Cid Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har et problem, to døtre på 10 og 17 år... Jeg har forsøkt å lære dem litt om datasikkerhet og nettvett. Problemet er at det kan ikke skje meg dem, for de har "sånn derre virusprogram" :-( Nå er maskinene hjemme forholdsvis godt sikret, men desverre så har de en trang til å svare ja på alle forslag om raskere bredbånd, gratis spill, og alt det fine du kan vinne bare du trykker på rette knappen. Er det noen som vet om et godt program, som kan logge aktiviteten på maskinen? Jeg må prøve å skremme vett inn i dem før de gjør noe de ikke får ugjort. Det er naturligvis ikke ønskelig at programmet sender ut informasjon som blir samlet inn. Kun at det blir tilgjengelig i en tekstlogg egentlig. Så kan jeg vise dem at de har blitt "hacket" pga. all dritten de legger inn. Lenke til kommentar
Anonym58508583 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Hva slags sikkerhetsprogrammer har de? De fleste ferdiglagde keyloggere sender enten dataene til han/hun som har laget programmet eller er allerede blitt funnet av AntiVirus program. Derfor trenger jeg å vite hvilke programmer de bruker. Jeg vet ikke helt hva du mener med en "trygg" keylogger, men jeg tipper at du mener en som ikke inneholder noen andre virus osv... Eventuellt kan du vel bare sende dem på et grundig sikkerhetskurs. Endret 19. september 2011 av BENDIKSVERDEN Lenke til kommentar
_Amund_ Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hva med OpenDNS på router samt begrenset brukertilgang? Det stopper de fleste som ikke klør veldig i fingrene. Lenke til kommentar
Cid Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Med sikker, så mener jeg at bare jeg får tilgang, og at den ikke inneholder annet snusk ja... Jeg ønsker ikke å gi dem begrensede rettigheter heller, jeg ønsker at de skal skjønne at en PC og internett må brukes med fornuft. Og få kunne vise dem at jeg har funnet et "virus" som har brukernavn og passord på facebook, mail osv. Jeg vil rett og slett sette en støkk i dem, så de blir åpne for å lære litt nett-vett. Lenke til kommentar
Anonym58508583 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Har du funnet ut hvilke sikkerhetsprogrammer de har? Får du også tatt med hvilket operativsystem PC har? (windows xp, Windows 7, Windows vista osv.) Endret 19. september 2011 av BENDIKSVERDEN Lenke til kommentar
Cid Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Win 7, med security essentials, og windows defender. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Pleide å bruke Tiny Keylogger i gamle dager. Vet ikke hvorvidt det vil fungere bra på W7 da men.. Uansett; Google it. Sikkerhetsprogramvare vil nok reagere på programmet uansett, ikke fordi det inneholder trojanere, men mer pga. hvordan programmet selv fungerer (å samle keystrokes er jo typisk styggvaresyssel). Endret 20. september 2011 av J-Core Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Hva med adblock? fjerner bare reklamen, men gjetter det er den de trykker mest på? adblock er til firefox og chrome. Lenke til kommentar
Cid Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 De lærer desverre ingenting av at jeg fjerner tilgangen for dem, de må selv forstå at de skal være kritisk til egen PC-bruk. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Så hvordan skal du fikse dette? ta på virus som fjernes lett eller? Lenke til kommentar
Cid Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Jeg skal ikke legge inn noe virus til dem, jeg skal konstruere ett "hacker-angrep" som skremmer dem til å tenke seg om før de legger til all verdens toolbars, PC-optimizers osv, de klemmer "ja" i blinde, og det gjør etterhvert pc'en treg. Men de tror ikke på at disse programmene vil dem noe vondt, og jeg vil de skal forstå dette, før de sitter med sjegget i postkassa, og noen har tatt kontroll over webkamera mens de står å skifter klær. Det er ikke lenge siden det ble lagt inn et program for streaming av webkamera, som rapporterte til IP adresser som ikke hører meg til. Når ungene da i tillegg gir samtykke til at programmet kan starte automatisk, så blir det bare tull. Jeg skal skremme dem nok til at de aksepterer at internett er fullt av tullinger. 2 Lenke til kommentar
