MJC Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Hei Eg går på digital medieproduksjon og har fått ein oppgåve av Rune Eraker å lage ein bilde serie på 6 - 12 bilder. Noen som har noen bra forslag på kva eg kan lage bilde serie av? (det skal vere om eit miljø, for eksempel arbeidsmiljø eller militærmiljø) Eg veit ikkje korleis eg skal starte med eit bilde serie så all hjelp setter eg stor pris på. Takker Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Hvor holder du til? Lenke til kommentar
MJC Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Rena, Hedmark Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Da bør jo et militærmiljø være rett i blinken, spørre om du kan bli med på en øvelse eller noe? Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Du kan f.eks. stikke innom en kolonialbutikk og høre om du kan fotografere de som jobber der, og det de jobber med. Slike mundane brød og smør ting har en tendens til å bli interessante dersom man klarer å fange "essensen" i aktivitetene. Gjør dem oppmerksom på hvorfor du gjør dette, så tror jeg det går fint. Lenke til kommentar
MJC Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 høres ut som bra forslag, men korleis kan eg lage det til ein bilde serie? er det ein forteljing eller anna ting som skal til? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 høres ut som bra forslag, men korleis kan eg lage det til ein bilde serie? er det ein forteljing eller anna ting som skal til? Hmmm... Jeg forstår at du ber om forslag, men dette skal jo løses av deg. Det er jo liksom meningen at det skal være dine ideer som preger løsningen, ikke noen andre sine tanker. Jeg foreslår at du bare setter i gang med noe. Går ikke det helt som du ønsker, setter du i gang med en annen ide. Til slutt har DU løst oppgaven, noe du lærer mye mer av enn at noen her skal løse den for deg. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Støtter forslaget om en bildeserie av en militærøvelse eller lignende. Problemet er at sikkert halve klassen din tenker det samme. Sånt sett vil jeg kanskje tro du kan bli premiert om du klarer å være litt kreativ og tenke "out of the box". Hva med et naturmiljø? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) høres ut som bra forslag, men korleis kan eg lage det til ein bilde serie? er det ein forteljing eller anna ting som skal til? En form for livssyklus kanskje ? Er det butikk, fra sjåføren henter vare til sjåføren losser varen til lageret, ekspeditøren legger varen i en hylle, kunde/kunder ser på varen, kunde betaler vare, kunde bearbeider vare, kunde/familie bruker vare. Endret 19. september 2011 av Nautica Lenke til kommentar
MJC Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 høres ut som bra forslag, men korleis kan eg lage det til ein bilde serie? er det ein forteljing eller anna ting som skal til? Hmmm... Jeg forstår at du ber om forslag, men dette skal jo løses av deg. Det er jo liksom meningen at det skal være dine ideer som preger løsningen, ikke noen andre sine tanker. Jeg foreslår at du bare setter i gang med noe. Går ikke det helt som du ønsker, setter du i gang med en annen ide. Til slutt har DU løst oppgaven, noe du lærer mye mer av enn at noen her skal løse den for deg. Lykke til. Du har eit poeng der Har liksom berre lyst å finne ein guide:) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Du har eit poeng der Har liksom berre lyst å finne ein guide:) En gang i ditt liv vil du råke opp for guider, kan være lurt å kunne løse problemer på egenhånd før du blir for voksen til å kunne klare og forstå problemløsning Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Gode tips allerede her. Tror ikke problemet ditt er å finne et egnet miljø å ta bilde av, men at du snarere er ute etter hva som kreves av en bildeserie eller hvordan en bildeserie kan defineres. Slik jeg ser det er ikke kan en bildeserie være så enkelt som en rekke bilder fra f.eks et bestemt miljø. Selv lagde jeg for en tid siden en bildeserie fra en togstasjon under bakken. Den inneholder ikke mye annet enn en rekke bilder tatt derfra, men spenner seg innholdsmessig over alt fra detaljbilder av spennende enkeltdetaljer til mer fortellende bilder av f.eks folk i farten i dette miljøet. Belysning og fargeinntrykk har jeg forsøkt holde ensartet i hele bildeserien. Dersom du får bildeserien til å fortelle en historie er det et pluss. Med det tenker jeg at den forteller en del om miljøet du tar det i uten at du trenger legge bildetekst på bildene. Tenk på at bildene skal kunne stå alene. Et bilde som alene forteller en liten historie er vanskelig, men veldig bra når man lykkes med det. Består serien av bilder som alene forteller en historie får du en hel fortelling av serien sammensatt. En serie kan bestå av bilder som må plasseres i rekkefølge - da bestemmer du mer gangen i fortellingen selv (som eksempelet over med matavere fra A-Å). Den kan også bestå av bilder som kan stå i en uspesifisert rekkefølge. Dette gjør at betrakteren selv kan legge mer fantasi inn i fortellingen. Jeg vil råde deg til å ta vesentlig flere bilder enn du skal ha i serien. Når du setter deg ned etterpå for å plukke ut de bildene du skal levere vil du oppleve at bilder du trodde skulle passe inn ikke gjør det og at noen du ikke trodde skulle være med plutselig passer godt inn. Ta derfor gjerne utsnittsbilder (av få detaljer) og oversiktsbilder. Ta bilder av det du skal ha med og ikke mer. En vanlig feil mange gjør er at man skal ha for mange ting med i et bilde. "Less is more" er en regel jeg synes passer bra under fotografering. Får du med for mye ting i et bilde blir betrakteren usikker på hva som egentlig er hovedmålet med bildet. Klarer du sortere ut uinteressante elementer i et bilde ved kreativ bruk av utsnitt, blender (dybdeskarphet) og innzooming eller ved å gå nærmere er du godt på vei. Velg også gjerne alternative bildevinkler. 90% av bildene du ser i blader og aviser er tatt av en person som står oppreist. Du vil derfor ofte finne en ny og spennende vinkel på ting om du legger deg ned, står på en trapp osv osv. Ellers så er det viktig at bildene har en ryddig og tiltalende komposisjon. dersom du er godt kjent med komposisjoner vet du hva det dreier seg om. Hvis du ikke er det er det en meget god artikkel på Foto.no over flere sider som beskriver en rekke komposisjoner og hvordan de kan benyttes. Å midstille motivet er sjelden den ideelle komposisjon med noen få unntak... Det var litt kjapp tanker herfra. Lenke til kommentar
MJC Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Gode tips allerede her. Tror ikke problemet ditt er å finne et egnet miljø å ta bilde av, men at du snarere er ute etter hva som kreves av en bildeserie eller hvordan en bildeserie kan defineres. Slik jeg ser det er ikke kan en bildeserie være så enkelt som en rekke bilder fra f.eks et bestemt miljø. Selv lagde jeg for en tid siden en bildeserie fra en togstasjon under bakken. Den inneholder ikke mye annet enn en rekke bilder tatt derfra, men spenner seg innholdsmessig over alt fra detaljbilder av spennende enkeltdetaljer til mer fortellende bilder av f.eks folk i farten i dette miljøet. Belysning og fargeinntrykk har jeg forsøkt holde ensartet i hele bildeserien. Dersom du får bildeserien til å fortelle en historie er det et pluss. Med det tenker jeg at den forteller en del om miljøet du tar det i uten at du trenger legge bildetekst på bildene. Tenk på at bildene skal kunne stå alene. Et bilde som alene forteller en liten historie er vanskelig, men veldig bra når man lykkes med det. Består serien av bilder som alene forteller en historie får du en hel fortelling av serien sammensatt. En serie kan bestå av bilder som må plasseres i rekkefølge - da bestemmer du mer gangen i fortellingen selv (som eksempelet over med matavere fra A-Å). Den kan også bestå av bilder som kan stå i en uspesifisert rekkefølge. Dette gjør at betrakteren selv kan legge mer fantasi inn i fortellingen. Jeg vil råde deg til å ta vesentlig flere bilder enn du skal ha i serien. Når du setter deg ned etterpå for å plukke ut de bildene du skal levere vil du oppleve at bilder du trodde skulle passe inn ikke gjør det og at noen du ikke trodde skulle være med plutselig passer godt inn. Ta derfor gjerne utsnittsbilder (av få detaljer) og oversiktsbilder. Ta bilder av det du skal ha med og ikke mer. En vanlig feil mange gjør er at man skal ha for mange ting med i et bilde. "Less is more" er en regel jeg synes passer bra under fotografering. Får du med for mye ting i et bilde blir betrakteren usikker på hva som egentlig er hovedmålet med bildet. Klarer du sortere ut uinteressante elementer i et bilde ved kreativ bruk av utsnitt, blender (dybdeskarphet) og innzooming eller ved å gå nærmere er du godt på vei. Velg også gjerne alternative bildevinkler. 90% av bildene du ser i blader og aviser er tatt av en person som står oppreist. Du vil derfor ofte finne en ny og spennende vinkel på ting om du legger deg ned, står på en trapp osv osv. Ellers så er det viktig at bildene har en ryddig og tiltalende komposisjon. dersom du er godt kjent med komposisjoner vet du hva det dreier seg om. Hvis du ikke er det er det en meget god artikkel på Foto.no over flere sider som beskriver en rekke komposisjoner og hvordan de kan benyttes. Å midstille motivet er sjelden den ideelle komposisjon med noen få unntak... Det var litt kjapp tanker herfra. wow, dette hjalp meg faktisk ein god del takker for det og skal minst ha 1000+ bilder før eg skal begynne å sette dei sammen og når prosjektet er ferdig så kan eg laste dei opp her på sida vis det går, men det blir ikkje til november tida når vi har neste time med Rune Men takk for hjelpa setter stor pris på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå