Footy Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Driver å restaurerer et gammel bord her hjemme. Bordet er pussed ned til orginalt treverk og lakket første strøk. For å få det fineste resultatet skal man pusse ned nupper etter første lag med lakk.. Men med hvor grovt papir? 180? 240? 320? takkeR? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 jeg vil tro du skal ha noe over 1000 vil mene at feks p320 vil være for grovt, men er jo ikke akkurat fagmann så ytrer bare min mening om hva jeg tror er best Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Stemmer sjølv for våtslipepapir 600, men har du absolutt høgaste krav til finish bør du gå for våtslipepair 1200. Dette siste er ikkje heilt lett å få tak på. Med så høge krav til finish bør bordet og polerast med ei lammeullshette etter pussinga. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 hum... får variable svar her. traff en gulvsliper i dag, nå pusser han jo ikke bord til daglig, men regner med han har litt peiling... Han mente 180 var mer enn nok... Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Han mente 180 var mer enn nok... 180 held ikkje i det heile om du har berre LITT krav til finish. Det er stor skilnad på golv og møbel her. 180 er slikt lataste elevane i ein sløydsal nyttar når dei lagar såkalla "møblar". Lenke til kommentar
Footy Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 hvordan foregår våtslip? heller på litt vann og pusser over med pussepapiret? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 hvordan foregår våtslip? heller på litt vann og pusser over med pussepapiret? Vatn eller ei tynn treolje (til dømes terrasseolje) på pussepapiret, slik at dette held seg lett vått på pussesida. Ville sjølv valgt olje ved eit møbel som skal lakkast. Vatn høver etter mitt syn best på metall og er naudløysing kva gjeld treverk. Amerikansk terpentin er og ypperleg på treverk. (Amerikansk terpentin gjer same nytta som white-spirit i mange samanhengar, men har og mange andre bruksområde og er noko heilt anna enn white-spirit. Det vil du ikkje vera i tvil om etter ei lukteprøve .) Lenke til kommentar
Remi_Lurud Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hei, jeg ville prøvd meg frem. Det er jo ikke lett å vurdere hardheten på lakken ut ifra det du skriver, men vannsliping med fint papir over 1000 gir best resultat, etter mine erfaringer. Lykke til! Med hilsen Remi Lurud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå