Gå til innhold

Gamer PC 10-15.000kr, KUN til Battlefield 3!

Anbefalte innlegg

Jeg vet at en burde vente til spillet kommer ut og så kjøpe en maskin etter at det er kommet benchmarks. Men jeg klarer ikke å vente...

Derfor skal jeg ha en maskin stående klar til betaen kommer om noen dager!

Egentlig har jeg ikke noe budsjett, men ønsker ikke å bruke penger på unødvendige ting!

Jeg trenger en maskin som er KUN til spilling av BF3 og absolutt ingen ting annet.

Mine spm:

Er det virklig ingen prosessorer som yter bedre enn I5 2500k i spill?

Hva er det absolutt beste grafikkortet på markedet i dag?

Hvilket hovedkort og RAM skal jeg velge? Trenger ikke overklokke, da kjøper jeg heller alt nytt en gang til.. For meg er det billigere å bruke 1 time på å kjøpe ny maskin enn å slite i mangfoldige timer med ustabil maskin og plunder med oppsett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I7-2600K, evt en sekskjernet i7 på LGA1366-plattformen vil kunne yte bedre i situasjoner der fler enn 4 tråder brukes. Det skal vanskelig gjøres å rettferdiggjøre den ekstra utgiften når du bare skal spille. Core i5-2500k er og blir kongen på haugen for gaming, med mindre målet er å bruke mest mulig penger.

Radeon HD6990 og Geforce GTX590 er de to sprekeste kortene. Begge er basert på dobbel GPU, er store som beist og har strømforbruk som krever et dedikert kullkraftverk, med varmeutviklingen og støynivået dette medfører. Hvem som vinner kommer helt an på hvilket spill du tester i, så med mindre det er kommet benchmarks må du nok la magefølelsen avgjøre om pengene går til AMD eller Nvidia.

Lenke til kommentar

Det er helt vesentlig hva slags skjerm du vil spille på. Skal du ha en 24" 120hz skjerm med maks 1920x1080 oppløsning for eksempel? Da er alt over GTX 570/HD6970 strengt tatt ikke nødvendig.

Skal du derimot kjøre en 30" med 2560x1600 så må du ha en "ekstrem" løsning på grafikksiden for å spille i optimale innstillinger.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Jeg satser selv på denne oppgraderingspakken når BF-3 kommer, regner med at jeg avventer litt og tester demo først. Er litt usikker på om dette blir like bra som BF-2 var (og fremdeles er)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622989

Om du har en gammel pc fra før så kan du gjenbruke mye derfra - kabinett, hardisk, mus og tastatur, og sikkert også skjerm. Jeg kjenner ikke så mye til ATI skjermkort, men på Nvidia siden så vil jeg anbefale et Geforce GTX570 kort, som du ofte finner på ukens tilbud ned mot 2300,- GTX580 yter noe bedre, men koster gjerne en tusenlapp mer også.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625940

Er du med andre ord villig til å bygge selv, og har litt på plass fra før av - så slipper du unna med 3895,- + ca 2400 = runder av til 6500,- inkludert frakt. Og da har du en rimelig bra maskin vil jeg mene.

Lenke til kommentar

Jeg er i markedet for en slik pc selv, som kan kjøre Battlefied 3, men også med tanke på å kunne kjøre spill som The Witcher 2, Crysis 2 og Deus Ex: HM, og ikke minst kommende spill som Skyrim, Bioshock: Infinite og Mass Effect 3 med maksimal grafikk.

