Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10GBASE-T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for rask svar,

Hmm er kansje litt unødvendig med feks 48 porter hjemme :p så 8-16 feks er vel maks til hjemmebruk.

Men problemet er jo egentlig 10GBASE-T til en "normal" pris, jeg har sett noen kort men da til $500 eller mer. Jeg vil tro at feks 10GBASE-T er bakover kompatibelt ned til feks 10 Mbit som er en fordel kontra fiber men det er jo også dyrt.

Lenke til kommentar

Foreløpig vil jeg si, at 1 gigabit holder, men ja, kunne vært greit å kjøpe 10 gigabit, så da har man litt mere å gå på.

Jeg ser spessielt vanskeligheter med at en ruter støtter 10 gigabit nat, så er nok switcher som kommer med det først. Muligens også nettverkskort.

Hva med å ha 2 nettverkskort i pcen? Hvis man får brukt den teknologien, ville det blitt langt billigere å kjøpe en stor gigabit switch der det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Tviler på 10 Gb blir rimelig nok for vanlige forbrukere før om 3-4 år.

De som husker overgangen fra 10 til 100, og 100 til 1Gb, vet at dette tar tid. Og dessuten må det være en drivkraft bak det, kan knapt tenke meg noe vanlig hjemmeutstyr (data, tv osv) som klarer å produsere nok datatrafikk utover 1-2 Gb.

Teaming og link aggreagation fungerer fint, samt et godt design av nettverket inntil videre.

Lenke til kommentar

Tviler på 10 Gb blir rimelig nok for vanlige forbrukere før om 3-4 år.

De som husker overgangen fra 10 til 100, og 100 til 1Gb, vet at dette tar tid. Og dessuten må det være en drivkraft bak det, kan knapt tenke meg noe vanlig hjemmeutstyr (data, tv osv) som klarer å produsere nok datatrafikk utover 1-2 Gb.

Teaming og link aggreagation fungerer fint, samt et godt design av nettverket inntil videre.

Haha kom på den gangen jeg gikk fra koaks med sluttstykke til 100 MB/s tp med hub :D han karen i sjappa kunne ikke skjønne hva man skulle med slikt utstyr hjemme laugh.gif

Lenke til kommentar

Jeg ser behovet, men ser ikke hvorfor man skal betale 10 gigabit switcher.

Altså skal man overføre 2 TB spill mellom 2 pcer eller annen ting er 10 gigabit å foretrekke.

Men hvorfor ikke bruke USB3?

Dermed burde man klare en 400 MB/s som burde være mere en bra nok ennå.

Per i dag finnes det neppe harddisker som klarer opp mot 1250 MB/s det må i så fall være PCI-E SSD disker som koster ca 10 000 kr.

Lenke til kommentar

Joda jeg skjønner jo at hvis man overfører 2tb fra en maskin til en annen så går det fortere med 10gbit kontra 1gbit.

Men er dette noe dere foretar dere hele tiden?? Personlig så er overføring av filer noe jeg foretar en gang innimellom, ikke 24x7.

Eller driver dere kanskje med innhenting av seismiske data? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Kan jo være at man rett og slett vil ha noe nytt, selv fikk jeg lyst på 10 gigabit lan på neste hovedkort det er nok over 4 år siden vi fikk 1 gigabit, så det burde være mulig å kunne klare snart 125 MB/s som er teoretisk hastighet.

Ut over det, er hos meg, heller internetlinjen som heller burde forbedres.

Så jeg sier at jeg støtter produsentene å begynne produksjon av 10 gigabit, selv om jeg tror mest bedriftmarkedet vil ha glede av det i begynnelsen, så får resten handle når det blir behov.

Asus + Acer har jo også meld de vil støtte Thunderbolt

Så hvorfor ikke bruke TB? Aner ikke hvordan det blir på windows 7, men jeg tror det blir bedre invistering hvis man har behov for ytelse som privatperson.

Lenke til kommentar

USB er vel maks 5 meter eller? Grunnen til alt dette er atjeghar filserver med 12 TB men hovedmaskinen er det kun ssd.

Klart behovet for 10GB kan diskuteres. En annen grunn til at jeg nevner 10GBASE-T er vel at det går fra 10 mbit,100 mbit 1000 mbit så 10 000 mbit, det er vel ikke 5 000 mbit?

Man har kansje muligheten på den nye firewire 3200? Men lurer på om også det er ca maks 5 meter bare :s

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...