runerask Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Slik jeg har forstått det (har ikke lest hele linken over) så skal også dekoder til f.eks Altibox(inkl.fjernkontroll også følge med. Gjelder også Get sitt utstyr vil jeg tro. Litt kjedelig om forrige eier har behandlet dette dårligt xD Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Skjer ikke runerask Om du sier opp abbonementetet ditt forventes det at utstyret levers inn igjen, ellers må du betale en klekkelig sum for å erstatte det. Flytter du trenger du ditt eget utstyr på den nye lokasjonen. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 fant ut at jeg tar den lettvinte løsningen, tar med meg alt det den forrige eier av det nye huset mitt tok med seg. så drar med meg alt. hvis ny eier av boligen sier noe så er det greit,da tar jeg bare kontakt med forrige eier av huset, på samme måte som ny eier av min gamle bolig.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Du er på litt usikker is dersom du tar med deg gjenstander utan at det er enigheit rundt kva som skal følge med. Det å basere seg på kva den førre eigaren gjorde kan være litt risikofylt då det ikkje er sikkert at han/ho gjorde rett. Har du solgt gjennom megler? I så tilfelle er det greit å sjekke kva meglaren har sakt til den nye kjøparen. Som hovedregel så er det slik at du berre kan ta med deg lause gjenstander. Alt som er fastmontert skal i utganspunktet følge med boligen. Eksempler på dette er kjøkkeninnredning, tepper/parkett, belysning, varmeovner, osv. Du kan ikkje bytte ut desse gjenstande til dårligare/billegare versjoner utan at dette er avtalt. Denne regelen er på plass for at ikkje selger skal ribbe leiligheita totalt før ny eiger tar over. Dersom det hadde vært fritt fram så kunne ein plutselig oppleve at selger river kopperrøra ut ifrå veggen for å selge det som skrapmetall slik at ny eiger får store kostnader med å sette boligen i stand igjen. Kvitevarer følger vanligvis med dersom dei er integrerte (innebyggd) medan lause kvitevarer følger ikkje med. Dersom det er gjenstander som det er rimelig at dei skal følge med kjøpet men som du likevell vil ta med deg så skal dette avtalast med kjøper, på samme måte dersom du vil sette igjen gjenstander. Vær obs på dersom det blir bråk om dette så kan du risikere at det blir større følger enn berre at du må bære gjenstane tilbake til boligen dersom ny eiger ber om det. Det finnes eksempler på at ny eiger f.eks har holdt tilbake betaling tilsvarande det som det koster å kjøpe inn nye gjennstander dersom du har tatt dei med. Eg vil derfor anbefale at du oppnår enigheit med ny eiger angåande kva som skal følge med boligen. 1 Lenke til kommentar
toazty Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 "hvitevarer - det som står under visning , følger bolig hvis ingenting annet er avtalt" men uansett leverte jeg boligen til ny eier i går, han fikk en komfyr av meg som han var kjempefornøyd med, enete han var litt irritert over var at jeg hade tatt ned ett veggskap som er en del av en tvbenk, og spisebord, så jeg sa det var uaktuelt å la det stå igjen. men det var alt han var irritert over. eneste som var igjen da var komfyr,spesialsydde liftgardiner, persienner, gardinstenger og eller alt annet som er montert skikkelig fast som dusj og baderomsinnredning. alle lamper tok jeg med meg Lenke til kommentar
Waco Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Ta en titt innom her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10009744 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Link fra VG Her er listen om hva som skal selges med: 1. HELDEKNINGSTEPPER, uansett festemåte 2. VARMEKILDER: Ovner, kaminer og panelovner, uansett festemåte. Varmeovner på hjul medfølger likevel ikke. Dersom beboelsesrom mangler oppvarming, skal dette fremgå av salgsoppgaven 3. TV, RADIO OG MUSIKKANLEGG: TV-antenner og fellesanlegg for TV, herunder parabolantenner (dersom tuneren ikke følger med må dette særskilt angis i salgsoppgaven). Veggmontert TV/flatskjerm med tilhørende festeanordning samt musikkanlegg følger likevel ikke med 4. BADEROMSINNREDNING: Badekar, dusjkabinett, speil, hyller, håndkle- og glassholdere samt såkalt baderomsinnredning, herunder overskap 5. SPEILFLISER, uansett festemåte 6. SKAP: Garderobeskap, kjøkkeninnredning etc., selv om disse er løse. Vitrineskap, skjenk og lignende som ikke er en del av innredningen, følger ikke med 7. MARKISER, PERSIENNER OG GARDINOPPHENG 8. HVITEVARER som er i boligen eller fritidsboligen ved visning. 9. AVTREKKSVIFTER av alle slag 10. ARMATUR: Kupler, lysstoffarmatur, fastmonterte "spotlights", oppheng, skinner samt utelys og hagebelysning 11. BOLIGALARM (der denne er knyttet til en avtale forutsettes det at avtalen kan overdras til kjøper) 12. UTVENDIGE SØPPELKASSER og eventuelt holder til disse 13. POSTKASSE 14. PLANTER, BUSKER OG TRÆR som er plantet på tomten eller i fastmonterte kasser og lignende 15. FLAGGSTANG og fastmontert TØRKESTATIV 16. OLJE-/PARAFINFAT. Eventuell beholdning av parafin/fyringsolje avregnes direkte mellom partene per overtakelsesdato 17. GASSBEHOLDER til gasskomfyr og gasspeis 18. STIGE: Brannstige og lignende der dette er påbudt, jf. kapittel 2 i Forskrift om brannforebyggende tiltak. Feiestige der dette er påbudt, jf. kapittel 2 i Forskrift om brannforebyggende tiltak 19. BRANNSLUKNINGSAPPARAT/BRANNSLANGE og RØYKVARSLER er påbudt, jf. Lov om brann- og eksplosjonsvern § 6 første ledd. Det er hjemmelshavers og brukers plikt å se til at utstyret forefinnes på enhver eiendom. Hvis annet ikke er uttrykkelig avtalt, skal dette derfor alltid følge med ved salg av eiendom. Hvis noen av disse varene ikke skal bli med huset, så må man gi beskjed til megler om dette. Kjøper skal da selvsagt bli varlset om at de tingene ikke vil følge med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå