Gå til innhold

BK: Liten Stue


Anbefalte innlegg

Liten Stue

 

Bildet er fjernet.

 

Beskrivelse:

Fra Haugfoss i Modum ved Blaafargeværket. Mulig litt rart vinklet,hadde ett vindu på høyre side og ta hensyn til,med mye lys inn.Så er det tips om hur angripe det? Feks målt lyset i det vinduet?

 

Evalueringsnivå Tips:

Jeg ønsker tanker rundt hva som trekker bildet opp og forslag til forbedringer.

 

Link til bildesiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her burde du ha flyttet litt på stolene til høyre slik at de ikke kom med på bildet. Det ville gitt et renere komp....og selvsagt burde du rettet på det stearinlyset som står litt på skakke :) Er ikke lett å vite om dette er et "ekte" HDR, eller tonemapping. Men bildet bærer noen typiske tegn etter photomatix. Tenker da ført å fremst på at det hvite passpaturet på bildene har fått et mørkt stikk.

 

Utover det så synes jeg bilde er hyggelig og sjarmerende med en etterbehandling som kler motivet.

 

Men helt til slutt.

Hvorfor legger du ut bildet i et så ekstremt stort format.

Når jeg studerer bildet ditt i fult format er det jo en del å sette fingeren på, men det er jo egentlig irrelevant

Lenke til kommentar

Her burde du ha flyttet litt på stolene til høyre slik at de ikke kom med på bildet. Det ville gitt et renere komp....og selvsagt burde du rettet på det stearinlyset som står litt på skakke :) Er ikke lett å vite om dette er et "ekte" HDR, eller tonemapping. Men bildet bærer noen typiske tegn etter photomatix. Tenker da ført å fremst på at det hvite passpaturet på bildene har fått et mørkt stikk.

 

Utover det så synes jeg bilde er hyggelig og sjarmerende med en etterbehandling som kler motivet.

 

Men helt til slutt.

Hvorfor legger du ut bildet i et så ekstremt stort format.

Når jeg studerer bildet ditt i fult format er det jo en del å sette fingeren på, men det er jo egentlig irrelevant

 

Var ikke slike tips jeg ville ha...bare tuller..hehe.Ikke hdr av noe slag...lucisart dette.

Hvorfor legge ut i så stort format? Jo nettopp av den grunn, svakheter jeg ikke selv ser kan sees av andre...slikt en lærer av.Og du er en av de som setter fingeren på slike ting..og det er positivt wasco.Jeg er sikkert ikke den eneste som blir blind på mine egne bilder..ikke se det du påpeker på dette selv.men veldig lett å se slikt på andres.Nå har jeg ingen unnskylding lenger..ny stasjonær og en 24" skjerm gir ett helt annet syn på ting;);)

Lenke til kommentar

 

Var ikke slike tips jeg ville ha...bare tuller..hehe.Ikke hdr av noe slag...lucisart dette.

Hvorfor legge ut i så stort format? Jo nettopp av den grunn, svakheter jeg ikke selv ser kan sees av andre...slikt en lærer av.Og du er en av de som setter fingeren på slike ting..og det er positivt wasco.Jeg er sikkert ikke den eneste som blir blind på mine egne bilder..ikke se det du påpeker på dette selv.men veldig lett å se slikt på andres.Nå har jeg ingen unnskylding lenger..ny stasjonær og en 24" skjerm gir ett helt annet syn på ting;);)

 

Lucisart ja..merkelig at den "sliter" med noe av de samme problemene som Photomatix

tenker da på at hvitt har en tendens til å bli grått

Og det jeg tenker på med storformatet, er at det er vanskleig å unngå støy når bildet ditt blåses opp i et så stort format.

Endret av wasco
Lenke til kommentar

Vakkert interiør ! Rette opp stearinlyset og flytte vekk stolene til høyre i bilde, så nærmer det seg det optimale!

Godt jobbet !!

 

Takker;)

 

 

Var ikke slike tips jeg ville ha...bare tuller..hehe.Ikke hdr av noe slag...lucisart dette.

