Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte med nikotin

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I natt, en meget fuktig natt, fikk jeg et såkalt "moment of clarity" og bestemte meg for å slutte med alle former for nikotin. Vanligvis er ikke idéene man får i alkoholpåvirket tilstand så veldig god, og man går gjerne bort i fra de nesten morgen. Desverre gjalt ikke det denne gangen, og jeg har nå startet "operasjon nikotinkutt".

Jeg er vant til å snuse en boks (sterk eller ekstra sterk) for dagen i tillegg til et par røyk. På fest blir det mer enn et par røyk.

Nå har jeg kommet til det punktet hvor jeg virkelig merker at jeg sliter; og det bare etter 15 timer. Hvordan vil de neste 15 timene bli? Hvordan skal jeg få sove i natt? Har ikke gått så lenge uten ny nikotintilførsel på 8 år.

Jeg sitter nå febrisk og gjentar for meg selv alle fordele ved å slutte, men dette var vanskelig.

Hvor lang tid tar det før all nikotin er ute v kroppen? Hvor lang tid tar det før kløingen inni leggene forsvinner? Hvor lang tid tar det før jeg ikke har lyst på nikotin?

Setter pris på alle tips og oppmuntrende ord.

Postet av anonym: 9191939443a2e0e935695de3c5b58a45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si igrunn. Sluttet selv en morgen etter dagenderpå fyll. Og da gikk jeg inn for det. Så mye står på om du mentalt ønsker det. Jeg klarte det uten problemer etter 8-10 år med røyk.

Så jeg tror også du vil klare det, bare du går inn for det! :)

Lenke til kommentar

Akkurat nå er du i den værste fasen når du skal kutte noe, suget er høyt og du har forbanna lyst på Nikotin.

Greier du å komme over denne fasen som varer fra noen få timer til noen dager så er du over mesteparten av dritten.

Det du kan gjøre akkurat nå er å fokusere på helt andre ting , anbefaler deg at du feks enten er fysisk aktiv (løp en tur, avreager ) eller tar en kraftig spillrunde der du får økt adrenalinnivået ditt (jeg digger skytespill til sånt).

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Skulle gjerne gjort noe for å få tankene på andre ting. Løpetur var et godt forslag, da det er en aktivitet jeg sysler en del med, men desverre ikke etter en dag på byn, det blir for tungt.

Suget er veldig høyt, ja. Og jeg er også smertelig klar over hvor godt en snus smaker om en har ventet noen timer på den.

Jeg har en boks liggende, ville dere fått den ut av huset? Jeg merker at jeg er redd for å kaste den.

15,5 timer nå. Klarer jeg meg gjennom morgendagens arbeidsdag tror jeg mye er gjort. Tror det første jeg må si når jeg kommer på jobb er at jeg har sluttet. Liker ikke følelsen av nederlag, spesielt ikke om andre får vite om mine nederlag. Det er også litt av problemet mitt, jeg er veldig flink å skuffe meg selv når jeg er aleine og ingen ser meg.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke et nederlag å slutte med nikotin.

Jo mindre fristelser du har hjemme jo enklere blir det å holde seg unna, så kast boksen så fort som mulig eller tøm den i dass så du ikke kan plukke den opp igjen.

Snusen smaker jo egentlig ikke så veldig godt da , det er nok suget som gjør at du har lyst på en og at du har blitt vant til den.

Avhengighet gir deg en opplevelse som ikke er veldig virkelighetsnær , ofte så har man inntrykk av at det er godt og er "nødvendig" selv om man absolutt ikke er det i det hele tatt.

Har vært helt 100% avhengig av Coffein her for å få dagene til å fungere og nedtrappingen var tøff men langtifra like ille som en røyker har det.

Lurt å si ifra på jobb ja...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

En ting vil jeg bare si, de fleste bytter røyk ut med snus. Og man kutter ikke ut nikotinen av den grunn. Og de fleste fortsetter med snus. Så gjør ikke den tabben, at du bytter røyk ut med snus. Det vil du angre på! :p

Men for min del, så ble jeg mer oppmerksom på hva røyk egentlig gjør med en som røyker. studer litt på det, så får du kanskje også se mer hva det gjør med deg, nå som du står på utsiden av røykesona.

Lenke til kommentar

Det går faktisk bedre nå enn det gjorde da jeg opprettet tråden. Fremdeles føler jeg meg ikke helt topp. Kribler i skjelettet på en måte. Kriblingen høres kanskje bare deilig ut, men desverre; den er til å få fnatt av.

Hvordan vil det være om for eksempel 1 år fra nå? Vil jeg fremdeles ha lyst på nikotin?

Lenke til kommentar

Om det er meg du spør så lever jeg, ja. Føler meg mye bedre i dag, og har egentlig ikke vært noe kjempeproblem å komme seg gjennom arbeidsdagen. Jeg har dog ikke jobbet med folk som røker/snuser, slik jeg pleier å gjøre.

Tar meg selv i å flere ganger for dagen stikke hånden i lommen for å dra frem snusboksen, men jeg tror jeg klarer dette.

Lenke til kommentar

Egentlig bare sladder. Men helt fra person til person. Jeg har faktisk liggende 20-30 kartonger med røyk, som ikke ble opprøyket når jeg røyket. Som ikke i det hele tatt frister meg, ikke engang i de værste fyllekurene. Så det spørs hvordan holdning man har etter at man slutter.

Har man en sånn "ok" holdning etter at man slutter, så er sjansen stor for å falle tilbake på røyk..

Lenke til kommentar

Syns egentlig dette går veldig bra. Jeg føler et visst sug hele tiden, tar ofte hånden i lommen for å finne snusboksen, men det er ikke lenger sånn at jeg føler jeg skal bli gal.

Det jeg også merket i dag, som jeg ble veldig glad for, var at suget ikke blir noe sterkere av å være med røykere/snusere. Ble til og med tilbudt både røyk og snus i dag, men hadde ikke noe problemer med å takke nei.

Det verste tidspunktene på døgnet er egentlig om natten. Jeg har lenge hatt litt problemer med å sove, og løsningen har vært å sette seg opp litt og ta en snus. Nå kan jeg jo ikke lenger gjøre dette, og jeg merker det går ut over søvnen. Det er uansett verdt det. Så får jeg heller komme meg til legen med søvnproblemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...