Gå til innhold

Pc kræsjet - redde harddisk?

jahas

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om dette er riktig kategori, men prøver!

Har en laptop som sluttet å virke. Den har ikke vært helt tipp topp, så kjøpte ny laptop samme dagen. Nå har jeg lyst til å redde harddisken, men vet ikke hvordan, da jeg ikke har peiling på ting som dette. Pc'en var en Acer Aspire 5739G. Skrudde opp understellet, og tok ur den delen jeg tror er harddisken. Står Toshiba HDD2H21 bak, må vel være riktig. Legger ved et bilde av forsiden og baksiden. Hvordan går jeg frem for å få ut innholdet?

post-126688-0-24208600-1316349554_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å montere den i en annen maskin men da trenger du muligens et adapter fra ide til hva det nå enn er i den nye maskinen.

Merk at hvis disken ikke gjenkjennes i den nye maskinen så må du ikke initialisere den for da sletter du alle data.

Noen Linux distribusjoner er bedre å bruke til å hente ut data enn windows så det kan hende at du må inn med f.eks Ubuntu.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å montere den i en annen maskin men da trenger du muligens et adapter fra ide til hva det nå enn er i den nye maskinen.

Merk at hvis disken ikke gjenkjennes i den nye maskinen så må du ikke initialisere den for da sletter du alle data.

Noen Linux distribusjoner er bedre å bruke til å hente ut data enn windows så det kan hende at du må inn med f.eks Ubuntu.

Takk for svar! Men jeg skjønner helt ærlig ikke så mye av det du sier. Den nye laptopen er e Acer Asire 5750G om det skulle ha noe på si.

Lenke til kommentar

enkleste er å koble til disken i en stasjonær pc via sata. Bærbare pcer har normalt sett bare en kontakt der du kan koble til harddisker

Er det noe mulighet for å koble harddisken til en komponent, og dermed harddisken via denna komponenten i pc'en ved en enkelt usb tilkobling?

Lenke til kommentar

Hvordan går jeg frem for å få ut innholdet?

Det enkleste for deg er hvis du kjenner noen som har litt peiling og nødvendig utstyr. Hvis ikke kan du fikse det selv, forutsatt at disken er OK.

Det gjør du enklest ved å skaffe en adapter du kan plugge inn i USB-porten på din nye PC. Mange butikker selger slike. Merk at dette er to eksmpler jeg fant etter et søk og ikke adaptere jeg har brukt selv. Søk på nettet for å finne tester.

http://www.digitalim...5-5-114798.aspx

http://www.datakjede...spx?q=p:3247392

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det finnes som sagt adaptere eller eksterne diskkabinetter som kan benyttes. Hvis disken er ok så er det smartest å kjøpe et eksternt kabinett for da kan du bruke disken som en vanlig usb disk til ekstern lagring i fremtiden.

Ok, nice. Finnes det på f.eks. komplett? Isåfall, kunne du funnet en for meg?

Lenke til kommentar

Det enkleste er rett og slett å koble disken til en stasjonær datamaskin med SATA kontakter, noe alle/mange år gamle maskiner har. Da trenger du ikke spesialkabler eller noe. Bare å koble til, åpne disken og hente ut det du trenger...

Om ikke du har stasjonær maskin så kjenner du vel kanskje noen du kan besøke og få dem til å gjøre det.

Ekstra bonus er at du slipper å kjøpe et harddisk kabinett som du kanskje ikke har bruk for om disken er ødelagt.

Lenke til kommentar

Kjøp et løst USB harddiskkabinett for 2.5" SATA. put harddisken inn i denne og koble til via USB-kabel til din nye PC. Kabinettene er hyllevare i de aller fleste datbutikker etc., inkl Teknikmagasinet. Dette gjør at du etter å ha reddet filene din kan benytte den gamle harddisken som en hvilken som helst annen ekstern harddisk.

Dette forutsetter at ikke maskinkrasjet skyldes ødelagt harddisk.

Lenke til kommentar

Kjøp et løst USB harddiskkabinett for 2.5" SATA. put harddisken inn i denne og koble til via USB-kabel til din nye PC. Kabinettene er hyllevare i de aller fleste datbutikker etc., inkl Teknikmagasinet. Dette gjør at du etter å ha reddet filene din kan benytte den gamle harddisken som en hvilken som helst annen ekstern harddisk.

Dette forutsetter at ikke maskinkrasjet skyldes ødelagt harddisk.

Ok, takker. Skal skaffe det!

Bare å bytte plass med den hardisken som er der fra før det, og boote opp med ubuntu for å ta backup. :)

Og det forutsetter igjen at han har noe å ta backup til, enten i form av en ekstern usb, disk eller nettverksressurs.

Gutten veit jo knapt opp ned på tastaturet sitt. :dontgetit:

lol

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt de jeg sa: Dersom han klarte å ta ut HDDen har han nå lært seg hvor den sitter og hvordan man tar den ut. Så neste skritt er å sette den inn igjen. Så laster han ned ubuntu fra ubuntu.com. Den brenner han på en CD setter inn i datamaskinen holder f12(?) inne og velger å boote fra cd. Deretter er det rett frem med et enkel gui. Bare å dra filene du skal ha over til en minnepinne, et minnekort, ekstern hdd, eller mobilen montert som diskstasjon (evnt en ipod/mp3 spiller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...