fersking Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Noen som har lyst til å ta seg tid til å vise kordan dette kan sittes inn ett karnaugh-diagram og vise forenklingen samt forklare hvorfor forenklingen blir som den blir ??? - -- - - - -- - - F = ABCD + ABCD + ABCD + ABCD + ABCD Lenke til kommentar
fersking Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 dette ble feil med negative linjene over bokstavene. i første ledd er ACD negativ. i andre ledd er C negativ. i tredje ledd er AC negativ. i fjerde ledd er CD negativ. i femte ledd er AD negativ. Håper dette ble forståelig... Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Bruk apostroffer. A'BC' (ABC)' Lenke til kommentar
fersking Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 F= A'BC'D' + ABC'D + A'BC'D + ABC'D' + A'BCD' noen som kan dette? Lenke til kommentar
fersking Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 ingen?? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Et eksempel på et diagram I ditt tilfelle så vil det se slik ut. (ignorer aportoffene mine, de er der for at 00 og 01 ikke skal bli 0 og 1.) Man kan velge grupper på enere dersom antallet kan defineres med 2^x Altså: 1, 2, 4, 8, 16 osv. Det som er forskjellig i gruppen vil falle bort. Dermed så vil du sitte igjen med A'BCD'+BC' Lenke til kommentar
fersking Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 flott då skjønte eg det!! men vet du koran vi lager krets av dette utrykket : F= AB' + A'B står att det kun skal brukes nand gates og att man må forstå de morgans lov. blir det 2stk nand porter med B som invertert inngang i første ledd og A som invertert inngang i andre ledd? og skal begge portene ha inverterte utganger? kordan tegner vi dette eventuelt? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Egentlig så kan dette gjøres med en port, såkalt XOR. Men siden det skal brukes nandlogikk så vil jeg anbefale deg til å ta en kikk på Wikipedia siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå