Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan finne balansen etter en diett/slankeperiode


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har i et par mnd levd veldig strengt, kun spist knekkebrød, magert pålegg/middag ol. Ikke melk, ost eller brød. Har telt kalorier, lagt på 1000 - 1300. Jeg ser nå at dette har vært for lavt. Har nådd idealvekten min, så spørsmålet er; hvordan skal jeg klare å holde meg der uten å gå verken ned eller opp? Begynner å bli litt småredd for meg selv nå, merker at dersom jeg en dag tar meg en skive med brunost, får jeg en frykt for at det skal føre til en vektøkning(selv om jeg innerst inne vet at dette ikke er tilfelle.) Hører jo skrekkhistorier overalt om folk som går opp mye på kort tid etter endt diett. Så hvordan kan jeg holde en stabil vekt? Er veldig glad i både brød og ost, vil gjerne kunne spise dette igjen uten å tenke på kalorier og vekt.

 

På forhånd takk.

 

Postet av anonym: 6ac6d8d02ac0bb91ef644a395e67c433

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra at du har begynt å trene, for det er med å opprettholde basalmetabolismen din.

Kroppen reagerer på redusert matinntak ved å nedregulere stoffskiftet, noe som gjør at kroppen bruker mindre energi, så den tilpasser seg matinntaket ditt. Det er derfor det er så lett å bli jojoslanker, for når man begynner å spise normalt igjen så lagrer kroppen mer fett.

 

Det viktigste er å få i seg nok reell næring i forhold til kalorimengden, og å spise nok til at du fungerer slik du vil i hverdagen.

Lenke til kommentar

Veldig bra at du har begynt å trene, for det er med å opprettholde basalmetabolismen din.

Kroppen reagerer på redusert matinntak ved å nedregulere stoffskiftet, noe som gjør at kroppen bruker mindre energi, så den tilpasser seg matinntaket ditt. Det er derfor det er så lett å bli jojoslanker, for når man begynner å spise normalt igjen så lagrer kroppen mer fett.

 

Det viktigste er å få i seg nok reell næring i forhold til kalorimengden, og å spise nok til at du fungerer slik du vil i hverdagen.

Hm ja, jeg vil virkelig ikke bli en jojo-slanker, ønsker virkelig å beholde vekten jeg er på nå! Men når det er sagt, orker jeg ikke å leve på knekkebrød og cottage cheese, jeg ønsker mer "normal" mat og, som f.eks brød og gulost. Aner ikke om jeg plutselig kan gå opp et par kg hvis jeg heller tyr til brødmat og meieriprodukter. Skal ikke være lett, nei :ermm:

 

Postet av anonym: 6ac6d8d02ac0bb91ef644a395e67c433

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd det, men synes det er så vanskelig å finne ut dette med aktivitet vs kcal. Altså har jeg moderat aktivitet 1-3 dager i uken, hva vil det si? Jeg går tur med hunden ca en time hver dag, og de dagene jeg jobber, står jeg rett opp og ned i fem timer. Ikke hardt fysisk arbeid, men moderat?

 

Postet av anonym: 6ac6d8d02ac0bb91ef644a395e67c433

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...