Gå til innhold

Mattere bilder i videoredigering / Proff kvalitet?

Anbefalte innlegg

Driver å setter meg inn i videoredigering.

Hvis man sammenligner et DV opptak med noe som blir sendt på tv/film generellt, er bildene mye mattere (/ blå-skjæraktig) og penere å se på på tv/film. Har sett redigering av materiale som skal på tv og da har kvaliteten vært lik DV når de har drevet på.

Hva er det de gjør for å få denne effekten ? (er det i det hele tatt noen som skjønner hva jeg mener?? :shrug: )

er det no form for filter elns? Finnes det slikt til adobe premiere / after effects / whatever??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig ofte når forlk redigerer for film er redigeringsmaterialet forskjellig fra det som blir brukt til slutt. Film vil gi en helt annen følelse enn digital video. Men når det er sagt, er det noe man kan gjøre for å få mer film look på bildene sine.

Det jeg vil anbefale, er å bruke fargebehandling aktivt. Filmer har ofte mindre fargemetning (saturation) enn standard DV. I tillegg er DV ofte mye rødere i fargen. Prøv å gå ned på saturation, fjern litt rødt og legg til litt gult/brunt (Bruk gjerne et fargelag med gjennomsiktighet). Prøv også å eksperimentere med forskjellige gamma instillinger så du får ønsket effekt.

Det er sjeldent at det ligger ferdige filtere for dette, men effekten kan i noen programmer larges for bruk i andre prosjekter (Pinnacle Edition)

Lenke til kommentar

heisann,

det er visse ting man kan gjøre både før og etter opptak. Se for eksempel tips gitt i en artikkel på creative cow.

Har du After Effects, er det flere forskjellige muligheter. AE Freemart beskriver en veldig enkel fremgangsmåte.

Det finnes selvfølgelig en drøss med plug-ins og filtere som prøver å gjøre om DV-materiale til "filmlook". Antagelig med varierende resultat. Her er en veldig enkel og gratis plug-in for After Effects. Har ikke prøvd den selv, men metoden den bruker har jeg fått anbefalt andre steder.

*Edit:tegnsetting :smile: *

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...