waerg34g Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hepp, Inntog av en liten rakker i heimen gjør at planene om å oppdatere den stasjonære PCen min og bruke "restene" i en filserver er skrotet, og jeg har gått over til å satse på å kjøpe inn nødvendige deler. Målet er å få en server som kan håndtere lagring/backup for maskinene i huset, samt fungere som mediaserver. Jeg ønsker da å ha det komplette iTunes-biblioteket på denne og streame/dele musikk og film derfra. Maskinen skal helst også kunne håndtere TimeMachine-backup for macene i huset. Planen er vel å forsøke et oppsett med FreeNAS, men Ubuntuserver eller noe kan også være et alternativ. Jeg har kabinett og trådløst nettverkskort, og to eksterne disker som skal kobles til, samt en disk som kan brukes til OS/system. Tenkte å kjøpe 2x2TB disker for lagring, men trenger litt innspill med tanke på hovedkort/CPU. Vurderte et Atom-kort fra Gigabyte, men det var i fjor sommer, og jeg har ikke helt hengt med på hva som er på markedet i dag. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Har du sett på ferdigløsninger når det gjelder NAS (Synology)? Alt du nevner i tråden kan jo løses av dette, og DSM 3.2 har et veldig greit grensesnitt. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Har du sett på ferdigløsninger når det gjelder NAS (Synology)? Alt du nevner i tråden kan jo løses av dette, og DSM 3.2 har et veldig greit grensesnitt. Har sett på NAS også, men synes prisene blir litt stive... I og med at jeg fort må ut med 2000 pluss disker, og da gjerne har plass til bare to disker, så tenker jeg at et hjemmelaget system gir større frihet. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Ferdig nas under 15k leverer også usakelig dårlig ytelse i forhold til prisen. Du kan bygge en boks til 2k som tar flere disker samt yter 4-5ganger bedre enn en ferdig-nas, kort fortalt er de for semi-amish folk som elsker dårlig ytelse. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Ferdig nas under 15k leverer også usakelig dårlig ytelse i forhold til prisen. Du kan bygge en boks til 2k som tar flere disker samt yter 4-5ganger bedre enn en ferdig-nas, kort fortalt er de for semi-amish folk som elsker dårlig ytelse. Vel, hjemme så har jeg ikke behov for større ytelse enn det ferdig-NAS kan levere. Den viser film, musikk, bilder momentant, den har "alt" ferdig konfigurert - den oppgraderer seg selv med nyere funksjoner. Vet ikke helt hva slags ytelse man skal forvente hjemme, men jeg flytter ikke 4TB fra en disk til en annen daglig. Jeg elsker ikke dårlig ytelse, men jeg hater mikkmakk. Hvor mange er det ikke som planlegger hyper-sikring og backup ala Fort Knox - men som ender opp uten da de til slutt ikke gidder å holde det ved like? For de ALLER fleste vil ferdig-NAS være mer enn nok - men jeg er nok enig i at de ALLER fleste ikke nødvendigvis er forumbrukere her inne. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Mitt største ankepunkt i forhold til en ferdig-NAS er kapasitet og antall disker. NAS med fornuftige priser håndterer bare to disker, og dette gir fort utfordringer. En firediskers NAS er dyr, langt dyrere enn et hovedkort som takler 8-10 interne disker. Dessuten, det skal jo ikke stikkes under en stol at jeg synes en ferdig løsning er mye kjedeligere enn å sette opp noe selv Men, spørsmålet var jo først og fremst knyttet til hva som er i vinden når det gjelder effektive CPUer/brikkesett i dag. Som sagt har jeg tidligere sett på Atom, men de begynner jo nå å bli gamle. Så vidt jeg har skjønt har nå også AMD kommet med alternativer i samme klasse. For å være helt konkret: Jeg ønsker innspill på HK/CPU som takler minimum 4 Sata-koblinger, har lavt strømforbruk og takler å håndtere freeNas eller ubuntuserver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå