Gå til innhold

Objektivisme, en øvelse i idioti eller en genuin filosofi?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke enig i at eksistens, identitet, bevissthet og kausalitet er aksiomer i seg selv, nei. Per definisjon er det ikke det. Absolutt ikke.

 

Et aksiom må være en hevdelse: Du kan for eksempel bruke det faktum at vi opplever ting å eksistere, at ting faktisk eksisterer, som et aksiom. Vi kan si: "I argumentasjonsrekken min, så forutsetter jeg at [..] eksisterer".

 

Et aksiom må hevde noe relevant for argumentasjonen, og aksiomet burde være ubestridelig i oppfattelsen. Det ville for eksempel være meningsløst å si at "jeg forutsetter eksistens!" Eksistens? Eksistens av hva? Det er ikke en fungerende beskrivelse, uansett hvordan argumentet ditt bygger videre.

 

Jeg har lest alt som er å lese av Ayn Rand

 

Jeg tror deg ikke :) Men det finnes folk som har lest alt av Ayn Rand uten å ha forstått et fnugg av filosofien.

 

Poenget er at det er fullstendig irrelevant hva du tror jeg vet eller ikke vet, hva du tror jeg har forstått eller ikke forstått. Enn så lenge du ikke klarer å argumentere deg frem til at det er en manglende forståelse, eller lignende, så står du på bar fot og bortforklarer deg selv. For jeg kan diskutere med deg helt fint med den kunnskapen jeg har, og om du ikke klarer dette fordi du mener jeg har for liten kunnskap - uten å kunne vise det - så har du ingenting her å gjøre.

Endret av cuadro
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke enig i at eksistens, identitet, bevissthet og kausalitet er aksiomer i seg selv

 

Forsøk å argumentere mot ett av dem, så skal jeg vise deg hvordan argumentet ditt gjendriver seg selv :)

 

Et aksiom må være en hevdelse: Du kan for eksempel bruke det faktum at vi opplever ting å eksistere, at ting faktisk eksisterer, som et aksiom. Vi kan si: "I argumentasjonsrekken min, så forutsetter jeg at [..] eksisterer".

 

Du forutsette at noe eksisterer. Selv de som sier "Ingenting eksisterer fordi [...]" forutsetter at argumentet deres eksisterer :) Derfor er eksistens et aksiom :)

 

Det ville for eksempel være meningsløst å si at "jeg forutsetter eksistens!" Eksistens? Eksistens av hva? Det er ikke en fungerende beskrivelse, uansett hvordan argumentet ditt bygger videre.

 

Eksistensaksiomet sier ikke noe om hva som eksisterer, det sier bare at noe eksisterer :)

 

"Argumentér mot aksiomene", hahaha. Da har du peiling på hva aksiomer er.

 

For å sitere Wikipedia: Et aksiom er en grunnsetning som aksepteres uten bevis

 

Hvis man kan argumentere mot en grunnsetning, så er ikke grunnsetningen gyldig som et aksiom. Hvis man i sitt forsøk på å argumentere mot grunnsetningen selv er nødt til å anta at grunnsetningen er gyldig, da er grunnsetningen gyldig som et aksiom :)

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Å gjendrive en påstand som "ingenting eksisterer" demonstrerer ikke at "noe eksisterer" i kraft av argumentet i seg selv, snarere impliserer det at du ikke kan etablere kunnskap om at at vi ikke har kunnskap (∃x(x&~x), x≠x). Du har ikke demonstrert at noe eksisterer, du har, ironisk nok, kommet til den konklusjonen at INGEN kunnskap er sikker (ikke kunnskap om fravær av kunnskap heller). Kunnskap oppstår ikke i kraft av at du ikke kan demonstrere kunnskap.

 

G: du må helt seriøst sette deg inn i formale systemer, så forstår du aksiomers virke. OH WAIT DET ER DIN ARGUMENTASJON.

Endret av Red_John
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke demonstrert at noe eksisterer

 

Jeg har derimot demonstrert at man anta det. At noe eksisterer må være utgangspunktet for enhver tanke og handling :)

 

du har, ironisk nok, kommet til den konklusjonen at INGEN kunnskap er sikker.

 

Nei :) Selv om man ikke kan bevise at noe eksisterer, så kan man observere det. Og all kunnskap bygger til syvende og sist på observasjon :)

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

HAHAHAH, største trollmanøveren er åpenbart å ignorere det jeg sier. Enig. Ja. I win.

 

Jeg har derimot demonstrert at man anta det. At noe eksisterer må være utgangspunktet for enhver tanke og handling

Nei, det har du heller ikke gjort. Du er ikke noe nærmere "kunnskap om at ting eksisterer" som jeg er "kunnskap om at ingenting eksisterer".

 

Nei :) Selv om man ikke kan bevise at noe eksisterer, så kan man observere det. Og all kunnskap bygger til syvende og sist på observasjon

Og her legger du fra deg aksiomet og plukker opp empirismen. Good going, champ.

 

Nå vet jeg ærlig talt ikke om du kødder eller om du faktisk ikke vet bedre. Min dømmekraft på det området er dårligere enn dårlig (wat). For å anta sistnevnte: jeg synes det er trist hvordan denne onde sirkelen av dumhet holder folk fra å selv forstå sin egen situasjon og følgelig gjøre noe med den. Kan du ikke bare ta ordet mitt for det, så kan jeg evt. anbefale noe lesestoff?

Endret av Red_John
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var en praktisk måte å ordlegge seg på, men for å demonstrere hvordan dette også er huggum: anta at klassisk logikks lover o.l. ikke finnes, men at kunnskap gjør. Og ikke. Klart jeg kan snakke om kunnskap om en verden uten kunnskap uten logikkens lover...?

 

Det er forøvrig ikke kjernen i argumentasjonen du referer til her.

Endret av Red_John
Lenke til kommentar
Nei :) Selv om man ikke kan bevise at noe eksisterer, så kan man observere det. Og all kunnskap bygger til syvende og sist på observasjon

Og her legger du fra deg aksiomet og plukker opp empirismen.

 

Nei, jeg legger ikke fra meg aksiomet. At noe eksisterer er et aksiom nettopp fordi det kan observeres og at det er umulig å argumentere mot det. Hvis man ikke kunne observere at noe eksisterer ville det ikke vært et aksiom :)

Lenke til kommentar
Nei, jeg legger ikke fra meg aksiomet. At noe eksisterer er et aksiom nettopp fordi det kan observeres og at det er umulig å argumentere mot det. Hvis man ikke kunne observere at noe eksisterer ville det ikke vært et aksiom :)

Hør: man reduserer all kunnskapsteori til aksiomene for dem. Hvorfor? For når jeg spør deg om sikker kunnskap på bakgrunn av f, eks observasjon, så er alt du kan si "SÅNN ER DET".

 

"Hvis man ikke observerer at noe eksisterer ville det ikke vært et aksiom"???????????????????????????????????????????????????????????

 

O M G ! ! !

Lenke til kommentar

anta at klassisk logikks lover o.l. ikke finnes, men at kunnskap gjør. Og ikke. Klart jeg kan snakke om kunnskap om en verden uten kunnskap uten logikkens lover...?

 

Det er forøvrig ikke kjernen i argumentasjonen du referer til her.

 

Du ber meg anta at logikkens lover ikke finnes, samtidig som du ber meg vurdere logikken i argumentet ditt. Det er en selvmotsigelse :)

Lenke til kommentar

Helt si... OH WAIT!!!!!

 

Sneaky!

 

Om jeg ikke med sikkerhet kan si at noe er sikkert, usikkert. Hva er det da? Når jeg forteller deg at det er "usikkert", da, så er det fra et kontekstualistisk. Du skjønner, for at jeg skal kunne formidle noe til deg, så må jeg bruke t-skje, og da må man kutte noen svinger (DETTE VAR IKKE EN EPISTEMOLOGISK PÅSTAND, JEG MÅ!!!!! IKKE BRUKE T-SKJE). Nå sitter du i alle fall igjen med et åpent spørsmål. I win.

Endret av Red_John
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at eksistens, identitet, bevissthet og kausalitet er aksiomer i seg selv

 

Forsøk å argumentere mot ett av dem, så skal jeg vise deg hvordan argumentet ditt gjendriver seg selv :)

 

Et aksiom må være en hevdelse: Du kan for eksempel bruke det faktum at vi opplever ting å eksistere, at ting faktisk eksisterer, som et aksiom. Vi kan si: "I argumentasjonsrekken min, så forutsetter jeg at [..] eksisterer".

 

Du forutsette at noe eksisterer. Selv de som sier "Ingenting eksisterer fordi [...]" forutsetter at argumentet deres eksisterer :) Derfor er eksistens et aksiom :)

 

Nå er du helt på bærtur her:

- Det er umulig å argumentere mot ufullstendige setninger. Kritikken er ikke at jeg tror det ikke nødvendigvis er sant at noe eksisterer, det er helt tull. Kritikken er at du ikke har fullført setningen din - du har ikke konstruert en tese - og derav ikke fremvist et aksiom. Et aksiom må være en deskriptiv tese. Det jeg sa, var:

 

"Et aksiom må være en hevdelse: Du kan for eksempel bruke det faktum at vi opplever ting å eksistere, at ting faktisk eksisterer, som et aksiom. Vi kan si: "I argumentasjonsrekken min, så forutsetter jeg at [..] eksisterer".

 

Et aksiom må hevde noe relevant for argumentasjonen, og aksiomet burde være ubestridelig i oppfattelsen. Det ville for eksempel være meningsløst å si at "jeg forutsetter eksistens!" Eksistens? Eksistens av hva? Det er ikke en fungerende beskrivelse, uansett hvordan argumentet ditt bygger videre."

 

Forstår du virkelig ikke kritikken? "Eksistens" er ikke et aksiom, det er å fullstendig misforstå forskjellen mellom ord og setninger. "Noe eksisterer", er et aksiom.

 

Det ville for eksempel være meningsløst å si at "jeg forutsetter eksistens!" Eksistens? Eksistens av hva? Det er ikke en fungerende beskrivelse, uansett hvordan argumentet ditt bygger videre.

 

Eksistensaksiomet sier ikke noe om hva som eksisterer, det sier bare at noe eksisterer :)

 

Ja, her retter du jammen meg deg selv, likevel forstod du ikke kritikken. Finurlig. Ja, at "noe" eksisterer er et aksiom, men "eksistens" - alene uten en utdypelse - er ikke et aksiom. Det var akkurat det jeg poengterte her: Det er ikke nok å si "eksistens", det er for vagt, upresist og ikke engang fullførende som et setningsledd. Det er, derimot, en grei beskrivelse å si at "noe eksisterer", som jeg uheldigvis må gjenta for deg alt for mange ganger nå.

 

Det jeg kritiserer burde være helt opplagt, men her får du det altså pent pakket inn:

 

Når du skriver "eksistens, identitet, bevissthet og kausalitet er ugjendrivelige aksiomer", og ber oss bekrefte om vi er enige eller uenige, så sier jeg: Du har ikke kommet med en deskriptiv beskrivelse! Forklar hva du prøver å si! Hva mener du med eksistens som et aksiom (dette har vi nå fått forklart)? Hva mener du med identitet som et aksiom? Hva mener du med bevissthet som et aksiom? Hva mener du med kausalitet som et aksiom? Vær presis, for pokker!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hva mener du med eksistens som et aksiom?

 

Jeg mener at noe eksisterer :)

 

Something, as opposed to nothing.

 

"Noe eksisterer", er et aksiom.

 

Det er kanskje riktigere å si det slik på norsk. Men på engelsk er eksistensaksiomet formulert slik: "Existence exists" :)

 

Hva mener du med identitet som et aksiom?

 

At det som eksisterer har en bestemt natur :)

 

To exist is to be something, as distinguished from the nothing of nonexistence, it is to be an entity of a specific nature made of specific attributes.

 

A is A. A thing is itself. Existence is Identity. Consciousness is Identification.

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Ok! Nå kan vi begynne å bevege oss steder: Jeg aksepterer for diskusjonens gang at "noe eksisterer", aksiomet om eksistens, altså. Jeg er villig til å også gå med på aksiomet om identitet, så lenge vi nå snakker om tilstander designert i vårt univers. Altså, vi forutsetter "noe", for å beskrive "noe". En tilstand der vi for eksempel ikke har et univers, eller der "eksistens" i seg selv er et blandet begrep, holder ikke nødvendigvis aksiomet. Men det er ikke der Objektivismen går uansett.

 

Det er fortsatt to beskrivelser som mangler. Kan du gi disse, og så begynne din etterlengtede utledelse, eller argumentasjon?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...