branick Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hei. Jeg og min søster mistet vår mor for ca 6 år siden. Vi er begge myndige, og var også det den gangen. Min søster skrev under på papirer som gjorde at vår far ble sittende i uskiftet bo, og vi fikk da ikke noe morsarv. Jeg skrev aldri under på noe papirer den gangen av en eller annen grunn.. Min far er nå samboer i et nytt forhold, og de har nå planer om å gifte seg. Han vil da at vi skal skrive under på at han fortsatt kan sitte i uskiftet bo.. Jeg går ut i fra at han gjør dette for å sikre sin nåværende samboer, slik at hun kan få lov til å fortsette å bo i deres hus. De har flyttet fra der min far og min mor bodde, og har kjøpt seg hus sammen. Jeg tror min far eier 2/3 av huset og hans samboer 1/3. Han har fortalt nå i disse dager, at hvis vi hadde gjort krav på vår morsarv da hun gikk bort, så ville det nesten gått i null pga gjeld osv, men jeg kan ikke helt få det til å stemme. Noen spørsmål rundt dette: 1) Hva skjer hvis jeg nekter å skrive under? 2) Hva skjer når min far dør? Må jeg og min søster vente da til hans samboer/ektefelle går bort, før vi har krav på arv? 3) Han har sagt at han skal skrive testamentet, slik at jeg og min søster skal få vår del, men har vi egentlig noe krav på få innsyn i hva han faktisk skriver i sitt testementet? 4) Kan vi finne ut noe sted hva vi opprinnelig hadde krav på i morsarv? Og hvordan vil dette bli regnet ut idag? Bare så det er klart, jeg har ikke så veldig mye til overs for min fars samboer, og jeg kommer ikke til å ha noe kontakt med denne damen etter at min far går bort. Hvis det er noen opplysninger som mangler, så bare si ifra så skal jeg poste det så fort jeg har anledning. Branick er forøvrig min arbeidskollega, og jeg låner kontoen hans, da jeg ikke har noe konto her. Med vennlig hilsen Stian Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 For det første: Det er bare krav til samtykke for å få sitte i uskifte dersom dere var mors særkullsbarn, altså dersom "far" i dette tilfellet ikke er deres biologiske eller adoptivforelder. 1) Ingenting skjer hvis du nekter å underskrive. Han har ikke rett til å sitte i uskifte etter at han gifter seg på nytt uansett om dere samtykker eller ikke, jfr. arvelova § 23. Gifter han seg på nytt (§ 23), eller inngår han et samboerskap som varer lenger enn to år (§ 24 annet ledd annet punktum), har dere derfor rett til å kreve boet skiftet. Dere er imidlertid ikke pliktig til å kreve skifte. 2) Når din far dør vil han dø i uskiftet bo (med mindre dere krever skifte). Gjenlevende samboerarving kan ikke ta over dette hans uskiftebo uskiftet - dette må skiftes (arvelova § 28c tredje ledd siste punktum). Det gjelder ingen tilsvarende regel for arving som er ektefelle, dette har sammenheng med at retten til uskifte faller bort når man gifter seg (jfr over). 3) Et testament er et alminnelig dokument. Man er ikke pliktig til å synliggjøre hva som er skrevet i det. 4) Nei. Dette blir verdsatt og avgjort gjennom skifteprosessen, slik at uten fullt innsyn i avdødes og gjenlevendes økonomi (slik at man kan beregne det selv) er det ikke mulig å beregne seg frem til noe arvebeløp. Lenke til kommentar
branick Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Takk for svar. Min søster og jeg hadde samme mor, men ikke samme far. Hun er 4 år eldre enn meg, og min far har vært som hennes far siden jeg ble født. Hun har heller ikke noe kontakt med sin biologiske far. Så hvis jeg ikke skriver under, så må boet skiftes før han kan gifte seg? Det betyr i praksis at jeg og min søster vil få utbetalt vår del av morsarven? Eller har jeg misforstått da..? Hvordan beregnes dette evt? Sånn jeg tolker min far, så ønsker han at hans samboer skal bli boendes i deres hus etter hans død, selv om da jeg og min søster skal ha krav på 2/3 av huset? Jeg er ikke interessert i å "vente" med å arve min far, til evt hun velger å selge/dør. Så mitt egentlige spørsmål er vel enkelt å greit; burde jeg la min far få fortsette å sitte i uskifta bo, eller bør jeg kreve skifte? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Takk for svar. Min søster og jeg hadde samme mor, men ikke samme far. Hun er 4 år eldre enn meg, og min far har vært som hennes far siden jeg ble født. Hun har heller ikke noe kontakt med sin biologiske far. Det betyr at hun er særkullsbarn, med mindre hun er adoptert, og at hun da er nødt til å samtykke for at han skal kunne sitte i uskifte i det hele tatt. Man trenger ikke samtykke fra egne barn. Så hvis jeg ikke skriver under, så må boet skiftes før han kan gifte seg? Det er korrekt. Ekteskapsloven § 8 første og annet ledd fastslår at for å få gifte seg på nytt må man enten må fremlegge erklæring om at boet er skiftet (første ledd), eller erklæring fra arvinger om at vedkommende fortsatt får sitte i uskifte (annet ledd). Det er verdt å påpeke at du bør følge med på hva som eventuelt skrives i et slikt samtykke, siden dette ikke er noe du normalt kan gå tilbake på som du selv ønsker. Jeg vil anta at det kan være en fordel å tenke over eventuelle situasjoner som kan skje mellom nå og fars død som vil gjøre at du og din søster vil ha interesse i å kreve skiftebehandling - f.eks. hvis han får barn med sin nye kone. Det betyr i praksis at jeg og min søster vil få utbetalt vår del av morsarven? Eller har jeg misforstått da..? Hvordan beregnes dette evt? Først skal boet skiftes. Først skal "skilsmisseboet" skiftes, altså at det tidligere ekteskapet skal avsluttes og gjøres opp etter reglene i ekteskapsloven kapittel 15 (normalt blir dette en halvpart til far og en til dødsboet). Deretter skal dødsboet skiftes. En fjerdedel er ektefellens arv (men aldri mindre enn 4 ganger folketrygdens grunnbeløp, i år cirka 416 000). Resten arver barna, når det ikke er noe testamente. Sånn jeg tolker min far, så ønsker han at hans samboer skal bli boendes i deres hus etter hans død, selv om da jeg og min søster skal ha krav på 2/3 av huset? Jeg er ikke interessert i å "vente" med å arve min far, til evt hun velger å selge/dør. Så mitt egentlige spørsmål er vel enkelt å greit; burde jeg la min far få fortsette å sitte i uskifta bo, eller bør jeg kreve skifte? I forhold til din fars nye kone/samboer er dere særkullsbarn, noe som vil si at hun ikke kan beholde boet uskiftet uten deres samtykke. Hvor interessert er du/dere i et godt forhold til far? Å kreve skifte vil være en vesentlig påvirkning av hans økonomi, og økonomi er en stor kilde til splid i menneskelige relasjoner. Skiftekrangler blir også fort dyrt - kjent advokatmat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå