Gå til innhold

Vidvinkel og Telekonverter til Panasonic Lumix LX3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig kjøpt et brukt Panasonic LX3 som jeg er vanvittig fornøyd med, det tar fantastiske bilder rett fra kameraet!

Jeg er, som trådtittelen beskriver, på utkikk etter vidvinkel- og telekonverter som passer til kameraet.Tråddiameteren på LX3 er 46mm men jeg har også to stk. overganger, en Bower (46-52mm) og en Panasonic 46-58mm.

Jeg vet at Panasonic har denne vidvinkelkonverteren som er laget spesifikt for LX3 og LX5.

Men, kan man uten videre bruke tilsvarende konvertere fra andre produsenter?

For eksempel denne vidvinkelkonverteren?

Eller hva med denne telekonverteren?

Begge har filterdiameter 58mm og med overgangen fra Panasonic mellom kameraet og objektivet vil det jo passe rent fysisk. Men hva skjer fotografisk når avstanden mellom kameraets objektiv og de konverterne jeg viste til blir over 3cm (se vedlagte bilde som er tatt på største vidvinkel (24mm) med 46-52mm overgangen som er påmontert et UV-filter)? Vil dette problemet øke ved bruk av en vidvinkel-konverter når den sitter påmontert en overgang 46-52mm eller 46-58mm? Eller er det akkurat dét den originale konverteren fra Panasonic gjør?

Dersom denne løsningen ikke skulle by på noen problemer vil jeg gjerne høre andres erfaringer og gjerne anbefalinger til valg av vidvinkel- og tele-konvertere.

Beklager om jeg høres helt noldus ut men for å bli klokere må man jo spørre dersom man ikke vet selv, ikke sant?

Mvh,

Han Derre

post-53665-0-91803500-1316449226_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...