Gå til innhold

Mulige kompatibilitetsproblemer mellom diverse maskinvare.

Anbefalte innlegg

Hallo på samtlige. Nå har det seg slik at PC'n min er ganske sterk. (Og dyr.) Likevel presterer den langt under det jeg synes jeg burde kunne forvente når det kommer til spill. Jeg er ærlig talt ikke sikker på hvorfor, men jeg har etter hvert fått det for meg at det er en viss mulighet for at enkelte av komponentene mine ikke går så veldig bra sammen. De er sterke hver for seg, men de funker heller dårlig i samkvem, visstnok.

Jeg har forstått det slik at enkelte maskindeler ikke nødvendigvis fungerer like bra med alle andre maskindeler. Gudene vet om det har å gjøre med de ulike produsentene, eller hva det enn er. Jeg vurderer å overklokke CPU'en min for å prøve å få den ytelsen jeg mener jeg "har krav på", men som sagt er jeg jo ikke helt sikker på om det vil ha så mye effekt dersom det faktisk er tilfelle at maskindelene krangler med hverandre.

Det jeg faktisk lurer på, er om noen av dere skulle vite om kanskje CPU'en, skjermkortene og hovedkortet skulle ha skylden. Her har dere en liste over hva maskinen min for øyeblikket består av. (Tatt rett fra DXDiag.) Jeg hadde tenkt til å sette såkalte "Spoiler-tags" over dem for å gjøre innlegget penere å se på, men vet ærlig talt ikke helt hvordan. :blush:

BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG.

Prosessor: Intel® Core™ i7 CPU 950 @3.07GHz (8CPUs), ~1.6GHz.

Minne: 6144MB RAM.

Sidevekslingsfil: 6270MB brukt, 5998 MB tilgjengelig.

(Skjermkortene mine er to Radeon HD 6990 i CrossFire. Harddiskene jeg lagrer spill på er to raske SSD'er.)

Sier dette dere noe? Det er mulig jeg bare famler rundt i tåka, her, men sånn er det når man har under gjennomsnitts peiling på PC'er, og bare tilfeldigvis snapper opp ett og annet man får høre, her og der. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær obs på at SLI og Crossfire er et tveegget sverd. I noen spill briljerer de på ytelse mens i andre synker de under ytelsen av hva et kort presterer alene.

Drivere og tuning er også et eget kapittel som du nok kanskje bør ta en nærmere kikk på, og da spesielt med tanke på skjermkortene.

Ang. oc av cpu så er det også verdt å bite seg merke i at cpuytelse har en noe underordnet rolle med tanke på spillytelse. Så lenge cpuen er kraftig nok til å forsyne skjermkortene med data så er det ikke mye å hente der.

Har du kjørt noen benchmarks for å se hvor langt under forventet ytelse du faktisk ligger? F.eks 3DMark.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vær obs på at SLI og Crossfire er et tveegget sverd. I noen spill briljerer de på ytelse mens i andre synker de under ytelsen av hva et kort presterer alene.

Det er korrekt, men med disse spillene deaktiverer jeg bare CrossFireX i Catalyst Control Center, og så funker de "normalt", igjen. Så det at jeg kjører CrossFire, er kke problemet, her.

Drivere og tuning er også et eget kapittel som du nok kanskje bør ta en nærmere kikk på, og da spesielt med tanke på skjermkortene.

Jeg vet ikke helt hva "tuning" er, men det kan jeg helt sikkert finne ut. Men som sagt har jeg jo to 6990'er i CrossFire... det er vel omtrent så kraftig maskinvare som man kan få i disse dager? Som nevnt, så tror jeg ikke det er akkurat skjermkortene som er problemet. Det var snakk om at "Socket"'ene til hovedkortet mitt er gamle, og derfor fungerer de ikke helt bra til CPU'en, som igjen er noe svakere enn de andre greiene. Det skal visst være der problemet ligger. Dette har jeg fra et annet emne jeg lagde angående ytelsesproblemene mine.

Ang. oc av cpu så er det også verdt å bite seg merke i at cpuytelse har en noe underordnet rolle med tanke på spillytelse. Så lenge cpuen er kraftig nok til å forsyne skjermkortene med data så er det ikke mye å hente der.

Men den er jo visstnok ikke det. Den flaskehalser dem, jo!

Har du kjørt noen benchmarks for å se hvor langt under forventet ytelse du faktisk ligger? F.eks 3DMark.

Nei, faktisk ikke. Det må jeg få gjort.

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...