Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm, deretter død PC etter Cpu kjøler montering

Anbefalte innlegg

Hei. Monterte i dag en ny cpu kjøler, type Noctua, og alt virket kjempefint i 5-6 timer, til jeg plutselig fikk blåskjerm. Restartet maskinen og kom inn i windows, men der frøys pcen umiddelbart. Nå går det ikke ann å skru på maskinen. Kommer ikke inn i BIOS en gang. Viftene går og hovedkortet får tydeligvis strøm, men det skjer ikke noe på skjermen. Har crossfire 6870, og prøvde å koble skjermkabelen i begge skjermkortene for å se om et av dem var defekt. (Dog lot jeg skjermkortene stå i sin opprinnelige PCI slot,men kan dette ha noe å si?)Kan også nevne at harddisken ikke er fastmontert men lagt i bånn av området man fester dvd spiller osv for å sørge for at viften i front blåser på skjermkortene. Kan det være den som har røket pga dette? Altså at den blir for varm siden den ikke får noe avkjøling fra frontvifta? Men da ville jeg fortsatt kunne kommet inn i BIOS ville jeg ikke? Så om noen kunne gitt meg et kyndig svar på hva som kan være galt ville jeg blitt veldig glad!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. For å begyne i den opplagte enden. Har du sjekket at kjøleren er korrekt montert og at den ikke har løsnet litt? Dette minner meg om kokt prosessor...

Hvilken feil kode fikk du ved blå skjerm?

Sjekk også hvilken pipe kode du får ved POST det vil nok fortelle deg hva som feiler maskinen.

:innocent:

Lenke til kommentar

Takk for svar. Husker ikke feilkoden ved blåskjerm. Restartet med en gang. Når jeg skrur på pcen kommer det noen knitrelyder, som ikke akkurat høres bra ut. Kommer ingen pipelyder eller lignende fra BIOS. Sjekket monteringen av kjøleren, og det så i og for seg riktig ut, men hadde kanskje brukt litt lite kjølepasta slik at ikke hele prosessoren var dekket. Men før pcen kollapset sjekket jeg temperaturene jevnlig og de lå på 35-40 grader vanlig og litt over 50 ved spilling. Såpass bør den da tåle?? Kan man se noen forskjell på cpu eller socket hvis den er kokt?

Lenke til kommentar

Det er helt normale temperaturer det. En cpu skal tåle oppimot 100grader før den kutter.

Det kan jo være at du har hatt kjempeuflaks og at f.eks psu'en har røket ved en tilfeldighet.

De knitrelydene ville jeg prøvd å lokalisere, kanskje det er noe som ligger og kortslutter et sted.

Du kan jo prøve å resette bios og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Det er helt normale temperaturer det. En cpu skal tåle oppimot 100grader før den kutter.

Det kan jo være at du har hatt kjempeuflaks og at f.eks psu'en har røket ved en tilfeldighet.

De knitrelydene ville jeg prøvd å lokalisere, kanskje det er noe som ligger og kortslutter et sted.

Du kan jo prøve å resette bios og se om det hjelper.

Altså maskinen starter jo... Da er vel PSU i orden? Men det skjer ingenting på skjermen. Prøvd å resatt BIOS, prøvd begge skjermkortene hver for seg. Montert kjøler på nytt, og er helt sikker på at det er gjort etter bruksanvisning. Ingenting fungerer. Prøvd å koble til annen skjerm tilfelle den har røket. Hovedkortet mitt har led lys for ting som ikke fungerer, men ingenting lyser der heller. Så det betyr forhåpentligvis at CPU er grei? Kan det være RAM tro? Forøvrig har knitrelydene forsvunnet etter nevnte operasjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...