Alex T. Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hei, starter på videregående neste år. Jeg bor i Oslo, og vil gjerne ha noen svar som kan om dette. Jeg bor nærme Bjerke vgs, men siden det er så lave poenggrenser, så er jeg skeptisk til å velge dette. Er det bedre å velge skoler med høye poenggrenser, eller har ikke poenggrensene noe å si? Har jeg færre muligheter hvis jeg velger Bjerke istedetfor Oslo Katedralskole? Ønsker et et utfyllende og konkret svar. Takker på forhånd! En usikker gutt! Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Videregående skolevalg har fryktelig lite å si, det du burde tenke på er om de har de xtra fagene du skal ta (om almenn) om du tar yrkesfagli kan det være annerledes, dette har jeg ingen erfaring med. Lenke til kommentar
Ipps Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har ikke gått på noen av de gjeldende skolene, men generelt så er det jo slik at om du er engasjert og interessert i å få gode karakterer kan dette gjennomføres hvor som helst. Jeg vet ikke hvorfor denne ene skolen har lavere poenggrenser enn den andre, det kan stamme fra at skolen har et bedre rykte, at lærerne er bedre eller noe helt annet. Poenget mitt er som følgende: om du vil noe her i livet får du til uansett hvilken videregående skole du går på, så lenge du er innstilt på det og prioriterer dette. Eksempel: jeg har flere venner av meg som har gått på såkalte middelmådige videregående skoler som har kommet ut med et snitt på 5 og opp til 5,8. Men om du allikevel kommer inn på Oslo Katedralskole, gå for det. Da har du antakelig flere elever som er seriøse og interessert i å lære. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har ikke gått på noen av de gjeldende skolene, men generelt så er det jo slik at om du er engasjert og interessert i å få gode karakterer kan dette gjennomføres hvor som helst. Jeg vet ikke hvorfor denne ene skolen har lavere poenggrenser enn den andre, det kan stamme fra at skolen har et bedre rykte, at lærerne er bedre eller noe helt annet. Poenget mitt er som følgende: om du vil noe her i livet får du til uansett hvilken videregående skole du går på, så lenge du er innstilt på det og prioriterer dette. Eksempel: jeg har flere venner av meg som har gått på såkalte middelmådige videregående skoler som har kommet ut med et snitt på 5 og opp til 5,8. Men om du allikevel kommer inn på Oslo Katedralskole, gå for det. Da har du antakelig flere elever som er seriøse og interessert i å lære. det viser seg at "dårlige" skoler sammenlignet med "gode" skoler har en tendens til at personer som får f.eks 5 i eksamen i matte, ville fått bedre karakter av lærerne på den "dårlige" skolen dette TROR JEG hovedsakeli er begrunnet "sammenlignings" faktoren, skoler med lavere krav tiltrekker dårligere elever, lærerne vil alltid sammenligne deg og dine karakterer med andre og gi karakter ut ifra dette ( i forhold til "hvor vanskelig prøven var"), dette gjør at det som oftest vil være lettere å komme ut med et godt snitt av en slik skole, GITT at du som person er dedikert og god til å jobbe med fagene 1 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Hvis det er sånn, så passer det meg bra...for jeg har lyst til å bli lege, og der er poengkravene høye. Jeg går jo bare 5'ere og 6'ere, unntatt 4 i kunst og håndverk, men det blir det ikke noe av på vgs... Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 hovedprobelemt for mange med dette er at det skaper "falske forventinger for deg" og du risikerer fort å hoppe ned 1, eller til og med 2 karakterer på eksamenen. med mindre du selvfølgelig VIRKELI har fortjent den karakteren Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 hovedprobelemt for mange med dette er at det skaper "falske forventinger for deg" og du risikerer fort å hoppe ned 1, eller til og med 2 karakterer på eksamenen. med mindre du selvfølgelig VIRKELI har fortjent den karakteren Jeg jobber som en helt, så jeg vil ikke si at jeg er lat...Jeg får ikke gode karakterer ut av det, og jeg skjønner at jeg må jobbe for det...men hovedspørsmålet var om jeg får samme muligheter hvis jeg velger en skole med lavere poenggrense? Altså kan jeg bli lege uansett hvilken vgs jeg velger? Og jeg jobber veldig bra med fagene. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Kan noen gi meg flere konkrete svar! Jo flere, desto bedre! Og jeg mente at jeg jobber som en helt: kom ut av 9.klasse med 5,6 i snitt! Takk for at dere tar dere tid og svarer på spørsmålet. Det betyr ufattelig mye for meg! Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 universiteter/høyskoler/osv ser ikke på hvilken skole du har gått på når de tar deg opp, det er disse faktorer som spiller inn: -karaktersnitt -Visse fag er tatt som er relevant til linja (f.eks fysikk for inginør) noen skoler legger og til f.eks minst 4 i karakter i realfags matte som krav(eller andre fag som kjemi/fysikk/biologi/it). eller lignende, begrunnet vanskeligheten på linja+\eller høy forespørsel I tillegg har noen få skoler en type "opptaksprøve" hvor du møter opp, kanskje tar noen tester, kanskje prater med de, dette har f.eks noen kunstskoler og lignende vet jeg. legeskoler ser så vidt jeg kjenner det kun på ditt snitt og at gitta fag som kreves er bestått. eneste du må passe på er at videregående skole du søker HAR disse fagene, om det skulle være kjemi/biologi eller lignende. vil forsåvidt nevne at det er litt tidlig å tenke på dette, men dere skal ha en rådgiver på skolen deres som du skal kunne snakke med/rådspørre deg med om dette, eventuelt om du ikke liker denne ideen så skal og kontaktlæreren din ha basisinformasjon om disse tingene tilgjengelig. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Legestudiet (medisin) er et 6 årig profesjonsstudium som man kan ta ved følgende utdanningsinstitusjoner i Norge: NTNU 66.4 / 58.4 UiB 65.1 / 56.9 UiT 65.9 / 56.8 UiO (start høst) 67.9 / 58.4 UiO (start vår) 67.0 / 57.5 Tallene etter læringsstedet viser snittet til den personen med det laveste snittet som kom inn på utdannelsen i 2010 (hentet fra Søkerhåndboka 2011). Det første snittet er fra ordinær vitnemål (dvs alle søkere, både de som kommer rett fra videregående OG de som har tatt opp igjen fag og/eller har div tilleggspoeng fra feks militære). Det andre snittet (det laveste) er førstegangsvitnemål dvs de som søker direkte på videregående-vitnemålet sitt, og som ikke er mer enn 21 år søkeråret. Søkere her søker på begge kvotene. På side 88 i søkerhåndboka står det hvordan du beregner disse poengsummene. For å komme inn på medisin, MÅ DU HA følgende fag: R1 /(S1+S2) og FYS1 og KJE(1+2) Men det vil selvfølgelig være en fordel å fylle opp med så mange realfag du får plass til på timeplanen ettersom realfagene gir realfagspoeng (se poengberegning i søkerhåndboka), noe som vil øke "poengsummen" din. Hvis du ikke kommer inn på legestudiet i Norge i første omgang, er det alltids mulig å ta opp igjen fag (det er da gjerne snakk om å gjøre 5'ere til 6'ere), ta et "friår" som skaffer tilleggspoeng (et år høyere utdannelse ELLER et år på folkehøyskole ELLER 1 år i militæret gir 2 tilleggspoeng) e.l. Det vil likevel, som du sier, være nødvendig å jobbe hardt på skolen da elevkullene blir stadig større og det dermed også blir større rift om studieplassene. I tillegg er det stadig flere norske studenter som tar legestudiet i utlandet, feks i Polen der det er et godt, norske studiemiljø, og billig å leve. Norske myndigheter krever gjerne at man har praksis en viss tid i Norge etter endt utdannelse i Polen, en prakis som ikke alltid er like lett å få. Dette er noe man ev må sjekke før man drar ut ettersom det er regler som kan bli endret. Med tanke på legestudiene er det altså ikke så viktig hvilken videregående du velger. Det som er avgjørende, er fagvalget og da selvfølgelig at skolen tilbyr de fagene du ønsker å ta. For mange har studiemiljøet mye å si for hvordan de yter på skolen, og det vil derfor være viktigere å være omgitt av gode venner enn gode lærere. En annen ting å ta hensyn til er avstand til skolen. Det kan bli lange dager på skolen, og da kan det være alright at det ikke tar 1001 år å komme seg ti skolen. Det viser seg dog at de som trives på skolen, gjerne drar "den ekstra mila" fordi de trives så godt der de er. Ser også at folk har snakket om karaktergivingen kan være heldigere på den "dårlige" enn "de gode" skolene, men at dette kan slå motsatt vei på eksamen. Jeg utelukker ikke at dette ikke er tilfelle, men føler at det blir vel spekulativt til at det blir avgjørende for skolevalget? Kort oppsummert: Jeg vil si at det er andre hensyn enn ønske om å bli lege som vil bli avgjørende for valg av vgs. Lege kan du bli uansett, så lenge du jobber med fagene og står på - og det høres det ut som du har tenkt til. Lykke til! Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Viss du skal gå realfag (studiespesialiserende eller kva faen det heiter) så er det enketlig likgyldig kvar du kastar bort tiden din henne. Om du skal gå Yrkesfag så er det noe skoler som har "bedre rykte" en andre, så det vil gjøre det lettere for deg å få jobb. Til dømes valgte eg en "bedre" maskinist skole litt lengre borte for å kunne få den jobben eg ønsket, det gjor det også lettare å få plass på denne Høgskolen eg går på nå, siden eg fekk gode resultater i form av utbytte frå skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå