Yngevege Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Jeg har lagd et (hjemmelaget) brannslukkningsapparat med CO2-skum, som jeg skal bruke til en oppvisning. Til dette skal jeg brenne bensin. Senere skal jeg bruke apparatet til et slags "undervisningsopplegg" til fjerdeklassinger. Jeg har fått tips om at jeg ikke bør bruke bensin, siden vrange lærere kan nekte det, men heller noe annet, som for eksempel tennveske. Er det noen av dere som har forslag til hva jeg kan bruke til å tenne på for å slukke det? Fortell gjerne hvor godt det brenner og hvorfor dette kan/ikke kan funke. Endret 19. september 2011 av Yngevege Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg synes du skal ta med deg apparatet ditt på brannstasjonen og få dem til å gjøre en vurdering. //Ole Lenke til kommentar
Yngevege Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Jeg synes du skal ta med deg apparatet ditt på brannstasjonen og få dem til å gjøre en vurdering. //Ole Jeg har allerede snakket med brannvesenet, og de har ingenting å utsette på opplegget. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Brannvesenet har ingenting å utsette på opplegget - og du har tenkt å fyre opp et fat med bensin? Du, det der tror jeg ikke særlig mye på ... //Ole 1 Lenke til kommentar
Yngevege Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 For å presisere: Det er ikke snakk om et FAT. Jernkasserolle 15 cm diameter. Lenke til kommentar
Yngevege Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Jeg kommer foressten uansett til å forholde meg til mitt lokale brannvesen, og hva de har sagt. Om du er skeptisk kan du jo gjøre det jeg spør etter: komme med alternativer Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Jeg kommer foressten uansett til å forholde meg til mitt lokale brannvesen, og hva de har sagt. Om du er skeptisk kan du jo gjøre det jeg spør etter: komme med alternativer Greit! Fyll jernkasserollen med vann. Rent vann. ... og finn frem fotballen og spark litt ball i stedet. Endret 19. september 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
Yngevege Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Herremin, hold deg da seriøs i det minste... Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Er det noen av dere som har forslag til hva jeg kan bruke til å tenne på for å slukke det? Du kan vel bruke rødsprit, selges på jernvarebutikker. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Herremin, hold deg da seriøs i det minste... Jeg er seriøs. VELDIG seriøs. Det du har tenkt å gjøre har du åpenbart ikke kunnskaper om. Hvis du MÅ gjennomføre demonstrasjonen så gjør det i så fall med et bål på en godkjent bålplass i våt høstskog! //Ole Endret 19. september 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
Kvikksølv Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Du må gjerne prøve å tenne på diesel, men si ifra om du lykkes! Endret 19. september 2011 av Kvikksølv Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 ville anbefalt trådstarter å få mer info om væsken som skal antennes. Nytter ikke med å vite "diesel brenner, flott". Forskjellige brennbare væsker slukkes gjerne på forskjellige måter, og til noen er kanskje skum ikke så bra til, mens andre er det godt til. Lenke til kommentar
Yngevege Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Greit! Fyll jernkasserollen med vann. Rent vann. ... og finn frem fotballen og spark litt ball i stedet. Dette var ikke seriøst. Det er snakk om ca 150 ml veske, og det vil bli gjort på stort asfaltert område, med tilgang til godkjente slukningsmidler. Tar du meg for en unge som bare driver å leker med flammer? Vi som holder på med dette er kjemikere med opp til og med doktorgrad. Jeg spør etter alternativer fordi jeg ikke snakker med disse før i morgen, og fordi jeg selv er litt sliten i hodet etter en 13 timers arbeidsdag. Jobber du i brannvesenet, foressten? Uansett, takk for omtanken. Lenke til kommentar
Kvikksølv Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 ville anbefalt trådstarter å få mer info om væsken som skal antennes. Nytter ikke med å vite "diesel brenner, flott". Forskjellige brennbare væsker slukkes gjerne på forskjellige måter, og til noen er kanskje skum ikke så bra til, mens andre er det godt til. Det var litt av poenget mitt. Det er veldig vansklig å antenne diesel i åpen beholder. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Herremin, hold deg da seriøs i det minste... Jeg er seriøs. VELDIG seriøs. Det du har tenkt å gjøre har du åpenbart ikke kunnskaper om. Hvis du MÅ gjennomføre demonstrasjonen så gjør det i så fall med et bål på en godkjent bålplass i våt høstskog! //Ole Høres ut som om du for første gang skal tenne et bål. Han har forhørt seg med det lokale brannvesenet om at han skal ha brennbar veske i en jernkasserolle med 15cm diameter og de sier det er greit. Det er altså ikke store mengdene som skal settes fyr på her. Dessuten skal oppvisningen skje i undervisningsammenheng så de har sikkert et område med god klarering til bygg og diverse. Hvis det er i nærheten en skole så har de nokk vannslanger lett tilgjengelig også. Faren med bensin er at den kan eksplodere, derfor er minimum avstand 5m. (regner med at dette ikke er helt rett men er det jeg har erfart at er trygt for de fleste. For å komme litt innpå emnet igjen så er ren sprit veldig brennbar Husk tennstav om du går for bensin, lite hyggelig å stå med svidde øyenbryn foran en gjeng unger for så å forklare dem om ta hensyn til sikkerheten Endret 19. september 2011 av morgan_kane Lenke til kommentar
Yngevege Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 (endret) http://sandeavis.no/nyheter/sjosikkerhet-i-praksis-1.6310505 Det er IKKE dette jeg skal gjøre, til de som lurer på det. Takk for konstruktivt innlegg morgan_kane Til dere andre, jeg kan godt skjønne at dere tror det er første gang jeg tenner bål, for jeg formulerte meg ikke så godt i første post. Endret 19. september 2011 av Yngevege Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå