kjelle392 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Har vært i samme situasjon, og gikk til advokat. Han skrev et par brev, det endte i forliksrådet hvor hun aldri møtte opp. Ble helt enkelt fattet en uteblivelsesdom, og dertil trekk i hennes lønn. Det går bra så fremt du har noe skriftlig fra han. Husk at du får 30 min. gratis advokathjelp også og da vil nok adv. anbefale deg hva du bør gjøre videre. 3 Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hvis du bor i en større by der det er universitet med juridisk fakultet så pleier studentene å ha en gratis rådgivingstjeneste. det kan være hensiktsmessig å gå til dem, hvis du har muligheten. Det koster deg ikke noe, og du får hjelp og veiledning til hvordan du skal håndtere saken videre. Hvis det ikke er et alternativ så kan det hende du kvalifiserer til fri rettshjelp pga lav inntekt, det er også noe som er verd å sjekke ut. Iallfall så har du en meget god sak i og med at du har fått ham til å signere på et gjeldsbrev, idioten bør på ingen måte slippe unna å betale deg tilbake alt han skylder. 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Antar du også har SMS som viser at han nekter å betale det han skylder deg - ta backup av disse. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 som sovehest sier, HA BACKUP AV SMS'EN FRA HAN! snakk med en advokat, sørg for å få alle pengene dine tilbake! men altså hvordan i svarte klarer en voksen mann i jobb å rote bort en drøss med penger og i tilleg måte låne 87 000?! har du sagt til han at du var blakk? uansett, det er på tide at du drar taperen ned i gjørma og får DINE penger tilbake, han høres ikke ut som en person som fortjener en ekstra sjangs i det hele tatt. om du gjennom rettsystemet får vite at han skal betale tilbake så går vel dette gjennom en eller annen offentlig etat(?) og om det er tilfellet så kan det være at det er noen som plutselig har en stabel med inkassovarsel osv i postkassa Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Har vært i samme situasjon, og gikk til advokat. Han skrev et par brev, det endte i forliksrådet hvor hun aldri møtte opp. Ble helt enkelt fattet en uteblivelsesdom, og dertil trekk i hennes lønn. Det går bra så fremt du har noe skriftlig fra han. Husk at du får 30 min. gratis advokathjelp også og da vil nok adv. anbefale deg hva du bør gjøre videre. Bare av nyskjerrighet, hvor mye koster advokaten deg i en slik sammenheng? Jeg ser jo for meg at et beløp må ha en viss størrelse før noe slikt skal lønne seg. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Mange gode råd så langt, men du kommer ingen vei uten å først ha vært innom Forliksrådet. Altså er dit du skal gå først. Der får du også råd hvordan du kan gå videre. Lenke til kommentar
snapplesnuppa Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 takk for råd! Det var en kamerat som sa at siden jeg er student her i Tromsø og ikke har inntekt, bare lån på 6000kr i måneden, kan jeg få gratis hjelp på noe de kaller advokat-kontorene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 ..gratis hjelp på noe de kaller advokat-kontorene. Du kan jo prøve her. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Du har riktignok eit gjeldsbrev, men ikkje eit tvangsgrunnlag for kravet. I så fall måtte gjeldsbrevet ha vore eksigibelt, noko det ikkje er i dette tilfelle. Normal prosess i slike saker er at det takast ut forliksklage, snakk gjerne med Jusshjelpa i Nordnorge. Dom i forliksrådet (i klagars favør) er tvangsgrunnlag for kravet, som i tur og orden kan drivast inn via namsmannen dersom skuldnaren ikkje gjer opp for seg- eller tek saka til tingretten. Lukke til! Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Ville tatt kopi av kontrakten også. Haugevis. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Bare av nyskjerrighet, hvor mye koster advokaten deg i en slik sammenheng? Jeg ser jo for meg at et beløp må ha en viss størrelse før noe slikt skal lønne seg. Dette var vel for ca. 15 år siden, og da mener jeg at prisen kom på ca. 3.500,-. Det var en enkel sak for han, og det var tilstrekkelig med et par-tre brev før saken havnet i forliksrådet. Synes å huske de brevene var lovpålagte varslinger osv. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Synes å huske de brevene var lovpålagte varslinger osv. Det stemmer, før saka klagast inn til forliksrådet skal motparten ha skriftleg varsel om dette, sjå tvistelova § 5-2. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 konfliktrådet er ikke en dum idé, de tar seg av slike økonomiske uenigheter, men det er ikke like drastisk som tingretten. -frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå