Gå til innhold

Anglofile nordmenn

Rinor23

Anbefalte innlegg

Overskriften sier egentlig veldig mye. Nordmenn er såpass glade i den engelske toppdivisjonen at de heller legger bak seg Tippeligaen og fokuserer på en klubb som de ikke har et eneste forhold til.

At en eller annen holder med Manchester United og ingen andre fotballklubber skal egentlig være greit, selvom jeg sånn sett ikke forstår hvorfor. Eller jo, i en annen sammenheng så gjør jeg det. Hvordan skal en sørlending i det hele tatt vite at Manchester United er en fotballklubb? Jo, fordi de har fullt med gode spillere og en haug med pokaler og medaljer, noe kanskje ikke et lag fra sørlandet har.

Nordmenn som bor og er født i Norge, favoriserer Premier League og et eventuelt lag kun fordi de har bøttervis av pokaler, og fordi de har vunnet Champions League flere ganger. Fotball-fans som bare heier på Liverpool og ingen andre klubber, er forsåvidt bedre enn de som både heier på Liverpool, og de som heier på Brann. Altså de som favoriserer to lag.

På Brann stadion i 2009 opplyste speaker at Manchester United hadde vunnet Premier League. Rundt halvparten av tilskuerne (om ikke flere) reiste seg fra setene sine og jublet over at de røde djevlene hadde vunnet Premier League. Dette var det mest flaueste jeg har vært med på. Over 1O OOO tilskuere var tilstedet på stadion den dagen, og halvparten reiste seg for å juble over at Manchester United hadde vunnet serien.. Utrolig flaut, og hvertfall for de som kaller seg "ekte Brann-supporter".

Nå tok jeg bare Brann-fansen som et eksempel, i og med at jeg selv er tilhenger av klubben. Det som får meg til å reagere på disse anglofile fotballsupporterene er at de velger Premier League istedet for Tippeligaen. Stadig flere supportere i Norge dropper en cupfinale eller en viktig kamp for favorittlaget sitt i Tippeligaen, til fordel for en relativt meningsløs kamp mellom Chelsea og QPR.

Settet stor pris på om noen av dere legger igjen en kommentar eller to. Jeg vil gjerne vite hva dere syntes om anglofile fotballsupportere i Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å dra den lenger, kan man jo spørre seg om hvorfor folk ikke bare heier på lokallaget framfor å heie på et lag i TL. Yay! 3. divisjon!

Fotball betyr mer jo høyere opp i systemet man kommer. I TL er man såpass store at man faktisk kan bli en stormakt (ala RBK 90-00 tall). Premier League er bare enda et steg opp på den stigen. Det blir nesten 2 forskjellige sporter å regne.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

For min del har det aldri vært noe lokalt lag å heie på. Det nærmeste har vært minst en times kjøring herfra og de har aldri vært i tippeligaen (ikke at det betyr noe, men visste ikke om de når jeg var liten). Vi fikk først vårt lokale lag i 2006 og er på så mange hjemmekamper som mulig og prøver å være med på noen bortekamper i løpet av sesongen og.

Jeg vokste opp som fan av United, da laget valgte meg visste jeg ikke en dritt om hverken historie eller hvor mye/lite de hadde vunnet på den tiden. Slike ting utvikler seg, leste bøker om gamle helter og historiske ting, som Munchen ulykken i 1958. Følelsene blir sterkere og etter hvert er det naturlig å se på hver eneste kamp, uansett om det er mot et non-league lag i Ligacupen eller finalen i CL mot Barca. De siste ti-årene har jeg sett stort sett alle kampene med United og vært på Old Trafford en gang. Skulle gjerne vært der oftere, men det er dyrt å reise, spesielt med liten lønn.

Har null forståelse for at jeg skal måtte "forsvare" United-supporteren i meg.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så har geografi (og hvilken klubb som er nærmest stedet jeg bor) fullstendig ingenting med dette å gjøre. Det som veldig ofte avgjør er hvilke klubber man ser gjennom media og når jeg vokste opp var tippekampen fra england ukas høydepungt. På den tiden ble hjemmlige kamper (ofte som redigerte opptak eller høydepungter) andreklasses fotball. Derfor engelsk fotball, Derfor Manchester United.

Kan også nevnes at jeg bor langt unna noen av de største lagene i norge (2 og en halv time fra både Molde og Trondheim) og derfor var jeg ytterst sjelden på stadionene til disse lagene. Har vert mye på stadionen til det lokale laget i 4-5 divisjon, men igjen. Annenrangs fotball.

For meg blir regelen "følge det laget man bor nærmest" like meningsløst som å gifte seg med nabodama fordi hu bor nærmest

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...