Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selge alkohol over disk - hotell

KarmaZ

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et spørsmål. En kar her i gata selger både øl og vinflasker over disk , fra hotell. Altså for å ta med seg hjem. Han mener han har lov, men jeg mener han ikke har lov.

Kjøper selv hos han, så er ikke det at jeg vil tyste, men lurer bare på hvordan reglene er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hva slags bevilling han har. Som hovedregel er det slik at en kun kan ha en av delene i lokalet.

Dvs:

Enten har han salgsbevilling. Folk kan kjøpe uåpnet drikke og ta med dette hjem. KONSUM AV ALKOHOL INNENFOR SALGSOMRÅDET ER STRENGT FORBUDT.

Eller skjenkebevilling, folk kan kjøpe åpnet drikke og drikke dette innen skjenkeområdet. KONSUM AV ALKOHOL UTENFOR SKJENKEOMRÅDET ER STRENGT FORBUDT.

I og med han driver hotell og sannsynligvis har en restaurant er det max dårlig politikk av ham å ikke kunne servere øl til maten, siden han skal selge alt øl og vin til lokalbefolkningen.

Videre, de eneste i Norge som har lov til å selge uåpnet vin er vinmonopolet. Men er du ute på byen evt i restauranten på hotellet kan du drikke 10 flasker om du klarer, så lenge du ikke tar den med deg ut.

(Jeg er/var bestyrer av ei skjenkebevilling og har nokså god kontroll på regelverket)

Lenke til kommentar

Utfra svaret ditt, om jeg forstår det rett, så har han skjenkebevilling at man kan drikke alkohol på området hans, inkl. brennevin fram til loven tilsier det. Vet som sagt ikke hvordan lovene er, men vil jo virke rart om han kan både servere alkohol til mat, gjester ol. og i tillegg selge sånn at man kan bringe det med hjem.

Selv påstår han at han bare får advarsel, om det blir kontroll på det. I tillegg ser jeg han ofte også kommer med handleposer fra butikker med øl-kartonger, som han plasserer i skapet sitt.

Lenke til kommentar

Mm.. Hvilket som helst skjenkested kan handle fra kiwi og servere gjestene, men for å drive salg har man kun lov til å handle inn fra noen med engrosbevilling, dvs enten bryggerier, importør, Asko, Storcash etc. De som har engrosbevilling har kun lov til å selge til kunder med bevilling.

Kan være han får advarsel, men da må han være godt på lag med noen av de som driver skjenkekontoret i kommunen. Å la kunder ta med drikke utenfor skjenkested (selge) er hakket "mildere" enn å skjenke/selge til mindreårige.

Fra alkoholloven:

§ 3-1. Retten til salg av alkoholholdige drikker

Salg av alkoholholdig drikk med høyere alkoholinnhold enn 4,7 volumprosent kan bare foretas av AS Vinmonopolet på grunnlag av kommunal bevilling, eller på grunnlag av tillatelse som nevnt i § 3-1a.

Salg av annen alkoholholdig drikk enn nevnt i første ledd kan bare foretas på grunnlag av kommunal bevilling, eller på grunnlag av tillatelse som nevnt i § 3-1a. Det gjelder også der salget skal drives av et selskap som helt eller delvis eies av kommunen. Bevillingen gjelder for et bestemt lokale og en bestemt type virksomhet. Salgsbevilling kan ikke utøves sammen med skjenkebevilling i samme lokale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...