Pallantir Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Etter å ha mistet en fryser full av mat på hytta skulle jeg gjerne hatt en tjeneste for å bli varslet via E-post hvis serveren på hytta (eller serveren hjemme når jeg er på hytta) ikke sender en E-post eller på annen måte automatisk logger inn kanskje annenhver time, noe som betyr at strømmen har vært borte og jordfeilbryteren har slått seg av da den kom tilbake. Jeg vil ikke bruke Logmein, det blir litt vel dyrt for den ene funksjonen. Fins det noen gratistjeneste som kan gjøre noe sånt? Eller noen andre gode ideer til det? Endret 19. september 2011 av Pallantir Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Forslag: Invester i en liten UPS og sett opp epostvarsling via eventviewer (win). Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Takk, men det løser nok ikke hovedproblemet. For i det øyeblikket strømmen går, dør jo også bredbåndet (servere og rutere er i det ene tilfellet for langt fra hverandre til å bruke samme UPS, mens de i det andre tilfellet ikke er på den samme hytta engang). Dermed får jeg ikke mail som sier "for ti minutter siden skulle maskinen din sjekket inn, men det gjorde den ikke". Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Nytt forslag: Sett opp dynamisk dns/statisk IP, og aksept for wan ping på routere/klienter og monitor alle punkt fra en server med fx Lanstate. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Det er nærmere det mulige, ja. Jeg har også en annen løsning jeg kan bruke fra et tredje sted (automasjonsprogramvare som kan kontrollere om noe er våkent), problemet er at jeg ikke har noe tredje sted jeg kan kjøre det fra. Det var derfor jeg håpet det fantes en sånn løsning på nettet. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Du har to servere? Kan du ikke sette opp begge til å kontakte den andre, og hvis de ikke får svar går alarmen? Sjansen for at strømmen går begge steder samtidig er minimal. Endret 21. september 2011 av Runar waits for alice Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Jo, det kan jeg absolutt. Jeg kjører en lignende løsning på to maskiner i forhold til serveren hjemme. Problemet er at hvis bredbåndet ryker på begge stedene samtidig, og det har jeg opplevd under tordenvær 2-3 ganger i sommer, får jeg ikke noe varsel. Derfor vil jeg gjerne ha den ekstra sikringen det er å ha et eksternt konktatpunkt. I tillegg vil det ikke hjelpe meg med å få alarm hvis strømmen går hjemme utenfor hyttesesongen, siden strømmen og serveren på hytta da ikke står på. Så hvis vi er bortreist til en annen hytte vi pleier å låne i helgene, som ikke har bredbånd, og strømmen da blinker eller går en stund, og jordfeilbryteren løser ut når det kommer på igjen, får vi ikke varslig. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) http://www.hyttami.no/losninger/gac3 Sentralen har også et eget backupbatteri som gjør at den vil varsle deg ved strømbrudd. Hva med noe som dette? Her har du flere produkter som gjør det du er ute etter.. http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=14760 Endret 21. september 2011 av taz Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Takk, men det er tilbake til pengene igjen. Jeg er ute etter en nett-tjeneste fordi det bør være noe billig (fortrinnsvis nærmest gratis). Har allerede for mye utgifter... Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Heh, mobiltelefon uten batteri eller dårlig batteri, fasttelefon med behov for strøm. Alarm med gsm/tele oppringing. Da slipper du å ha pcene stående på også, hvis du da ikke vil det da. Teamviewer er gratis. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Alarmen nevnte jeg over. For dyrt. Den andre løsningen vil ikke varsle meg, jeg må aktivt undersøke om det ennå er liv i telefonen. Vær så snill, ikke mer kreativitet nå! Jeg er ute etter en nett-tjeneste som fungerer som jeg skrev i den første mailen, hvis dere ikke vet om en, så bare la være å svare. Dette blir for mye bortkastet tid. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Kjører du linux eller windows på på serverene? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Windows Server 2003. Har diverse automatiseringsprogrammer som ikke går under Linux. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Enkelt forklart så vil du ha en gratis extern overvåking av 2 windows servere? Går nettlinja ned så vet du ikke om det er bare den som er nede eller om strømmen har gått..så du må ut å kjøre vist linja ikke kommer opp igjen innen noen timer.. Du vil ikke få en 100% løsning med å overvåke fra en 3. plass...men det er vel ikke så langt å kjøre at det er noe problem.. http://www.serviceuptime.com/ Gratis Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Takk! Den så ut til å kunne fungere! Når det gjelder kjøringen, har jeg 3-4 gode naboer på hvert sted, og med en diodepære (som bruker lite strøm) stående på i et rom som syns fra husene/hyttene deres, trenger de ikke gå ut engang. En av dem vil jo alltid være hjemme. Hvis ikke, har jeg familie innen 10 min kjøring. jeg skal undersøke den greia der nøye, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 http://mashable.com/2008/08/25/free-and-cheap-website-monitoring-services/ Flere.. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 He-he. To sjeler, en tanke. Jeg måtte bare finne ut hva jeg skulle søke etter: http://mashable.com/2010/04/09/free-uptime-monitoring/ Jeg finner nok noe som passer meg perfekt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) UptimeRobot.com fungerer fint for meg. Kjapt spørsmål kun fordi jeg er interessert; hva slags automasjonsprogrammer er det du kjører? Og til hvilket formål? Endret 21. september 2011 av Moskus Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 (endret) UptimeRobot.com var helt perfekt til mitt bruk! Kjørte den opp til å pinge én gang hver halvtime, og det ser ut til gjøre akkurat det jeg trenger. Moskus, jeg har et opplegg basert på Girder, USB-UIRT og Phidgets, pluss J.River Media Center etter inspirasjon fra en annen nordmann som kaller seg Mastiff. Masse morsomt å få til med det. Det styrer vekking, lyd og bilde i huset. Endret 22. september 2011 av Pallantir Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 UptimeRobot.com var helt perfekt til mitt bruk! Kjørte den opp til å pinge én gang hver halvtime, og det ser ut til gjøre akkurat det jeg trenger. Eneste som er synd at Norge ikke er på lista for SMS-sending, men varsler over Twitter og Epost holder lenge. Moskus, jeg har et opplegg basert på Girder, USB-UIRT og Phidgets, pluss J.River Media Center etter inspirasjon fra en annen nordmann som kaller seg Mastiff. Masse morsomt å få til med det. Det styrer vekking, lyd og bilde i huset. Mastiff er Girder-kongen, ja. I mitt eget oppsett bruker jeg også bl.a. Phidgets og USB-UIRT (nå gått over til Global Caché for det er styrbart over LAN), men styrer alt med HomeSeer istedenfor Girder. Automasjon er morsomt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå