Gå til innhold

Gaming laptop


maori

Anbefalte innlegg

Har en del spørsmål vedr kjøpe av laptop som hovudsaklig blir brukt til gaming, eg er fullt klar over att man kan få mye mer ytelse for pengene ved kjøp av stasjonær! stasjonær er utelukka for min del, angående plass og mobilitet.

 

Så da trenger eg hjelp ved kjøp av "gaminglaptop". Kjøpte meg en HP pavilion DV7 4025 noen måneder tilbake, amd prossesor ca 2 ghz, ati radeon 5650 skjermkort, 8 gb minne og 1TB HDD. Denne er eg ikke fornøyd med. Hadde dårlig resear tydligvis, og den holder ikke mål til css engang.

 

lister først opp 2 laptoper eg har sett litt på. (her er det fritt fram å komme med forslag selvfølgelig)

 

alternativ 1: ( link : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=644706#extra )

 

ASUS G74SX 17.3" Full HD 120Hz 3D ( no har eg ikke bruk for 3d på en laptpop men uansett, kan vere kjekkt av og til)

 

speccs:

Intel Core i7 2630QM / 2 GHz quad core - 16 gb minne - 750 gb hd - 160 gb SSD hd - NVIDIA GeForce GTX 560M med 3 gb DDR5 minne)

PRIS : 19.000

 

Alternativ 2:

 

Multicom Kunshan X7200 ( dette er en laptop man har litt valgfrihet men hva man vil ha i laptopen sjøl om dekselet på skjermen er dekorert med et motbydelig tribal lys)

 

speccs:(eg har valgt)

Intel Core i7-960 3.20GHz (3.46GHz Turbo) 4 kjerner, 8MB

16 gb minne

2 stk nVidia GeForce GTX560M (SLI)

500GB SATA 7200RPM [

INTEL SSD 510 - 80 gb

 

PRIS: 21500

 

eg sitter ganske fast her. spill eg skal spille blir CSS, dead island, BF3 og kommende spill

 

eg har cooler master underkjøler til laptop, ei plate med 3 vifter som eg kobler til USB, viker som denne fungerer fint å ikke bruker viftene så mye i laptopen men bruker heller viftene på kjøleren, som hjelper til med støy og den kjøler bra.

SÅ:

1: noen som kan anbefale neon av laptopene?

2: noen som vet om støy på disse?

3: hva kan eg forvente?

4: hva skal eg velge,har man stasjonær er jo alt lettere med kjøling, oppgradering osv, men kan ikke ha det. Kun laptop. No kommer eg til å betale 19-22000 for en laptop og da rekner eg med den holder en god stund! med tanke på spill som kommer en stund frammover og sånn.

 

Innspill noen?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X7200 kommer til å bli fornyet rundt årsskiftet, og får de nye Sandy Bridge E stasjonære prosessorene.

Ellers ville nok jeg ha gått for ett enkelt GTX 580M framfor 2 GTX 560M ... du får nogenlunde samme ytelse, men slipper ulempene med SLI - for de finnes.

 

X7200 er stor, tung, og den har en strømforsyning som har en størrelse som vil sjokkere mange som kommer fra mer normale laptoper. Dersom du først og fremst skal bruke maskinen til spilling, og ikke nødvendigvis trenger all prosessorkraften for andre, tunge oppgaver, ville jeg nok heller ha sett på Multicom Kunshan P170. Den er like bra til spilling (unntatt hvis man velger 2 x GTX 580M i X7200, naturligvis), men er ikke så ekstrem på prosessorsiden som X7200.

 

Jeg har selv forgjengeren til X7200, som ble kjøpt nettop fordi jeg ville ha i pose og sekk - en svært kraftig arbeidsstasjon som fullt ut kunne erstatte min stasjonære maskin, samtidig som jeg ville ha god ytelse til spilling. I dag kunne nok en P150 eller P170 gjort nytten, da bærbarprosessorene nå har tatt kraftig innpå stasjonærprosessorene i ytelse. Da jeg kjøpte min, var i7-920 prosessoren helt overlegen enhver bærbarprosessor - vil en i7-2820QM bærbarprosessor være på høyde.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

så min nåverende hp pv dv 7 med: AMD Athlon II N330 / 2.3 GHz kan ikke sammenlignes med en multicom P170 med Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache ? med tanke på prossesor som kan drive spill fremmover?

 

hva med asusen i forhold til en oppgradert P170 ?

Lenke til kommentar

AMD har i bærbarsegmentet sakket helt akterut i forhold til Intel, og din Athlon må seg seg grundig slått av en i7-2720QM. Før var det litt enklere, man kunne til en viss grad bare se på kjernefrekvensene for å bedømme styrken til prosessorene - det er ikke så enkelt lenger. Det er mye annet i arkitekturen til en prosessor som utgjør store forskjeller.

 

i7-2720QM kommer ikke til å bli noen flaskehals i et bærbart system med det første. Det vil alltid være skjermkortet som setter begrensingen.

 

Asus G74SX kontra Multicom Kunshan P170 - vel, dersom du nøyer deg med et GTX 560M skjermkort, så kan du nok få en Asus billigere enn en Kunshan ... men da ikke akkurat den du lenket til, som for meg ser kraftig overpriset ut, selv om det ser ut som om du kanskje får ryggsekk og mus på kjøpet. Du får en Asus med i7-2630QM til rundt 12 tusen andre steder. Isolert sett så vil en Kunshan bli dyrere, for tilsvarende hardware (så langt det lar seg gjøre).

Men vil du ha et skjermkort som GTX 580M eller HD 6990M, så har du jo ikke noe valg - da er eneste alternativ Clevo (Multicom Kunshan) eller Alienware. En Clevo blir betydelig billigere enn en Alienware med tilsvarende hardware. Disse kortene er nesten dobbelt så kraftige som GTX 560M.

 

Edit: Rettelse: Du får en Asus G74SX med Core i7-2630QM for 10.499 hos Dustin.

Med GTX 560M, så kan ikke Kunshan konkurrere på pris. Med GTX 580M eller HD 6790M eller HD 6990M, så er Kunshan meget konkurransedyktige i forhold til den eneste konkurrenten, Alienware.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da går eg nok for Multicom Kunshan P170 17.3 med:

 

Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache

( eller velge 2.3GHz med 8m cache?)

 

8GB minne

 

500GB SATA 7200RPM

INTEL SSD 80 GB

 

nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5

 

Hvordan er det med kjølingen i disse laptopene? er redd for den skal bli for varm å det går for mye utover ytelse.

 

Å hvordan skal eg sette opp diskene? iom eg skal ha en ssd? vil eg sette den til windows på den?

 

Ja eg har blitt mye klokere på svarene han har gitt. mangler heller ikke på informasjon :)

Lenke til kommentar

Et lite tips om SSD. Om du tenker BF3, så ryktes det at den kommer på to DVD plater, og da er det lurt å ha minst 120 GB SSD. Altså at 80 GB kan bli i snaueste laget med de flere av de nyeste spillene installert.

 

Når det gjelder OS, så bestill UTEN. Ellers legger du dyrebar plass til recovery partisjon på din dyrekjøpte SSD. Kjøp altså uten, og legg OS til. Det koster noen få kroner ekstra, men velanvendte penger, og da har du også OS på plate.

Lenke til kommentar

Litt OFF TOPIC. Behøver man å gå inn i en tråd som thomit har svart på :whistle:

Er imponert over hva han kan, og alltid presise svar :thumbup:

 

Vel vel, så så ... akkurat når det gjelder laptoper av den høyt ytende typen, så føler jeg at jeg har lest så mye, og gjort så mye bakgrunns-research, at jeg føler meg på rimelig trygg grunn når jeg skal forsøke å hjelpe folk. Det finnes andre topics, og andre tråder her i forumet, der jeg har fått og får passet mitt grundig påskrevet :D. Men takk for tilliten, Protest.

Humre humre.

Lenke til kommentar

Eg finner ikke kunshan tråden, har brukt søkemotoren på bærbar siden. kansje den er vekke?

 

angående SSD, hva er fordelen med å ha spill på en SSD harddisk?

bestiller med 160gb SSD disk.

eg skal ha en 500 gb hdd i tilleg til ssd disken.

 

så eg skal bestille uten win7 instalert å velge uten os, å heller bestille en win7 disk utenom ?

Lenke til kommentar

Her.

 

Ja, du bestiller uten installert Windows, kjøper en fullversjon Win 7 HP utenom, og installerer selv.

 

Det er en fordel å installere alle programmer som innebærer skriving/lesing til disk, på SSD'en. Men det er jo ofte ikke alt du får plass til, så da legger man det viktigste på SSD'en; OS'et, programmer, de spillene du spiller i øyeblikket, hvis du kan. Ting som man bare skal oppbevare, programmer/filer man har lastet men som man sjelden eller aldri bruker, bilde- og video- og musikk-mappene - den slags kan man like godt legge til snurredisken.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Her har du Multicom Kunshan P150/170 tråden.

 

Siden du har OS på SSD, så vil mesteparten av et program som du velger å installere på en annen disk, likevel havne på systemdisken.

Den eneste fordelen ved å ha alt installert på systemdisken, og i dette tilfelle en SSD, er at da lastes alt betrakelig fortere.

 

Ja, bestill uten OS, men legg OS til ved bestilling. Da får du plate og ikke en recoverypartisjon på din disk.

Lenke til kommentar

Da bestiller eg kunshan P170, med Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache

8gb, minne, INTEL SSD 320 160GB, 500 GB SATA 7200RPM, nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5,

Slengte og på 3D skjermen, kan vere litt artig og se animasjonfilmer på den :)

 

tilsammen med OS kjøpt utenom kom det på 22.000 - det var igrunn det eg hadde som maks sum, så får eg satse på att både grafikkkort og cpu holder i en god stund frammover til diverse spill som kommer ut :)

Lenke til kommentar

Det er veldig få spill du ikke kan maxe både på oppløsning og detaljinnstillinger med et GTX 580M skjermkort. Metro 2033, Crysis og The Witcher er de jeg kommer på i øyeblikket, der du kommer til å bli nødt til å moderere innstillingene litt. Hvordan det blir med BF3, ja det vet jo egentlig ingen ennå. Men i utgangspunktet skal du klare alle spill i skjermens oppløsning, bare med små moderasjoner på grafikkdetaljene på de aller mest krevende.

 

Det oppsettet ditt blir litt billigere enn det jeg en gang i tiden betalte for min :cry:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, eg trenger ikke ha alt på fullt, er en rimelig person som tåler å sette ned for att alt skal flyte fint.

Skjermen som er på laptopen er vell 75hz? kansje kjøpe med en ekstra skjerm? mer hz = mer fps?

Er så mange år siden eg var skikkelig borti alt dette så er mye eg har glømt og er nytt for meg :)

Lenke til kommentar

Valgte du 1600 mHz minne. Ved nybestilling er det ikke noe vits å gå for 1333 mHz da prisforskjellen er såvidt lav. Ellers er det vel ikke noe fra min side jeg skulle ha tilføyet.

 

Med den maskinen vil du være kongen ganske på hauen i par, tre år. For øyeblikket er det bare SLI løsninger som slår den, og det vil ta en god stund før du dyttes ut av "elitedivisjonen".

Lenke til kommentar

Ja, eg trenger ikke ha alt på fullt, er en rimelig person som tåler å sette ned for att alt skal flyte fint.

Skjermen som er på laptopen er vell 75hz? kansje kjøpe med en ekstra skjerm? mer hz = mer fps?

Er så mange år siden eg var skikkelig borti alt dette så er mye eg har glømt og er nytt for meg :)

 

Hvis du kjøper den med 3D-skjermen, så har du 60 Hz når du ser på 3D-materiale, 120 Hz når du bruker den til noe annet - hvis jeg ikke er helt på jordet. Vanlige pc-skjermer er så godt som alle 59/60 Hz.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB) kommer eg til å bestille, legger til ordren på torsdag så eg får laptopen ca på lønningsdag neste måned ( er vell 2 uker leveringstid på en sånn en).

 

eg er uansett klar til å bli impnert over laptopen. og som du skriver håper eg å dra spill som kommer høsten 2012 på ivertfall moderat settings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...