Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Har jeg rett til å få vandelsattest?

Balthier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politiet har ikkje lov til å gje ein vandelsattest utan at du signerer på føremålet. Presis kva som skal med og kva som skal utelatast i han, avheng av føremålet. Nokre gonger skal ALT med, ned til minste bot (i heilt spesielle høve og om du har vore sikta i ei sak, utan at det har vorte reist nokon tiltale), andre ganger berre visse saker som er under XX år gamle. I ein vandelsattest for å arbeida i skulen/barnehagen vert til dømes ikkje den dommen ein fekk på 60 dagars fengsel på vilkår for skattesnusk for åtte år sidan nemnt med ei line, men er same attesten skriven for å få advokatløyve vert han så absolutt teke med.

Lenke til kommentar

Din rett til å få opplysninger om deg selv fra politiregistrene er regulert av strafferegistreringsforskriften § 6 femte ledd og § 9 annet ledd, og disse bestemmelsene fastslår at du skal få slike opplysninger muntlig med mindre politiet bestemmer noe annet.

Retten til å få en skriftlig politiattest begrenses av strafferegistreringsforskriften § 12, der det i bestemmelsens innledning heter "Til annet bruk enn strafferettspleien kan politimesteren utferdige politiattest bare i følgende tilfeller:" (min uth). Dette innebærer at du må kunne vise til ett av formålene på listen for å få slik attest. "Jeg vil ha smakløs dekor" er ikke et formål på listen. Riktignok er Politidirektoratet tillagt en skjønnsmessig myndighet til å samtykke til utstedelse også ved andre formål, men POD har gitt uttrykk for at det skal svært spesielle grunner til for å bruke denne myndigheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sakt kva du vil bruke attesten til? Dersom du ser heilt firkanta på lovverket så er det slik at politiet ikkje kan lage ein skriftlig rapport utan at du oppgir ein grunn til at du treng ein slik attest. Lova seier i utganspunktet ikkje noke meir om kva som er gode eller dårlige begrunnelser, dette er derfor begrunna i lovens forskrift som krikkert sitterer.

Eg kan forresten også nemne at denne attesten er særdeles lite fin og er derfor ikkje noke som du vil henge på veggen. Med untak av eit lite politiemblem på toppen av arket så er attesten utforma som eit heilt vanlig skjema frå det offentlege der den øverste halvdelen er stort sett tomme felt og den nederste er liten skrift med sitteringer frå lovteksta.

Midt på arket er den ein signatur og eit lite stempel.

Det er med andre ord ikkje ein attest lik f.eks vitnemål, diplomer, kursbevis og liknande. Attesten er enkelt og greit eit kort brev som har som einaste formål å være eit brev som du kan vise til f.eks potensiel arbeidsgiver. Etter at arbeidsgiveren har sett attesten så har attesten tjent sitt formål og attesten blir makkulert.

Lenke til kommentar

Nei, nå har det seg sånn at jeg er tidligere ustraffet med unntak av en voldsepisode på byen i 1999.

Utover dette har jeg ikke noen som helst bot, siktelse, innkaling til avhør som vitne eller noe annet, egentlig.

Men det er da denne voldsepisoden som er noe morsom og som jeg skulle likt å henge opp på veggen. Da er det jo slik at jeg egentlig må be om en sånn uendelig attest som viser alt fra når han balthy klødde seg på venstre balle under en PST stake out operasjon elns. lol.

Så det gjør ingenting om absolutt alt kommer med. Jeg vil bare ha denne vandelsattesten.

Sier dere meg at jeg ikke har rett til dette, å få vite alt om meg i registeret i forhold til saker som politi har straffet, innkalt eller whatever for?

Håper dere kan forstå. :)

Lenke til kommentar

Det er en rett å få vite hva som er registrert om deg, og det kan du også få vite - muntlig.

Årsaken er at myndighetene ikke ønsker amerikanske tilstander - der alle jobber over nivået på en McJob krever politiattest. For å forhindre at arbeidsgivere krever det av deg (og at du går til politiet "frivillig" og ber om en) nekter de derfor deg å få det. Tilsvarende på andre samfunnsområder.

(Dette er også delvis årsaken til regelen i personopplysningsloven § 10 om at ingen kan føre et fullstendig strafferegister utenfor offentlig myndighets kontroll.)

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig! Jeg ville tro dette var en menneskerettighet...

Kan du gi meg en begrunnelse på hvorfor det er slik? Jeg er kun nysjerrig...

Så du leste ikke dette innlegget?

Retten til å få en skriftlig politiattest begrenses av strafferegistreringsforskriften § 12, der det i bestemmelsens innledning heter "Til annet bruk enn strafferettspleien kan politimesteren utferdige politiattest bare i følgende tilfeller:" (min uth). Dette innebærer at du må kunne vise til ett av formålene på listen for å få slik attest. "Jeg vil ha smakløs dekor" er ikke et formål på listen.

Lenke til kommentar

Vet du hva, det er egentlig veldig fornuftig når jeg tenker over det slik. Dette var kun en sånn prinsippsak som jeg måtte undersøke. Når jeg nå ser akkurat hvorfor det er så streng kontroll rundt dette, har jeg forståelse for det. Veldig bra. :thumbup:

Tråden er oppklart/løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...