Gå til innhold

[Løst] Jada, enda en "Hjelp med PC-oppsett"-tråd

Anbefalte innlegg

Hei,

som tittelen sier trenger jeg litt hjelp med å vurdere et PC-oppsett. PCen skal kunne kjøre nye spill (BF3, Skyrim, etc..) uten problemer. Jeg har satt opp en handleliste på Komplett her, som jeg veldig gjerne vil ha kommentarer på (vil den kjøre spillene uten problemer, passer delene sammen, osv..).

Jeg er åpen for forslag til andre nettbutikker også, men har ikke lyst til å spre delene på 5 forskjellige. Er det noen deler som bør byttes ut (uten at det går utover pris og ytelse), eller er det et bra oppsett for prisen?

På forhånd, takk :)

EDIT: Oppdaterte listen

Endret av javanuben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt er Dustin.no en billigere og (etter min mening) bedre nettbutikk på hardware. De har også glimrende service! Erfarte det da jeg bygde PC rett før sommern. Hvis det ikke er store mangler der, ville jeg kjøpt alt der. Hvis du er student får du også fri frakt.

Til oppsettet: Ser ut som om det er mye fint der. Men jeg ville anbefalt at du valgte en annen HDD til andre filer. Den der er veldig treig!! Har den selv med utorrent installert. Selv utorrent henger av og til .. så den er ikke å anbefale til å installere ting på. Gå heller for denne Samsung Spinpoint f3. Den er konge! Beste HDD på markedet.

Lenke til kommentar

Har satt sammen en handlevogn på Dustin nå, med tilsvarende deler (men fant ikke skjermen og kabinettet, så må finne noen andre modeller der). Og med studentrabatt ser det ut til at det blir ca. 100kr. billigere på Dustin hvis jeg velger skjerm og kabinett til tilsvarende pris som på komplett (1500+500). Dette er dog med 1TB HDD istedet for 2TB, da de ikke hadde den på 2TB. Trenger da litt hjelp til å finne en god skjerm og et godt kabinett på Dustin.

Med mindre jeg finner tilsvarende skjerm og kabinett på Dustin til under 2000, går jeg nok for Komplett, for å få 2TB i stedet for 1TB til samme samlet pris.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kanskje kjøpt 8gb med minne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640645

Og evt dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647772#extra så får du med 1 spill og.

Evt 6950 kort fra amd.

Iexo.

Hei, og takk for svar! :)

Skal vurdere å gå opp på minne, da 4GB kanskje ikke holder så lenge, men hvorfor er det skjermkortet bedre? Er de ikke veldig like? I så fall kjøper jeg heller det billigste, selv om det er med et spill på det andre.

Endret av javanuben
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til det kabinettet, men det er sikkert bra. Men hvis du har råd til å betale 200kr ekstra, så får du fractal design r3. Det er en fantastisk kabinett!!

Skjermer har jeg dessverre ingen anbefalinger på.. Skal du spille fps kan du vurdere en 120hz da. De er visstnok sylfete.

Det skjermkortet du fikk anbefalt over (MSI gtx 560ti) er dritbra! Asus sitt er også kjempebra. Har ikke noen tall på det, men 560ti er det som visstnok skal gi mest for pengene per dags dato. Bf3 skal visstnok være for kraftig for pcer som fins nå, så opplevelsen blir en del bedre med dette skjermkortet.

Den 1tb jeg anbefalte tidligere, anbefaler jeg igjen! Den er dritrask, og det er slitsomt med treig hdd når du loader spilL

Lenke til kommentar

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp et skikkelig kabinett først som sist. Et slikt Elite-kabinett kan jeg garantere du kommer til å hate.

Hvorfor kommer jeg til å hate det? Og har du et kabinett du kan anbefale, som ikke koster meg skjorta?

Skal du opp fra 6870 og ikke har merkelojalitet er 6950 et bedre valg. 6950 stiller rundt 10-12% raskere enn 6870, mens et 560 Ti stiller kanskje 5-6% raskere.

Jeg kjenner ikke til det kabinettet, men det er sikkert bra. Men hvis du har råd til å betale 200kr ekstra, så får du fractal design r3. Det er en fantastisk kabinett!!

Skjermer har jeg dessverre ingen anbefalinger på.. Skal du spille fps kan du vurdere en 120hz da. De er visstnok sylfete.

Det skjermkortet du fikk anbefalt over (MSI gtx 560ti) er dritbra! Asus sitt er også kjempebra. Har ikke noen tall på det, men 560ti er det som visstnok skal gi mest for pengene per dags dato. Bf3 skal visstnok være for kraftig for pcer som fins nå, så opplevelsen blir en del bedre med dette skjermkortet.

Den 1tb jeg anbefalte tidligere, anbefaler jeg igjen! Den er dritrask, og det er slitsomt med treig hdd når du loader spilL

Skal se litt på kabinettet du anbefaler, men føler prisen begynner å bli høy nok nå.

Har skiftet ut HDD til den du anbefalte, bare med 2TB.

Når det kommer til skjermkort er jeg veldig i tvil. Har satt en maksgrense på 9000, så har ikke all verden igjen å gå på, men hadde vel klart en liten oppgradering hvis dere mener at det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si om du Bør oppgradere skjermkortet ... Det kommer vel an på hvor mye du gamer. Er grafikk viktig for deg og du gamer mye? Hvis ja: oppgrader! 400kr er ikke så mye sett over et 2-3 års perspektiv

Det varierer veldig hvor mye jeg gamer, men vil at PCen skal gi meg en god opplevelse med spill som BF3 og Skyrim. Hvis jeg skulle oppgradere, hva er fordelene/ulempene med de to foreslåtte kortene? Ser at det er delte meninger om hvilket jeg burde gå for :p

Velger du 2TB hdd går du ned i ytelse igjen.

Enten så velger du Samsung Spinpoin F3 1TB:

http://www.dustinhome.no/samsung-spinpoint-f3-1tb-sata-300-7200rpm-32mb/product/5010329452

Viss du skal ha en større HDD gå du for WD Black 2TB:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=621172

Disse to disken er dem raskeste og beste av sitt slag.

Evt kan du spare litt penger og få litt mer ytelse ved å velge 1tb og kjøpe en 3 eller 4tb treg hdd til å lagre filer når din raske 1tb blir full. Det er lett å sette inn en til :)

Høres fornuftig ut. Da går jeg for denne foreløpig :)

EDIT: Er det forresten noen som har kommentarer til hvordan skjermen er å spille på?

Endret av javanuben
Lenke til kommentar

Jeg kjenner veldig lite til amd på skjermkort, så min informasjon er ikke akkurat veldig informativ. Det jeg kan si er at MSI sin twin frozr er dritbra, og jeg er kjempefornøyd med mitt MSI gtx 570.

Jeg TROR:

man får litt mer ytelse for pengene med amd.

Amd er langt bedre på flere skjermer samtidig.

Nvidia har bedre drivere.

Btw: du bør seriøst vurdere å bytte kabinett!

Lenke til kommentar

Ok, da går jeg for dette hvis du mener det er et godt kabinett. Ser at det er noen som har hatt problemer med føttene. Har du erfart noe lignende?

Hadde det forresten vært smart å bestille noen deler fra Dustin og noen deler fra Komplett, etter hvor det er billigst, eller blir det upraktisk?

Vil veldig gjerne ha flere synspunkter på de to nevnte skjermkortene også, hvis noen sitter inne med kunnskaper om de :)

EDIT: Er det flere som har synspunkter på om jeg burde oppgradere til 8GB RAM, eller holder det med 4GB?

Endret av javanuben
Lenke til kommentar

Til gaming holder det ofte med 4gb, men det kan være greit med litt ekstra så det ikke flaskehalser. Det er såpass billig med ram at det er ikke et stort offer å oppgradere heller. Men jeg tror jeg heller ville brukt penger på skjermkort og kabinett hvis det er veldig knapt med penger. Ja, den ene foten min sprakk da jeg mistet det i bakken. Jeg limte, og det er godt som nytt. Bortsett fra akkurat det, så er det stille, kjølig, sykt fint, lett å jobbe i, og relativt billig i forhold til andre gode kabinettet. Til billige pcer er det det klart beste kabinettet!

Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å bestille meg komponenter for å bygge en pc selv, men det jeg er usikker på nå er dette fractal design r3..

Har sett i noen tester at det kan bli litt varmt pga all isoleringen.. Noen som vet noe om dette?

Hvordean rigger man luftstrømmen i dette kabinettet? Inn fra undersiden og ut oppe og bak? Må man ha en vifte til å trekke inn luft eller holder det å dytte ut luft?

Lenke til kommentar

Det som følger med er en vifte oppe bak som trekker luft ut, og en foran som dytter inn. Det funket veldig greit for meg, men jeg satte inn litt ekstra i pcie-sporene og da ble luftstrømmen rundt skjermkort såpass dårlig at jeg satte inn en ekstra i siden og en på toppen. Den er fortsatt veldig stille! Skjermkortet mitt ligger nå på maks 78 når jeg overklokker det. (har ikke overklokkingstall her nå, men jeg hadde max volt) det er MSI gtx 570.

CPU med noctuah n14 ligger mellom 50 og 60 heavy load og 25 idle. Dvs: jeg er fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...