende. Og skjermen får godkjent til nød, men ser likevel ut til å være bedre enn Asus sin innsynsmessig.

Så skal legge meg den på minnet selv om venner og venners kjente som har hatt Dell, alle har klaget over feil og problemer. Statistisk sett ligger vel Dell greit an med tanke på feil, rett bak Apple.

Ser jo ut til at det kan komme en del spennende framover nå også, så jeg vil nok avente før det blir noe kjøp.

Takker for alle tips.

Lenke til kommentar

Vil anbefale www.radtech.com sin ClearCal hvis du vil ettermontere selv.

Glossy har fordelen av at du får bedre kontrast, men gjenskinnet gjør den rimelig ubrukelig til video og bilderedigering samt enelte miljøer.

Er det to ting jeg misliker med mange laptoper er det at de er widescreen og glossy. Digger min gode og gamle 4:3 laptop med matt skjerm. Jeg blir sannynligvis trist den dagen den ryker og det ikke er mulig å oppdrive lignenede maskiner.

Lenke til kommentar

Nå har ikke vi noen Vostro i stallen men hundrevis av Latitude og de har seriøst gode skjermer. Veldig lyssterke, god innsynsvinkel og da matt overflate som er uvurderlig. Jeg fatter ikke at noen orker å jobbe på blank.

Latitude er jo også flotte maskiner men de er vel alt for dyre til ditt budsjett.

En annen ting med Dell er at de langt ifra er verdensmestre på batteritid sammenlignet med Asus og endel Acer modeller.

Men stikkontakten er jo oppfunnet så for meg betyr det null.

Lenke til kommentar

Har du prøvd det selv?

Har ikke hatt behov for det, men har gjort en del research på området til andre, så jeg tviler på du finner noe særlig bedre i markedet.

Er bare å søke på det og lese det du kommer over av erfaringer fra brukere på nettet.

Ville bare være behjelpelig og peke litt i riktig retning for deg.

Lenke til kommentar

Det er mote, men det er tegn som tyder på at den holder på og stagnere, heldigvis. Nå må bare panelfabrikkene få i gang flere produksjonslinjer for matte skjermer igjen, fordi etterspørslen er stigende igjen, kan det virke som.

For ordens skyld: Hvis man lager 2 like paneler, men den ene med glossy overflate og den andre med matt, så vil ikke det i utgangspunktet ikke være noen forskjell på dem, kvalitetsmessig. Men man kan få en illusjon av at den glossy har skarpere kontrast og mer gnistrende farger. Den matte skjermen vil selvsagt ha fordelen av mindre gjenskinn.

Når det gjelder matte belegg for å klistre på glossy skjermer, er jeg skeptisk. De fleste seriøse tester jeg har sett av denslags, viser at skjermen da vil bli litt dårligere, rett og slett bare fordi man får et ekstra sjikt som lyset skal gjennom. Man kan også få enda dårligere innsynsvinkler. Men man oppnår en overflate med mindre gjenskinn, selvsagt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...