avp Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Hei! Vi skal ha et forsøk på skolen, men trenger litt hjelp med noen småting: Vannets spesifike varmekapasitet = når du varmer opp 1gram vann 1grad, krever dette en energimengde på 4,2 joule. Betyr dette at dersom du varmer opp 25gram vann med 1 grad, krever dette en energimengde på 21j? Takker mye for svar! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Om eg antar at du skreiv feil, og eigentleg meinte å varme opp 5 g vatn med ein grad, so stemmer det ja. Om det skulle stå 25 g, so lurer eg på korleis du kom fram til det. Red.: Forkortinga for joule er forresten stor J, so 21 J. Endret 18. september 2011 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Som Torbjørn skriver, dersom du skrev feil, at det skulle være 5g vann, så stemmer det. 1 g - 1 grad - 4,2 J Det betyr at du bare kan gange antall gram som skal opp en grad med 4,2 J. =) 25 g vann, som du skrev, blir dermed ikke 21 Joule, men: Endret 19. september 2011 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
avp Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 åjaa. Jeg tenkte egentlig slik at dersom du varmer opp 2g vann, så blir det 1/2 grad, og 25g blir 1/25 grad. :tease: Men nå skjønte jeg det Takk! :D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå