Gå til innhold

Bærbar til max. 8000 kr, gjerne SSD

YBD

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter ny bærbar, og kunne trenge litt tips og hjelp.

Jeg skal bruke maskinen til en del arbeid på virtuelle maskiner, PhotoShop, videoavspilling og i tillegg en del lettere oppgaver. Ingen spilling.

SSD-disk hadde vært topp, men ikke et krav. Jeg har ikke fulgt med så mye i det siste - er det varianter med plass til både SSD og roterende harddisk?

Noe av det som er viktigst for meg:

- Rask/best mulig ytelse

- Helst 15" skjerm

- HDMI og VGA-utgang, eksterne skjermer skal brukes mye

- Gjerne så bra lyd som mulig

Ikke særlig viktig:

- DVD/CD

- Vekt

- Medfølgende operativsystem (er det noen mulighet for å slippe dette, og få fratrekk i prisen?)

Makspris har jeg satt til 8000 kr, håper noen kan komme med råd og konkrete anbefalinger!

Setter også stor pris på litt detaljer med tanke på SSD eller ikke, aktuelle CPUer for tiden og lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multicom er så vidt jeg vet det eneste stedet du som "vanlig" forbruker får anledning til å ikke kjøpe med OS.

Se f.eks. på Multicom Xishan W252

Den skal du få konfigurert på en fornuftig måte, og komme opp like i overkant av 8000, med matt skjerm 1600x900, Core i5 prosessor, 8 GB RAM og 160 GB SSD. Eventuellt bytt ut SSD med Core i7 quad-core, om du vil, til nært samme pris.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har siden jeg skrev innlegget lest litt mer på forumet, og ser på Asus N55SF fra dustinhome (http://www.dustinhome.no/asus-n55sf-ci7-20-8gb-750-gt555m-156-w7hp/product/5010600760) som en meget aktuell kandidat, til rett under 8000 kr med studentpris. Det blir da uten SSH og med operativsystem - ellers så den meget bra ut.

Multicom-maskinen du linket til så heller ikke dum ut, men jeg likte oppløsning og gode høyttalere på Asus-maskinen. Er det andre jeg bør vurdere?

Hva er de store forskjellene på X53SV og N55SF for eksempel?

Lenke til kommentar

Jeg har selv en stund nå anbefalt mange å se på Asus N55SF, da det jo er en maskin der man kan få god ytelse og hardware til prisen. Men etterhvert har jeg også sett at mange har problemer med Optimus-systemet, altså den automatikken som skal skifte mellom den integrerte Intel grafikkchipen og det dedikerte GT 555M skjermkortet. Det er så mange ergrelser ute og går blandt eierne av disse maskinene nå, slik at jeg ikke lenger med god samvittighet vil anbefale dem, inntil problemene blir løste.

I tillegg har også N55SF et mindre bra trådløskort, kan det virke som.

'Når det gjelder oppløsning, så synes jeg faktisk at 1600x900 er en finfin oppløsning på en 15-toms skjerm. 1920x1080 fører til at man temmelig ofte blir nødt til å sitte og zoome i nettsider og dokumenter, etter min erfaring.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...