IntelAmdAti Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 denne prosessoren kommer ifra amd iløpet av neste måned, er det noen som har prisantydninger på denne? vil det overhodet være vits i og kjøpe prosessor før den kommer? Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Les: http://www.hardware.no/nyheter/august03/at...lon64_dato.html og http://www.hardware.no/nyheter/august03/wi...in64_nyaar.html Med andre ord; software ideelt sett til nyttår. Jeg for min del regner med at dette ikke er vurderbart før det er litt innkjørt, tror det kommer til å være en del bugs som må utrettes siden dette er en ny arkitektur. Jeg håper på at det er noelunde standard neste sommer Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Den blir relativt dyr. Kjernen er dobbelt så stor (les:mer enn dobbelt så dyr med dårligere yield) å lage som en Barton. AMD har veddet gården på "hammer" så ikke vent dumpingpris på CPU'er AMD har tidligere uttalt at 3400+/2GHz skulle være lanserings hastighet, som virker som en logisk etterfølging av Athlon XP 3200+. Tester av 1.8/2.0GHz Opteron (som har flere HT linker = teoretisk bedre ytelse) viser ytelse som P4 3.0/3.2GHz. Jeg ville ikke nølt med å handle idag, det Athlon 64 kommer til å gjøre for folk flest er (forhåpentligvis) å tvinge frem priskutt på eksisterende Athlon XP/Pentium 4 CPU'er. Edit: Linken i posten over, personlig tror jeg det kommer en "billig" Athlon64 med 512kB og 1 HT link, mens "performance" Athlon64 kommer med 1MB og 1 eller 2 HT linker. Athlon64 kommer noe sånn som 2-3 månder før Prescott og at AMD skal slipper en utgave som vil slite mot Northwood rett før Prescott virker dumt, dette vil bli enden på visa... Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 3400+ bare, ett lite skritt videre, jeg var redd den ville gjøre alle 32 bits cpu avleggs . takker for svaret, det var bra beroligendes. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 vil det overhodet være vits i og kjøpe prosessor før den kommer? Jeg tror faktisk det blir vanskelig å kjøpe den før den kommer. Og $, det er ikke alle som er millionærer da. Jeg tror det er ganske få som kommer til å kjøpe Athlon64/Operon. Og lager de en nedstrippet versjon så blir det bare en Willy. Lenke til kommentar
Npt Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 kommer athlon64 til å hå sånn rating iforhold til p4? Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 denne prosessoren kommer ifra amd iløpet av neste måned, er det noen som har prisantydninger på denne? vil det overhodet være vits i og kjøpe prosessor før den kommer? Tror ikke det er så mye vits i å kjøpe den før den kommer ut... Tenkte du å "pre-order" den da, isåfall? :-? Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 kommer athlon64 til å hå sånn rating iforhold til p4?Nja, nå er TPI- rating egentlig regnet mot AMD T-Bird ikke P4 (dette av lovmessige grunner, en bedrift har ikke lov å reklamere på bekostning av konkurrentens produkter). Og ja, de kommer forsatt til å bruke TPI-rating. Lenke til kommentar
Npt Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Åja. Jaja, vil fortsette å miste mange kunder på det, ja. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 denne prosessoren kommer ifra amd iløpet av neste måned, er det noen som har prisantydninger på denne? vil det overhodet være vits i og kjøpe prosessor før den kommer? Tror ikke det er så mye vits i å kjøpe den før den kommer ut... Tenkte du å "pre-order" den da, isåfall? :-? nå tenkte jeg på prossesorer generelt.. litt dumt og kjøpe dyr prosessor idag om den er avleggs og totalt utklasset imorgen, men den får jo pr-rating på bare 3200+ så da er det like greit å kjøpe intel cpu idag. Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 denne prosessoren kommer ifra amd iløpet av neste måned, er det noen som har prisantydninger på denne? vil det overhodet være vits i og kjøpe prosessor før den kommer? Tror ikke det er så mye vits i å kjøpe den før den kommer ut... Tenkte du å "pre-order" den da, isåfall? :-? nå tenkte jeg på prossesorer generelt.. litt dumt og kjøpe dyr prosessor idag om den er avleggs og totalt utklasset imorgen, men den får jo pr-rating på bare 3200+ så da er det like greit å kjøpe intel cpu idag. Æhh, Intel vil være like "utklasset" siden de fortsetter på 32 bit i så fall. Dette var et "tomt" argument :wink: Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Åja. Jaja, vil fortsette å miste mange kunder på det, ja. Hvorfor det? Kanskje de som ikke skjønner at MHz ikke er det eneste salige. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Jeg håper på at det er noelunde standard neste sommer me 2 Lenke til kommentar
norway Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Husker ikke hvor jeg såg det ,men innen 2010 kommer 80% av software til å være på 64bits koder. Men det er jo en stund til , ikke noe grunn til å haste med NY 64bits CPU. Skal kjøpe 64bits CPU om 2 år jeg...I mellom tiden skal jeg bruke xp1800. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Den blir relativt dyr. Hvordan vet du hvilke priser AMD kommer til å ta for sin nye desktop CPU? Klart 3400+ kommer nok til å bli dyr ved lansering (som alle andre top-performance CPU-er), men jeg kan ikke se at A64 kommer til å bli noe dyrere enn tilsvarende P4. Kjernen er dobbelt så stor (les:mer enn dobbelt så dyr med dårligere yield) å lage som en Barton. P4 Northwood: 146 mm2 (130 nm) P4 Prescott: 107 mm2 (90 nm) XP Barton: 101 mm2 (130 nm) Opteron: 193 mm2 ( 130 nm) Athlon 64: 150 mm2 (130 nm) Altså (gitt at tallene over stemmer..) vil Athlon 64 være like stor som dagens Northwood. Når AMD går over på 90 nm vil jeg anta at A64 får samme die-size som Prescott. Når det gjelder yeild så har det vært skrevet litt i det siste om at A64 har meget gode yeilds (http://www.theinquirer.net/?article=10880). AMD har tidligere uttalt at 3400+/2GHz skulle være lanserings hastighet, som virker som en logisk etterfølging av Athlon XP 3200+. Tester av 1.8/2.0GHz Opteron (som har flere HT linker = teoretisk bedre ytelse) viser ytelse som P4 3.0/3.2GHz. På linken over står det at 2.2 GHz A64 skal være 3400+. Husk også at A64 trolig vil yte like bra eller bedre enn Opteron (pr dags dato) grunnet DDR400, ikke REG.ECC. og raskere chipset. Athlon 64 skalerer også vesentlig bedre enn P4 NW og derved trolig også enn Prescott. Edit: Linken i posten over, personlig tror jeg det kommer en "billig" Athlon64 med 512kB og 1 HT link, mens "performance" Athlon64 kommer med 1MB og 1 eller 2 HT linker. Athlon64 kommer noe sånn som 2-3 månder før Prescott og at AMD skal slipper en utgave som vil slite mot Northwood rett før Prescott virker dumt, dette vil bli enden på visa... Enig i det første du skriver. Jeg vil også tro det kommer en versjon med 256 eller 512 L2 cache. At en 2.2 GHz A64 skal "slite" mot dagens P4 NW 3.2 kan jeg ikke se.. Slik jeg ser det vil den være en del raskere. Igjen skalerer A64/Opteron mye bedre enn P4. Videre ser det ut som om Intel ikke kommer til å lansere så mye raskere versjoner av Prescott som tidligere antatt grunnet varmeproblemer på 90 nm. Husk også at Prescott har enda lengre pipelines enn NW og det hindrer ytelsen. Det er derfor ikke helt sikkert at Prescott blir så mye raskere pr MHz enn NW (noe raskere blir den, men jeg tror ikke det er så mye forskjell). Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Migrering til 64 bits CPU har ingen hast for oss, programvaren mangler. AMD har rundt 1/6 av markedet og i all hovedsak i det segmentet av markedet som ikke bruker penger på maskinvare (jf AMD's lave asp) eller programvare (les: retailmarkedet, der det brorparten av all programvare likevel er piratkopiert). Athlon 64 er bakoverkomnpatibelt, så du kan kjøre 32 bits programvare, men programvare som er portet til 64 bits vil IKKE kjøre på noen 32 bits prosessor. Hvilken software produsent vil si adjø til det enorme markedet som er idag og til det enorme markedet IA32 kommer til representere frem til Intel annonserer overgang til noe annet? Dårlig buisness det. IMHO, vi kan bare håpe at utviklere lanserer 64 bits "service packs" som oppdateringer men på desktop er 64 bits support *bare enda en reklame greie*. Intregrert minne kontroller (jada, vet det slår begge veier) og HT er det som virkelig er genialt med Athlon 64. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Athlon 64 er bakoverkomnpatibelt, så du kan kjøre 32 bits programvare, men programvare som er portet til 64 bits vil IKKE kjøre på noen 32 bits prosessor. Hvilken software produsent vil si adjø til det enorme markedet som er idag og til det enorme markedet IA32 kommer til representere frem til Intel annonserer overgang til noe annet? Dårlig buisness det. Du tror ikke det er en mulighet for at en utgir en versjon på 32- og en verjson på 64-bit da? Det er i alle fall hva de fleste antar produsentene vil gjøre. BTW så er støtten for 64-bit Opteron blitt forholdsvis bra nå. Mange databaser, OS m.m. som støtter det. Husk at Opteron er server-CPU og ikke desktop. Desktop applikasjoner kommer neppe før det er desktop CPU-er i salg. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 P4 Northwood: 146 mm2 (130 nm) P4 Prescott: 107 mm2 (90 nm) XP Barton: 101 mm2 (130 nm) Opteron: 193 mm2 ( 130 nm) Athlon 64: 150 mm2 (130 nm) Altså (gitt at tallene over stemmer..) vil Athlon 64 være like stor som dagens Northwood. Når AMD går over på 90 nm vil jeg anta at A64 får samme die-size som Prescott. Northwood har siden mai 2002 vært 131mm2. Prescott skal være 109 såvidt jeg har fått med meg, uansett, den store forkjellen ligger i at AMD får ca 170 stk 150mm2 chipper ut av en 8" waffer, Intel får ca 600 stk 109mm2 ut av en 12" waffer. Selv med NW får de ca 500 stk per waffer. En 12" waffer koster rundt 30% mer å fabrikkere. Yield vites ikke, men at den er bedre hos Intel er det liten tvil om, noe bør også 50 milliarder i året på R&D og nye fabrikker lissom gi tilbake. Athlon 64 er bakoverkomnpatibelt, så du kan kjøre 32 bits programvare, men programvare som er portet til 64 bits vil IKKE kjøre på noen 32 bits prosessor. Hvilken software produsent vil si adjø til det enorme markedet som er idag og til det enorme markedet IA32 kommer til representere frem til Intel annonserer overgang til noe annet? Dårlig buisness det. Du tror ikke det er en mulighet for at en utgir en versjon på 32- og en verjson på 64-bit da? Det er i alle fall hva de fleste antar produsentene vil gjøre. BTW så er støtten for 64-bit Opteron blitt forholdsvis bra nå. Mange databaser, OS m.m. som støtter det. Husk at Opteron er server-CPU og ikke desktop. Desktop applikasjoner kommer neppe før det er desktop CPU-er i salg. Jeg tror på noe i den duren ja, men jeg tror ikke støtten for 32 bits programvare forsvinner. 64 bits støtten kommer heller som et ekstra utstyr Edit: spelling Lenke til kommentar
pskard Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Northwood har siden mai 2002 vært 131mm2. Prescott skal være 109 såvidt jeg hat fått meg med, uansett, den store forkjellen ligger i at AMD får ca 170 stk 150mm2 chipper ut av en 8" waffer, Intel får ca 600 stk 109mm2 ut av en 12" waffer. Selv med NW får de ca 500 stk per waffer. En 12" waffer koster rundt 30% mer å fabrikkere. Yield vites ikke, men at den er bedre hos Intel er det liten tvil om, noe bør også 50 milliarder i året på R&D og nye fabrikker lissom gi tilbake. Stemmer NW ble kuttet i størrelse. Leste bare spectallene fra ulike nettsteder. Når det gjelder wafer size så er det klart at før AMD går over på 90 nm 12" så vil Intel har en bedre produksjonskostnad pr CPU enn AMD. Når det er sagt så er det ikke så lenge til AMD går over på 90 nm (Q1/Q2 04). Da bør A64 bli like stor/liten som Prescott. AMD har vel hatt ca 72% yeild på XP/Barton og A64 vil neppe blir vesentlig lavere for overgangen til 90 nm. Uansett så betyr prod. kostnader ikke nødvendigvis så mye for prisingen. De betyr bare noe for marginene en sitter igjen med. Husk også at A64 før overgangen til 90 nm kommer til å bli Top-Performance og Barton kommer til å bli value. ASP på A64 kommer derfor til å bli bra før de kjører den over "hele" linjen. Jeg tror på noe i den duren ja, men jeg tror ikke støtten for 32 bits programvare forsvinner. 64 bits støtten kommer heller som et ekstra utstyr For en rekke programmer er 64-bit en meget stor fordel. For andre programmer trenges den ikke i dag. Fremover kommer vel alt til å gå over på 64 bit. Klart en vil ha 32-bit versjoner i mange år fremover. I alle fall til Intel starter med AMD64 støtte og det har gått noen år etter det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Har ikke AMD 12" wafere? Var det ikke en av de store forbedringene deres da de bygde FAB30 (Dresden) ? Synes jeg husker mye hype om det i 99 og 2000 og at det skulle føre til billigere AMD CPU'er. (noe som også har skjedd). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå