Kamigawa Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Hei Jeg er i ferd med å kjøpe nytt grafikkort til dataen min, men jeg har falt i tvil angående om kortet jeg har sett meg ut faktisk kan kobles til HDMI eller ikke :S : http://www.dustinhome.no/asus-radeon-hd6870-directcu-1gb-gddr5-pci-e-dvi-dp/product/5010548986 Det står at det følger med en dvi-hdmi overgang, men er ikke dette en del mindre optimalt enn direkte hdmi? Lenke til kommentar
Anonym342r234erf342ewt4gawrewerfg Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 DVI er mye bedre enn HDMI, så med mindre du mener at det tar ekstra plass... så nei, de fleste nye skjermer bruker DVI så det er bare bra Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Kan du utdype litt angående dette? Er ikke hdmi det "optimale" da? Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Trooor jeg forstår nå! DVI = HDMI når det gjelder bildekvalitet og sånt, men HDMI har også muligheten til å overføre lyd. Ettersom at grafikkortet kun overfører bilde er ikke dette relevant i det hele tatt. Ettersom at det også følger med DVI-HDMI overgang med grafikkortet vil jeg ikke være i stand til å støte på problemer, så lenge TVen som skal kjøpes inn har enten DVI eller HDMI inngang (hvilket er en total selvfølge). Når alt kommer til alt, tror jeg faktisk at jeg egentlig bare jeg kunne ha beholdt mitt 4890, men jeg ønsker et bedre kort, så 6870 vil være et fremragende valg Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Ettersom at grafikkortet kun overfører bilde er ikke dette relevant i det hele tatt. Lydkort overfører lyd. Det gjør ihvertfall mitt ATi 5850. Har det koblet opp mot en forsterker med HDMI og videre til TV'n. Og der får jeg lyd og bilde, helt perfekt. Så det så Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Waitaminute. Sier du at deitt grafikkort også står for overføring fra ditt innebygde lydkort? Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Flertallet av skjermkort står for lydoverføringen fra en pc til skjerm, med mindre annet er valgt eller installert. Det har vært slik i lang tid... Ser ikke helt hvordan du kan mene at DVI er bedre enn HDMI? For å først si det, begge gjør jobben når det kommer til bildeoverføring og du ser nok ikke forskjell. HDMI overfører både lyd og bilde digitalt, men DVI har kun støtte for bilde. Når det kommer til formater har DVI støtte for RGB, mens HDMI har støtte for både RGB og YCbCr. Ved valg av skjermkort ville jeg ikke vært i tvil, velg kort med HDMI, så slipper du både flere kabler og problemer med oppkobling mot skjermer 1 Lenke til kommentar
gusb3 Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 dette kortet er kansje et alternativ. det å ha hdmi er praktisk, fordi du kan koble pcen til teven. Kan ikke si at jeg kobler pcen MIN til tven så ofte, men det er greit å ha hvis du skulle trenge det en gang. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Om du ikke skal koble kortet til TV så er DVI det beste valget. Hvor enn disse som hevder HDMI er best eller dette kommer ifra vet jeg ikke, men DVI er det bedre alternativet til vanlige PC skjermer om du ikke skal overføre lyd. Uansett, du kan koble på ett HDMI adapter (Følger med i esken) på DVIen så har du HDMI. De som hevder at DVI ikke kan overføre lyd har også DELVIS rett, men DVI porten bak på skjermkortet er ikke standard skjermkabel DVI, denne har analoge signaler, digitale video signaler OG lyd i ett. Disse kan forlenges men da MÅ du ha en DVI kabel som har ALLE pinnene INTAKTE, noe som ikke er vanlig på standard DVI kabler. Uansett, HDMI er ikke egnet for PC bruk, standarden er optimalisert for TVer, noe som ofte vil gi grumsete skrift ved bruk av ett PC signal, dette kan dog kompenseres for men uansett ett dårlig alternativ. 1 Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Jeg innser sekund for sekund hvor totalt grønn jeg er på akkurat dette feltet :O Grunnen til at jeg har lyst på skjermkortet uten hdmi, er at det har en smule høyere klokkehastighet i tillegg til mer effektiv og stillegående kjøling. Planen min er å koble dette kortet til en 37" til 42" flatskjerm, men ettersom TVen hverken er valgt ut eller kjøpt inn enda vet jeg ikke hvilke tilkoblingsmuligheter jeg har. Jeg har ikke tenkt å kjøpe et anlegg med forsterker, så planen er å fortsette å bruke datahøytalerne. Men dere sier atlså at hvis jeg investerer i et anlegg og kobler dette til TVen, så vil dataen kunne utnytte både anlegget og TVen ved hjelp av en enkelt HDMI-kabel fra grafikkortet? Vil dette også være mulig hvis jeg bruker DVI til HDMI overgang? (Beklager idiotiet her, men dere gjør en fantastisk jobb med å lære meg ting jeg egentlig bør vite xD ) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Også en annen sak er at selv om TV'er fristende å bruke som en PC skjerm for de er såpass store (40-50 tommer frister antar jeg?) så sliter de med bilder fra en PC. Årsaken er ganske simpel, en TV er optimalisert for å bli sett på fra 3-5 meters hold, altså standard sofa avstand. Og blir skjermen for stor, så sliter du med å få med deg det som skjer, da du i spill får ett svært insnevret synsfelt med lav oppløsning (1080p er jo 1920 x 1080, samme som en 24 tommers PC skjerm gir) mens det du vil egentlig ha istedet for en stor skjerm med HD oppløsning er en skjerm som er stor og har en høy oppløsning. Kort og greit, jo høyere en oppløsning er, jo mer av spillet ser du, for eksempel i rFactor så må uansett si farvel til sidespeilene dine med en skjerm, men bruker du Eyefinity for å koble sammen 3 skjermer til en stor, så får du mye bredere synsfelt og du vil se alle speilene dine og greie å se hvor du kjører. Dessverre har en vanlig TV kun HDMI som tilkoblingsmulighet som er kompatibel med skjermkort. Men så en trøstenyhet, ALLE ATi skjermkort og jeg antar Nvidia også uten at jeg kan si med sikkerhet har støtte for HDMI. Porten eksisterer IKKE fysisk på skjermkortet, men er en adapter du putter bak i skjermkortet for å se sette HDMI kabelen inn i, og så er du tilkoblet. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Bruker du DVI-HMDI-adapter på skjermkortet får du lyd på TVen din om du aktiverer lyd i kontrollpanelet. Punktum. Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Tusen takk for svarene Hovedgrunnen til at jeg har lyst til å investere i en TV-skjerm er pris. Jeg er av oppfatningen av at store TVer er billigere enn store pcskjermer, men jeg skal gjøre litt "research" Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Store TVer billigere enn store PC-skjermer fordi bildekvaliteten ikke er like god. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Konklusjonen er at du ikke vil se forskjell på DVI eller HDMI, samt det å bruke TV kontra pc-skjerm. Har selv både samsung 27" led skjerm til nesten fire lapper, men ingen synlig forskjell kontra min 27" led-tv fra lg til halve prisen... Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå