affe90 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hei! Driver å lager en liten quiz i forbindelse med en skoleoppgave. Har et skjema i HTML hvor jeg da bruker $_GET for å hente verdig og lagrer dette i separerte variabler. Derfra er det ikke noe problem å sjekke verdien mot en betingelse. Problemet er checkoxer. Se for deg f.eks følgende forms i HTML. Her er flere enn èn riktig. <input type="checkbox" name="sp2" value="hdd"/>Påstand1<br /> <input type="checkbox" name="sp2" value="bil"/>Påstand2<br /> <input type="checkbox" name="sp2" value="fisk"/>Påstand2<br /> Og i PHP $sp2 = $_GET["sp2"]; if(isset($sp2)) { if($sp2 == "bil" && $sp2 == "fisk") { echo "Du hadde 2/2 riktige"; } elseif($sp2 == "bil" || $sp2 == "fisk") { echo "Du hadde 1 av 2 riktige"; } Problemet her er at testen IKKE klarer lese && (AND)! Kutter jeg ut den biten, men bare tar den delen med || (OR) fungerer det helt fint, men det gjør jo ikke det jeg ber om. Poenget er at jeg vil gi 2 poeng ved begge riktige, mens bruker får 1/2 poeng ved 1 riktig. Noen som kan hjelpe? Har holdt på siden 1400 i dag, uten hell! Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hvordan kan $sp2 både være lik "bil" og lik "fisk" samtidig? Tenk deg om før du svarer Du bør nok gi de ulike checkboxene ulike navn, og så hver av dem om de har noen verdi separat. 1 Lenke til kommentar
Sebbert Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hvordan kan $sp2 både være lik "bil" og lik "fisk" samtidig? Tenk deg om før du svarer Du bør nok gi de ulike checkboxene ulike navn, og så hver av dem om de har noen verdi separat. Han sjekker om det er en av dem, ikke om det er begge samtidig. *facepalm* Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Takk til begge to, men Torbjørn har et godt poeng. I den ene testen sjekker jeg faktisk om $sp2 == "bil" && $sp2 == fisk samtidig, og det er jo ikke mulig i utgangspunktet at den variabelen holder to verdier samtidig! :)Herregud så obvious! Endret 19. september 2011 av affe90 Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 *facepalm* Sa jeg ikke man burde tenke seg om før man svarte? 1 Lenke til kommentar
Sebbert Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) *facepalm* Sa jeg ikke man burde tenke seg om før man svarte? Oi, så ikke AND-sjekken. Sorry No hard feelings? Endret 20. september 2011 av Sebbert Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 No hard feelings? Ingen fare. Jeg er ikke så farlig som jeg ser ut Lenke til kommentar
Sebbert Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 No hard feelings? Ingen fare. Jeg er ikke så farlig som jeg ser ut Hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå