Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke bootet med 4 RAM, hovedkortet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med å boote maskinen min, for å ta det første først:

 

AMD Phenom X4 965

4x 2gb Crucial Ballistix 1333Mhz CL7 1.65V

Asus M5A97 PRO

 

Trengs det noe mer så tror jeg det finnes i profilen min.

 

Tittelen er med litt modifikasjoner, for jeg får den til å boote.. Av og til. For å boote må jeg kjøre RAMet underklokket på 1066 CL9, 1.6V. Det er det som er standardinstillinger da tydligvis hovedkortet ikke kjenner igjen/støtter brikkene mine så godt. Hvis jeg manuelt endrer instillingene til de riktige spesifiserte, vil ikke maskinen boote (det lyser i RAM-lampa på hovedkortet).

 

Jeg ville også som dere mistenkt noe galt med RAM-brikkene, så jeg har testet litt. Alle hver for seg, 2 sammen, deretter de 2 andre sammen i de to andre RAM-sporene. Ingen feil i Memtest på noen av oppsettene. Dette er med riktige innstillinger for RAM, altså 1333, 7-7-7-24, 1.65V. Hvis jeg setter inn alle 4 samtidig, booter den ikke.

 

Jeg har oppdatert til nyeste UEFI, og kan egentlig ikke tenke meg noe mer jeg får gjort annet enn å sende kortet i retur? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for godt svar. Tanken med strøm har slått meg, men jeg glemte visst å skrive litt om det :)

 

Jeg er usikker på hvor høy effekt strømforsyningen gir, og hvor mye RAMet trenger, kanskje du kan lese noe jeg ikke klarer på siden her? :p

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518158

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613683#extra

 

Den er ikke noe lettere å boote varm eller kald, men må igjen melde pass på om spenningsregulatoren blir varm. Finner jeg mål på dette i UEFI normalt? :)

Lenke til kommentar

Kjører Windows 7 Home Premium, 9-9-9-24 er det som er "standardløsningen", altså hvis alt står på automatisk, så ja har prøvd det, og som jeg skriver så fungerer det :)

 

Ser ikke helt vitsen med å skru opp volten med .05V, det er ganske stor økning, og brikkene fungerer på 1.65V med CL7. Eller tenkte du på at de kanskje ikke får 1.65V, selv om det står 1.65 der? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...