Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjøteledning til tørketrommel?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en tørketrommel, men fant ut av uttaket i veggen var ødelagt slik at jeg må bruke et annet lenger fra tørketrommelen. Trenger derfor en forlenger eller lignende. Har lest at dette kan være farlig, men er det farlig om man bare har ledningen i når jeg bruker tørketrommelen?

Hva slags forlenger burde jeg isåfall kjøpe for best sikkerhet?

Dette er nok bare en midlertidig løsning, men trenger tørketrommel nå!

(har også fått vite at huset er helt nytt slik at det er lagt inn såkalte brannsikre kabler.)

Endret av Talina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest at dette kan være farlig, men er det farlig om man bare har ledningen i når jeg bruker tørketrommelen?

Det kan det veldig godt vera. Ei tørketrommel krev mykje straum, normalt 2,2 kw i Noreg. Så mykje straum skal du berre nytta på skøyteleidning når han er HEILT utstrukken, slik at han har god varmeavgang og "lufting". Ein samankveila leidning skal ikkje utsetjast for meir enn 0,6-0,8 kw. Ein slik skøyteledning skal og vera godkjent for væte der du nyttar han, altså ha spesiell ytterkapsel + lokk over uttaket. Døme på slik leidning finn du på http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162466827, og ein slik leidning er OK som NAUDløysing så lenge han er fullt utkveila og du koplar frå før du set i gong og frå etter at du er ferdig. Hugs og at det er forbode å nytta skøyteleidning MELLOM rom når det eine er våtrom. Generelt skal du finna ein leidning så kort råd er, men lang nok til føremålet ditt.

Hva slags forlenger burde jeg isåfall kjøpe for best sikkerhet?

Sjå kva eg skreiv ovanfor :).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke mye enklere å få fikset uttaket i veggen?

Eltilsynet vil alikavel gi deg feilskriv på dette når de dukker opp så før eller siden må dette fikses.

I tillegg tar elektrikerfirmaet seg betalt for å raportere inn utbedrede feilskriv.

Så hvorfor ikke få det fikset nå og droppe skjøteledningen.

I det lange løp sparer du penger ved å slippe å kjøpe en skjøteledning.

Ring en elektriker i morgen.

Takk for godt svar! Jeg hadde tenkt å bruke slike små hvite klips slik at ledningen blir fin og utstrakt.

Klipse fast skjøteledning, det er ikke lov det.

Lenke til kommentar

Klipse fast skjøteledning, det er ikke lov det.

Signerer 100 % denne. Då heiter det "fast installasjon" og er jobb for elektrikar - som nok vil foreslå ein meir proff løysing enn skøyteleidning.

Vil og tilrå som perpyro: Få fiksa kontakten snarast - det vert best og i lengda rimelegast. Forslaget mitt var tenkt om du MÅ ha skøyteleidning til elektrikaren kjem om nokre veker.

Lenke til kommentar

Om du har det så fuktig inne at du ikke kan tørke klær er nok uttaket i veggen ditt minste problem.

Kanskje litt på spissen det då, men bør nok få den elektrikaren du har til å montera ei avsugsvifte i ventilen og då. Gjerne tilkopla ljosbrytaren, men trekksnor for å slå av/på er heilt OK det og. Dei "automatiske" er derimot noko så som så...

Lenke til kommentar

Støtter Perpyro.

Det har heller ingen hensikt å 'passe på å ta den ut når den ikke er i bruk' da den da er uten belastning.

Et vanlig problem med skjøteledninger som toppbelastes er varmgang i tilkoblingene.

Dette kommer av dårlige presshylser og pressklemmer sammen med lav kvadrat, og forverres over tid.

Resultatet er som regel svidd og ødelagt ledning & uttak.

Om du leier der du bor, så skal du kreve å få uttaket fikset.

Om du eier det selv, bør du få det fikset.

Om du absolutt må bruke skjøtekabel, så få den så kort som mulig (ingen trommel!) og med 2.5m2 kabel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Om du absolutt må bruke skjøtekabel, så få den så kort som mulig (ingen trommel!) og med 2.5m2 kabel.

Så kort som mulig (lage selv?) er greit, men for 2.2 kW holder det i massevis med 1,5 mm2 kabel. Problemet er koblinger og overganger, ikke kabelen.

Lenke til kommentar

Så kort som mulig (lage selv?) er greit, men for 2.2 kW holder det i massevis med 1,5 mm2 kabel. Problemet er koblinger og overganger, ikke kabelen.

En 1.5mm2 kabel belastes (pr tommelfingerregel) med maks 10A.

Ved 230VAC vil det si en belastning på 95%. Ved 220VAC er vi på 100%.

Jeg er klar over at den flertrådede kabelen du finner i skjøteledning fint klarer mer enn 10A.

Jeg er og klar over at kontaktflatene i koblingene klarer mer enn 10A.

Poenget er at det er så enormt unødvendig å toppbelaste en kabel (av muligens billig kvalitet) når det koster så lite å gjøre plass til 1300W ekstra.

Resultatet er jo mindre fare for varmgang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En 1.5mm2 kabel belastes (pr tommelfingerregel) med maks 10A.

På grensen til OT nå: Iflg NEK400 kan en 1,5 mm2 2-lederkabel (som i skjøteledninger) i åpen forlegning belastet med 19,5 A, dvs 4485 W @ 230 V.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På grensen til OT nå: Iflg NEK400 kan en 1,5 mm2 2-lederkabel (som i skjøteledninger) i åpen forlegning belastet med 19,5 A, dvs 4485 W @ 230 V.

Ja da kan du trygt kjøre to tørketromler på en billigkabel..

Vanlige stikkontakter kan ikke ha sikring større enn 16 A, så poenget var at det ikke har noen hensikt å bruke mer enn 1.5 mm2 i en kort skjøteledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...