Utropstegn Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Tja, vet ikke hvorvidt dette er relatert, men faren min fortalte noe broren hans en gang gjorde mot han for ett par år siden. Altså broren hans, eller onkelen min, hadde ved hjelp av en usb pinne innstallert en liten trojaner på pcen til faren min, og etter ett par timer så hadde den åpnet et flashprogram som gjorde skjermen svart og det stod at hele pcen var under angrep og at den automatisk ville slette alle filer på pcen om han ikke trykket avbryt innen 30 sekunder (var to mulige alternativer: "Delete all" og "Abort") det var jo selvfølgelig ikke en legitim trussel, var kun for skremsel, men faren min fikk støkken da det ikke gikk ann å trykke på "Abort" for å avbryte hendelsen, han ringte med en gang onkelen min som lo som en gal og sa han hadde blitt lurt. Endret 20. september 2011 av Utropstegn 1 Lenke til kommentar
ZeroS Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 For å svare direkte på spørsmålet ditt finnes det kommersielle Keyloggers, som elitekey. Disse lar deg velge en email adresse hvor loggen blir sendt eller hvor du skal lagre loggene som keyloggeren produserer lokalt. Disse programmene er jo ment for større bedrifter i USA så de koster litt, men det du må huske på er å installere keyloggeren bare på dine egne maskiner da loven er veldig klar på at man har ikke lov å overvåke uten og opplyse om det. Dvs hvis døttrene dine har kjøpt egne pcer, med egne penger. Jeg har et problem, to døtre på 10 og 17 år... Jeg har forsøkt å lære dem litt om datasikkerhet og nettvett. Problemet er at det kan ikke skje meg dem, for de har "sånn derre virusprogram" :-( Nå er maskinene hjemme forholdsvis godt sikret, men desverre så har de en trang til å svare ja på alle forslag om raskere bredbånd, gratis spill, og alt det fine du kan vinne bare du trykker på rette knappen. Er det noen som vet om et godt program, som kan logge aktiviteten på maskinen? Jeg må prøve å skremme vett inn i dem før de gjør noe de ikke får ugjort. Det er naturligvis ikke ønskelig at programmet sender ut informasjon som blir samlet inn. Kun at det blir tilgjengelig i en tekstlogg egentlig. Så kan jeg vise dem at de har blitt "hacket" pga. all dritten de legger inn. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 10 og 17 år? Da har dem jo ikke tilgang til kredittkort. Den mest effektive lærepengen må uansett være å bli svindlet for penger. Uansett hvor bedritent et virus er - om viruset bare ødelegger innholdet på maskinen så er det likevel mye verre dersom passord, sikkerhetskoder, etc blir tilgjengelige for kriminelle bander. Men så var det jo det med alderen da. Har de tilgang til kredittkortet ditt for å handle på nett? Hvis ja, så blir det du som sannsynligvis får unngjelde (ref. tømming av bank-konti) og ikke jentene dine den dagen hackerne tar kontrollen over maskinen. Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Hvilken fysisk tilgang har du til datamaskina? Er det snakk om en pc på stuen, eller er det private bærbare pc'er? Endret 7. oktober 2011 av Dipol Lenke til kommentar
ZeroS Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Er jo bare for ham å skaffe facebook konto passordet dems eller noe slikt.. Og da vil de lett forstå hvor farlig det er.. Da det er nok noe de bryr seg mer om enn et kredittkort dessverre... 10 og 17 år? Da har dem jo ikke tilgang til kredittkort. Den mest effektive lærepengen må uansett være å bli svindlet for penger. Uansett hvor bedritent et virus er - om viruset bare ødelegger innholdet på maskinen så er det likevel mye verre dersom passord, sikkerhetskoder, etc blir tilgjengelige for kriminelle bander. Men så var det jo det med alderen da. Har de tilgang til kredittkortet ditt for å handle på nett? Hvis ja, så blir det du som sannsynligvis får unngjelde (ref. tømming av bank-konti) og ikke jentene dine den dagen hackerne tar kontrollen over maskinen. Lenke til kommentar
Cid Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Jeg fant etterhvert en enkel keylogger, som ikke skapte ugagn. Begge ungene fikk hver sin loggfil, og beskjed om å endre passord på alle sidene de hadde hvert på. Dettok dem hele kvelden å gå igjennom alt, og de har sjekket alle kontoene sine for "mistenkeligheter i dagesvis etterpå. Problem Løst 3 Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Kanskje du kan skrive hvilket program du brukte, slik at senere personer også kan se dette. Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg synes definitivt ikke du bør være stolt av det du har gjort. 3 Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg er også interressert i hvilket program dette er. Har et lignende dilemma som jeg kunne tenke meg å bruke samme fremgangsmetode på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå