amunds Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Driver med et relativt stort prosjekt hvor vi står litt fast på denne biten. JTable skal i utgangspunktet være tom - men så skal vi kunne adde til rader etterhvert. Jeg regner med at man først må opprette et objekt av typen JComponent for så å caste om dette til JTextField, osv ettersom hva vi skal legge inn ? (Slik jeg ville gått frem i C++ hvertfall.) 1. Hva er syntaksen for å legge til rader ? Videre skal vi opprette en fil hvor det "automatisk" skal legges til kode som kan kompileres... Jeg har sett litt på Create File, men såvidt jeg kan skjønne så må man håndtere exceptions... 2. Hvordan håndtere exceptions riktig ? 3. C++ ville man skrevet til fil med istream/ostream. Hvilken klasse/interface bruker man for å skrive tekst til fil i Java ? Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Svært så mange antagelser det var her da, basert på "hva man ville gjort i C++"... I Java så er "syntaksen for å legge til rader", at det er tabellens TableModel som forteller hvordan data legges inn. Søk på f.eks. DefaultTableModel, og/eller AbstractTableModel Når det gjelder spørsmål to, så aner jeg ikke hva du spør om. Du har sett på "Create File" sier du, men det sier meg ingenting. I Java kan du skrive til en tekstfil, med f.eks. BufferedWriter. Lenke til kommentar
javanuben Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Kort eksempel på skriving til fil i Java: import java.io.FileWriter; import java.io.IOException; public class Test { public static void main(String[] args) { String path = "path til filen du skal skrive til (trenger ikke å være opprettet fra før)"; FileWriter writer = null; try { writer = new FileWriter(path); writer.write("Her er teksten som blir skrevet til filen"); } catch (IOException e) { System.out.println("Kunne ikke skrive til fil: " + path); } finally { try { // close() kan også kaste exception, derfor må vi ha enda en try writer.close(); // Stenger filen } catch(IOException e) {} // Behandler ikke dette } } } } Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Ser du har fått info om lese/skrive til fil, så her har du info om hvordan du håndterer JTable i java. http://download.oracle.com/javase/tutorial/uiswing/components/table.html (Bla ned til du finner "Creating a Table Model" seksjonen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå