Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til Fysikk 1 oppgave (Akselerasjon)

Anbefalte innlegg

Har drevet og prøvd å løse oppgavene i snart en time, men står fast helt i denne oppgaven, skjønner ikke hvordan jeg skal løse det.

Så lurte på om noen kunne forklare meg hvordan jeg løser dette?

En ball får startfarten 7,0m/s oppover en bakke. Ballen kommer tilbake til utgangspunktet etter 10s.

a) Finn akselerasjonen når vi går ut fra at den er konstant.

b) Hvor langt fra startpunktwr er ballen når den snur?

c) Hva er farten når ballen kommer tilbake til utgangspunktet?

d) Tegn fartsgrafen og veigrafen på lommeregneren for t mellom 0 og 10s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag:

a) 7m/s - (5s * a) = 0

Siden du har konstant akselerasjon vil ballen bruke 5 sek før den stopper, og 5 sek til før

den er tilbake der den startet.

Nå burde resten gå greit.

begynte å skjønne mer av det ,men jeg får ikke den formelen til å stemme med oppgaven.

Svart skal iallefall bli, 1,4 m/s2

kunne du ha forklart hvordan jeg regner ferdig stykket?

men hvorrdan fant du ut at det tar 5 sekunder for at den stopper? er det bare noe du kommer på med engang du ser oppgaven, eller er det en spesiell regne måte?

for jeg greier ikke bruke den formelen din til å finne svaret.. kunne du ha vist meg?

Jeg brukte iallefall 0 - 7 Brøkstrek , 10 - 0 , og fikk -1,4 m/s

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Forslag:

a) 7m/s - (5s * a) = 0

Siden du har konstant akselerasjon vil ballen bruke 5 sek før den stopper, og 5 sek til før

den er tilbake der den startet.

Nå burde resten gå greit.

begynte å skjønne mer av det ,men jeg får ikke den formelen til å stemme med oppgaven.

Svart skal iallefall bli, 1,4 m/s2

kunne du ha forklart hvordan jeg regner ferdig stykket?

men hvorrdan fant du ut at det tar 5 sekunder for at den stopper? er det bare noe du kommer på med engang du ser oppgaven, eller er det en spesiell regne måte?

for jeg greier ikke bruke den formelen din til å finne svaret.. kunne du ha vist meg?

Jeg brukte iallefall 0 - 7 Brøkstrek , 10 - 0 , og fikk -1,4 m/s

chart?cht=tx&chl=7-5a=0

Jeg stiller opp uttrykket.

chart?cht=tx&chl=-7= -5a

Jeg flytter over det som kan flyttes over, dvs. -7. Den andre "delen" består av det jeg skal finne ut, ergo jeg må prøve å få det alene (altså a) Bytter fortegn når jeg flytter over på andre siden av likehstegnet.

chart?cht=tx&chl=\frac{\cancel{(-5)}(a)}{\cancel{-5}} = \frac{-7}{-5}

Jeg vil ha a alene (fordi jeg skal finne a), så jeg deler bort -5.

chart?cht=tx&chl=a=1,4 dvs. s^2

Tada!:) Jeg brukte ikke benevning i oppgaven, derfor skriver jeg svaret uten benevning først, for så "dvs." også svaret med benevning. Det er ofte lurere å ha med benevninger gjennom hele oppgaven for da ser du tydelig hvilket benevning svaret skal ha. Her vet jeg jo bare at akselerasjon måles i meter per sekund per sekund.

-1,4 m/s^2 er også riktig, men det avhenger av hvilken retning du velger som positiv. Hvis vi velger positiv retning oppover bakken, og oppgaven spør etter akselerasjonen nedover bakken, så må den være negativ siden den da går MOT retningen vi i første omgang valgte som positiv. Det er viktig å se på oppgaven; hvor skal ballen, og hva skal jeg finne ut? Tegn tegning!

Utregning hos WolframAlpha.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...