Komplett.no har de beste tilbudene, og jeg valget står mellom disse:

Komplett Gamer 7000 kr:

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black

Silver Power SP-SS500 500W PSU

Intel® Core™ i5-2500K Processor

ASUS P8P67 LE, Socket-1155

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX

Western Digital Caviar® Blue 500GB

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

Microsoft Wired Desktop 400 for business

Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit

Garanti 3 år - Sende inn

Komplett Gamer Crysis 2 1200 kr

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Silver Power SP-SS620M 620W PSU

MSI P67A-G45 B3, Socket-1155

Intel® Core™ i5-2320 Processor

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB

Western Digital Caviar® Blue 500GB

Logitech Gaming Keyboard G110

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

QPAD CT Pro Gaming Mouse pad

BenQ 24” LED G2420HDBL

Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler

Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit

Komplett gamer Elite ca 13000 kr

Corsair Graphite 600T Midi Tower Hvit

Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

AMD Phenom II X6 1055T

Antec Kuhler H2O 620 CPU Kjøler

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 "Dual Fan"

XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 "Dual Fan"

Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Razer Deathadder Respawn,

Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB

Microsoft Windows 7 Ultimate 64bit

Garanti 3 år - Sende inn

Mitt sprsmål er om det er verdt å betale dobbelt så mye for de to nederste alternativene? Er ytelsen merkbart bedre? Er en i7 prossesor å foretrekke fremfor en billigere i5? og hva slags grafikkort bør man satse på? Jeg er takknemlig for alle svar fra dere PC-kyndige der ute:)

Endret av olav10
Lenke til kommentar

Forslag på dustin.no

Zqm3NAK.png

Noen raske spørsmål:

Hadde du kjøpt dette?

Nei, dette oppsettet er kun godt for å kjøre BF3 med best mulig ytelse uten noen som helst form for overklokking tatt i betraktning. Mangel på SSD, strømforsyning som takler overklokking, og generelt veldig overprisede skjermkort gjør dette til et nogo for meg.

Kan jeg få 90% av ytelsen og gå ned 3-4000 kr?

Lett. HD 6950 crossfire vil fint gi deg lignende ytelse. Siden du ikke skal overklokke prosessoren vil uansett prosessoren være den største flaskehalsen i dette bygget.

Er det garantert at BF3 vil kjøre på maks på dette?

Nei, men du kommer ikke nærmere uten overklokking og mer avansert kjøling.

Vil jeg få noen fordeler med dette oppsettet mot andre som spiller på 60fps?

Ikke nevneverdig så lenge du selv kjører på en 60Hz-skjerm.

Får jeg mye for penga her?

Nei.

EDIT:

Jeg stiller meg skeptisk til at du kan ha dette klart på fredag.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Har de sagt hvilken dato BF3 betaen starter?

Da velger jeg i alle fall Intel I5 prosessoren, 8GB RAM og en SSD disk.

Skjermkort er jeg usikker på, jeg skal spille på en BenQ24" i 1920x1080 oppløsning.

Jeg syntes 7.000kr var i drøyeste laget for skjermkort, det kan da ikke være store forskjellen på et til 4000kr og et til 7000kr?

Lenke til kommentar

Okey, jeg har satt sammen en maskin med deler dere har anbefalt. Prisen ble 13.000kr for kun maskinen uten skjerm og tilbehør.

Jeg har en litt eldre data stående her med E6500 prosessor som jeg vurderer å oppgradere til en quad core med samme socket. Vil jeg få noe igjen for å bytte til quad core av den eldre typen eller kan jeg like gjerne velge en Intel E8600-Duo? Tenker altså å finne noe på bruktmarkedet som passer til det gamle hovedkortet i den maskinen!

Lenke til kommentar

Intel LGA 775 q8400 kanskje?

Jeg har 4GB RAM, ATI 6770 1GB skjermkort i den maskinen. Da er det vel greit å bytte den gamle E6400 med Q8400?

En billig Q6600 eller Q9xxx er absolutt en god oppgradering fra E6500 ja. Hvor mye det hjelper kommer jo veldig an på hva du skal bruke maskinen til.

Det vil sikkert hjelpe en del for BF3, om det er det du tenker på. F@H vil også gå en del bedre.

Oppgraderingen er KUN (100%) på grunn av battlefield 3. Jeg bruker vanligvis ikke den maskinen, men nå skal jeg låne den bort til en god kompis som er student:)

Endret av Tim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...