Gå til innhold

Jeg trenger hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Jeg har nå forsøkt å få min nyanskaffede PC igang i hele går samt i hele natt, men uten hell.

Jeg slår på maskina, BIOS versjon vises på skjerm samt CPU, ram og IDE komponentene.

Så kommer den meldinga som får meg til å se rødt. "CMOS CHECKSUM ERROR- DEFAULTS LOADED". Der henger maskina og kommer faktisk ikke inn på BIOS en gang. :(

Jeg har følgende komponenter:

AMD Barton XP2800

Radeon Sapphire 9800pro

Apacer PC2700 minne 512mb x 2

Samsong cd-brenner

Standard floppy

Abit NF7-S v2.0 HK

Titanvifte går opp til xp3200

En WD HDD 120Gb

En Maxtor HDD 120Gb

Logithec trådløs tastatur og mus

Jeg er sikker på at alt er innsatt korrekt i maskina. Har sjekket,dobbelt og trippelsjekket opp mot HK manual. Men maskina funker fremdeles ikke. Noen må hjelpe meg! Jeg er desperat og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Begynner å bli litt trøtt av hele PCn!!! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Prøv å reset BIOS og/eller CMOS.

* Reset BIOS: Slå av pc --> trekk ut strømkontakten --> ta ut det flate batteriet på hovedkortet, og la det være ute ca 1 minutt --> sett inn batteri --> sett i strømkontakt --> start PC.

Hvis dette ikke funker:

* Reset CMOS, samme prosedyre som ovenfor, bare at du her må finne den jumperen på hovedkortet som resetter. Sjekk manualen.

Håper dette hjelper deg til å komme ut av marerittet ditt :-)

Lenke til kommentar

hvis du mener å flytte ccmos jumperen så har jeg forsøkt dette, men vet ikke om jeg har gjort det rett. Jeg slo av maskina samt 5v knappen bak, to ut jumperen og satte den i clear modus i noen sek og så tilbake i default. startet maskina. Funka ikke.........

Gjør jeg noe feil?? :(

Lenke til kommentar
Hei

* Reset BIOS: Slå av pc --> trekk ut strømkontakten --> ta ut det flate batteriet på hovedkortet, og la det være ute ca 1 minutt --> sett inn batteri --> sett i strømkontakt --> start PC.

Hvis dette ikke funker:

* Reset CMOS, samme prosedyre som ovenfor, bare at du her må finne den jumperen på hovedkortet som resetter. Sjekk manualen.

Håper dette hjelper deg til å komme ut av marerittet ditt :-)

Har forsøkt å ta ut bateriet også, men ikke latt det være ute i 1 min..... skal forsøke dette, men sitter nå på jobb(trøtt å jævlig) og får ikke sjekket teorien din før jeg kommer hjem.

Noen andre forslag...så jeg har noen alternativ hvis dette ikke funker?

Lenke til kommentar
hvis du mener å flytte ccmos jumperen så har jeg forsøkt dette, men vet ikke om jeg har gjort det rett. Jeg slo av maskina samt 5v knappen bak, to ut jumperen og satte den i clear modus i noen sek og så tilbake i default. startet maskina. Funka ikke.........

Tja, tok du ut strømkontakten da ? Viktig at hovedkortet mister strømmen helt. Kan kanskje lønne seg å la jumperen stå lengre i "clear" posisjon også ?

Ellers kan du i tillegg prøve det jeg skrev med batteriet.

Lenke til kommentar

Tja, tok du ut strømkontakten da ? Viktig at hovedkortet mister strømmen helt. Kan kanskje lønne seg å la jumperen stå lengre i "clear" posisjon også ?

Ellers kan du i tillegg prøve det jeg skrev med batteriet.

Ok skal forsøke.....takk.....

Er det dette som er problemet eller kan det være noe annet? Harwarefeil komponenter satt feil ol? må bare gardere meg. Er ikke helt garva pcbygger enda :-?

Lenke til kommentar
Tror du kan slappe av, kan ikke se for meg at det er noe seriøst galt med oppsettet ditt.

CMOS CHECKSUM ERROR- DEFAULTS LOADED, er en ganske vanlig melding å få i forbindelse med "nybygg" :-)

:) ....takk skal du ha...jeg ble beroliget....var litt nervøs for at jeg hadde ødelagt utstyr for mange tusen kroner.....

Lenke til kommentar
Sikker på at du ikke kommer videre etter Defaults Loaded? Ved å trykke F1 e.l.

Nå ligger vel BIOSen i CMOS, så hvis han reseter CMOS kommer alle BIOS defaults tilbake.

kommer ikke videre......står helt stille.....

kan det være noe så enkelt som at mitt trådløse tastatur er defekt? Har fulgt instruksjonene i forbindelse med "connection" av de trådløse delene. Batteriene er helt nye og til og med skiftet flere ganger for å eliminere evt. def. batt. Skal kanskje kjøpe meg et billig vanlig tastatur og en mus så jeg eliminerer trådløsprob. eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Står det ikkje noke etter den feilmeldinga, f eks "Press F1 to continue"?

Har forresten hørt noke om at trådlaust tastatur har av og til problem med "oppstartstrykking" ;)

jo da.... det står noe som: trykk F1 for å gå videre, eller del for å gå inn i BIOS meny..... ingenting funker.

Uansett skal det jo ikke komme cmos error.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...