Hvorfor legge ut i så stort format? Jo nettopp av den grunn, svakheter jeg ikke selv ser kan sees av andre...slikt en lærer av.Og du er en av de som setter fingeren på slike ting..og det er positivt wasco.Jeg er sikkert ikke den eneste som blir blind på mine egne bilder..ikke se det du påpeker på dette selv.men veldig lett å se slikt på andres.Nå har jeg ingen unnskylding lenger..ny stasjonær og en 24" skjerm gir ett helt annet syn på ting;);)

 

Lucisart ja..merkelig at den "sliter" med noe av de samme problemene som Photomatix

tenker da på at hvitt har en tendens til å bli grått

Og det jeg tenker på med storformatet, er at det er vanskleig å unngå støy når bildet ditt blåses opp i et så stort format.

 

I know...får unnskylde meg med att bilde var redigert før ny innkjøp..ja og sjekket jo ikke før opplasting.Så får legge til meg nye arbeidsrutiner nå ja :thumbup:

Lenke til kommentar

Bra dette her, så at stearinlyset var skjevt, men tenkte ikke over det med stolene før Wasco skrev det...

 

Skeivt?..nå tuller du vel :dribble:

 

Dette ble et tiltalende bilde. Litt forvirret av Exif dataene :)

 

Takker.Hva forvirrer med exif? Måtte ha lys i ett veldig mørkt rom,derfor denne innstillingen.:thumbup:

 

Veldig flott Jan! liker det svært godt. Jeg ville også flyttet stolene til høyre, så hadde du fått med pyntet som står i peisen. Men stearinlyset har sin sjarme.

 

Ja skulle vel møblert litt om,men ikke alltid det tar seg ut å gjøre det uten å spørre i hvertfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette fungerte jo fint til tross for en del motlys fra vinduet. Ikke lett dette. Stolene bør nok settes vekk .

 

Takker..har ett til med enda ett vindu,så lurer jo på om jeg skulle foretatt lysmålingen i ett av vinduene? Altså rettet kamera mot vinduet du ikke ser her,latt kamera tatt å målt lyset for så og snudd kamera tilbake før jeg knipset helt av?:whistle:

 

Dette er ett bra resultet, men skulle du tatt hensyn til lyset fra vinduene måtte du jo belyst inne med blits og da helst en studioblits for å unngå skarpe skygger.

 

Takker.Så det hadde ikke holdt med å måle lyset mot vinduet for så å trykket av helt på utløserknappen? Ikke gjort det her...bare en teori :whistle:

 

Koselig motiv fra den gang da .......... skarpt bilde, med fin struktur i treverket.

 

Takker :thumbup:

Lenke til kommentar

Fint og varmt interiørbilde dette! Ville kanskje hatt med hele beina på stolen nærmest til ve.! 4'er for dette! :)

 

Takker og takker for tips :thumbup:

 

Fint innemiljø du presenterer her. Ser du er tilbake med de gode fargene du presenterte for en tid tilbake. En liten støyfjerning på høyre side og dette hadde vært topp. Liker :)

 

Takker.Utfordringen nå er ny stasjonær og 24" skjerm,så må legge om arbeidsrutiner nok en gang :innocent:

Lenke til kommentar

Er så mange kommentarer her - men håper det er plass til fler... - hehe!

Slike bilder av gammelt interiør fenger alltid. Steen Jensen viser jo ofte slikt. Har noen i denne sjangeren selv på "lager", men ingen jeg er 100% fortrolig med komp./utsnitt. Synes du har kommet ok ut av dette, men enig med at stolene til høyre burde vært flyttet. Og samtidig skjøvet den blå lenger frem mot bordet og fått med hele. Liker etterbehandlingen, og korningen er ikke spes. sjenerende. Regnet faktisk med du lysmålte i vinduet for å eksponere det korrekt, men leser av exif at det ikke kan være tilfellet. Ville nok hatt raskere lukkertid da.

GRATTIS med ny PC og skjerm, deilig med stor behandlingsflate...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...